Ternak Landak

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Mungkin bunyinya agak pelik bila anda membaca tajuk di ataskan. Ternak landak?? Nak buat apa??

Sebenarnya idea menulis tentang landak ni tercetus bila terbaca blog sahabat saya mengenai ‘kawannya’ yang ingin memakan landak.

Baru-baru ni juga saya pernah terbaca mengenai penternakan landak yang dijalankan secara komersial.. Malahan melalui beberapa artikel dinyatakan bahawa harga makanan yang berasaskan daging landak mempunyai nilai yang tinggi..

Malahan dengan penternakan landak ianya mampu mengelakkan kepupusan binatang ini yang dikategorikan sebagai binatang eksotik . Meskipun landak raya dikategorikan sebagai haiwan buruan seperti pelanduk, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) menyokong usaha menternak haiwan tersebut untuk meningkatkan populasinya.

Mereka yang berminat untuk berjinak-jinak dengan ternakan komersial itu bagaimanapun perlu mendapatkan permit khas dari Perhilitan yang terletak di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar itu.

Info Landak

Landak merupakan sejenis haiwan mamalia yang unik. Landak dikenali sebagai “porcupine” dalam bahasa Inggeris yang terdiri daripada gabungan dua perkataan Latin yang bererti babi berduri.

Dipinjam dari wikipedia.com

Lain-lain info:-
Perbincangan ternak landak raya
Ternak landak bantu elak kepupusan
Penerbitan Buku Ternakan Komersil Hidupan Liar Malaysia –
Landak Raya (Hystrix brachyura) – Siri 1

Ada yang kata daging landak ni lembut.. Saya tak tau plak sebab tak pernah mencubanya.. Bagaimana dengan anda?? Ada komen?

Pengunjung Entri Ini :8522

11 comments:

  1. Kepercayaan orang ramai bahawa landak boleh ‘menembak’ dengan durinya adalah mitos yang tidak dibuktikan – info sewaktu melawat Zoo Taiping :)

    Reply

  2. dengar kata daging landak sedap dimakan.pernah juga order dari rakan saya..tapi sayang, tiada siapa berani mahu memasaknya untuk saya.sudahnya, saya sedekahkan pada jiran sahaja kerana saya perlu ke oustation selepas itu.

    Reply

  3. Saya dari Indonesia dan tertarik untuk peternakan Landak secara komersial. Yang saya tanyakan :
    1.Dari mana mendapatkan bibitnya ?
    2.Bagaimana cara beternaknya/memeliharanya ?
    3.Apa pakan atau makanannya ?
    4.Apa secara komersial bisa mendapatkan keuntungannya?
    5.Bagaimana cara memotong Landak untuk diambil dagingnya.
    6.Bisa dikirim foto-foto peternakan Landak

    Reply

  4. ok gak landak..aritu aku makan kat kedai selera rimba sg besar selangor…boleh tahan gak harga dier…bawak duit lebih2 skit..kat sana takde mesin atm kekekeke :)

    Reply

  5. dap giler daging landak ni klu masak kicap…sy pnah makan…pnah tangkap( scara halal), pnah tercucuk duri landak kat kaki…utk ptahuan kujie…duri landak tu mmg bleh terbang n sape2 saje yg ader kat sekitarnye akan terkena duri

    Reply

  6. daging landak ni pun mguatkan tenaga dalaman.sdap jg dgoreng…tp kurang sedap klu masak kari or rendang…

    Reply

  7. DAGING LANDAK?!!!

    TUJUH BINTANG!!!!!!!!..

    sedap mbanget. betul, masak kicap yang terpaling enak sekali.

    aku rindu landakz.

    Reply

  8. kujie – mitos tu betul sbb ramai dikalangan rakan2 yg pernah mengalami peristiwa itu…yg tbaru seorg cina membawa anjingnya utk bmain dgn seekor landak…malangnya anjing itu di ‘tembak’ oleh landak menggunakan durinya…nasib anjing tu? MATI..

    Reply

  9. DULU DATUK SAYA MEMBURU LANDAK DI KAMPUNG, MALAM RAYA DAPAT DUA EKOR LANDAK, NENEK SAYA MASAK KICAP DAN RENDANG. DAGING LANDAK RASANYA MANIS, LEMBUT, SEDAP BARU RASA KELAINAN DI MALAM RAYA KALAU TAK, SELALU MAKAN LEMBU ATAU AYAM SAJE.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

72,891 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge