Ternak itik

33 Responses

  1. zino says:

    banyak nya itik .. bagus tu pendapatan pun lumayan..

    Reply

  2. Banyak punca rezeki dalam Malaysia ni.

    Tapi masalah yg aku nampak bagi org Melayu ialah suka meniru.

    Bila ramai sgt org buat benda sama, tak bagus untuk ekonomi.

    Reply

  3. acai says:

    Waaa, ternak itik plak..teringat dulu kecik2 arwah atuk bela itik,hehe..terkedek2 dia jalan..:) slalu yang makan itik orang cina kan? jarang aku nampak orang melayu makan itik,hihi..sebab selalu nampak itik panggang yang laku gile kat satu kedai cina tu.aku nampakpun menyelerakan,hahahahaha

    Reply

  4. KNizam says:

    eh aku pun rasa cam nak pegi melawat cuti2 malaysia ke sana la. hehe :)

    Reply

  5. ayiipz says:

    gulai telor itik sedaap ooo..

    Reply

  6. Acoei says:

    Assalammualaikum,
    kat mane tempat ternak itik kat kesang pajak tu ek…?? leh x kasi alamat sebab leh jalan cuti-cuti Malaysia…Saya duduk kat Melaka gak, tempat itik da nak siap (hobi jer) tp x tau sangat nak dapatkan anak itik tu…tolong ar call no ni….012-6179408 atau e-mail jer…

    Reply

  7. astorajebat says:

    Aku pun teringin jugak nak bela itik ni. tempatnya pulak tak ada. kena beli tanah. harga anak itik ni mahal la pulak. makanannya pun mahal. untung tak membelanya. nampak macam best je

    Reply

  8. badd s.alam says:

    salam….saya berminat nak bela itik ni,kwasan ade tapi tak besar,mula2 ni saya ingat nak bela kecil-kecilan dulu.blh tak bagi saya more info ttg peternakan itik ni,dr segi penjagaan,pemakanan,dan pengurusan.saya ada dpt maklumat tp tak padat la…..

    Reply

  9. wawa says:

    sekarang memang saya berminat untuk menternak itik… jika di usahakan betul2 memang pendapatannya lumayan..
    masalah yang saya hadapi sekarang saya tidak tahu bagaimana hendak bermula? dekat mana saya boleh menjalani kursus-kursus yang berkaitan ternakan itik? ada sape-sape yang boleh membantu menangani masalah saya ini..?

    Reply

  10. AFIF says:

    SAYA NI BERMINAT UNTUK TERNA ITIK,TETAPI SAYA MASIH BUDAK LAGI….UMUR SAYA 13 TAHUN TAPI DAH PANDAI SELOK BELOK PENTERNAKAN ITIK,MASALAHNYA SAYA DUDUK KAT PERUMAHAN TAMAN.SAYA DAH AKAP PADA IBUBAPA SAYA TAPI DIA MELARANGNYA.SAYA SANGAT KECEWA DENGAN SIKAP IBUBAPA SAYA.TAPI BOLEHKAH SAPE-SAPE YANG DPT PAHAM PERASAAN SAYA……

    Reply

  11. Abdool Eziz Abdool Rahman says:

    Salam…

    Dah berminggu saya terfikir nak bela itik pulak. Keutamaan sekarang nak ternak itik telur laa.

    Ada kursus masa terdekat ini ke?

    Kalau boleh orang yang buat kursus tu betul2 le pengusaha penternak itik. Jangan lah baru setahun jagung bela itik dah buat kursus.

    Akhirnya buat duit kat kursus bukan kat bela itik.

    Cuba anda bayangkan satu kursus RM300 – RM400 kalau 100 orang dah berapa? tak ke RM30,000- RM40,000.

    Kalau tiap 2 bulan sekali setahun dah RM180K – RM240k.

    Itu belum lagi duit support dari Agrobank la . Jabatan pertanian la…bla..bla…

    Hee..heee buat kursus je la lagi baik…

    Jangan marah brother-brother yang buat kursus-kursus ne.

    Saya ne betul-betul nak bela itik secara commercial…

    Leh siapa-siapa tolong…kursus tetap kursus juga la…apa nak buat

    Reply

  12. apakah ada peternakan itik khaki champbell di indonesia

    Reply

  13. pakcho says:

    salam…kebelekangan ini fikiran amat kuat memikirkan untuk menternak itik telur…semasa alam persekolahan lagi dah berminat menternak tpi utk makan sendiri..dlm 15ekor je..kadang2 ada juga org kampung datang mencari… senang kata memang minat dgn binatang ni…

    1-bolehkah beri panduan untuk perkara ini?

    2-berapa byk kos yg di perlukan untuk menternak itik dlm 500 ekor sebagai pendahuluan?

    3-berapakah keluasan tanah yg diperlukan untuk 500 ekor itik?

    4-adakah itik telur sesuai di ternak di kawasan sawah padi?

    Reply

  14. qiss says:

    boleh bro hatar email mozaglas@hotmail.com
    -mano nok dapat mesin pernatas
    -berapo harga..

    Reply

  15. hemilia/sahak says:

    tuan,
    Suami saya berminat menternak itik. Ingin rujukan selanjutnya bagaimana caranya. kami dari felda taib andak, kulai, johor. buat setakat nie kami menternak 130 ekor…dan teringin berkembang seperti tuan. sila beri informasi dan tunjukajar untuk kami. sila hubungi sahak (016-7197828).

    terima kasih

    Reply

  16. im merlimau melaka says:

    salam,
    sy ada menternak itik telur sebanyak 250 ekor. masalah sy adalah itik sy bertelur sedikit sangat secara purata 10-15 biji sehari, adakala 3 biji sehari. pemakanan sy berikan campuran dedak itik + jagung + Hampas padi + hampas kelapa. Kawasan lapang seluas 60×40 kaki persegi dipagar tiada pondok/reban dibuat tapi hanya mengunakan net orket dibuat sebesar 15×20 kaki dibuat berteduh. kolah takongan air sebesar 5×10 dgn ketinggi setengah kaki. Diharap ada pihak yg sudi membantu sy menunjuk ajar cara yang betul dalam cara penternakan. sy bercadang nak membesarkan lagi ternakan tersebut sehingga 1000 ekor itik. tq

    Reply

  17. sharizam says:

    Boleh tahu tak kos buat permulaan ternak itik ini berapa jika 1000 ekor termasuk kos reban, pagar, makanan + + + jika ada.

    Modal RM5000 cukup ke.

    Reply

    Afham Reply:

    tak cukup..

    Reply

  18. sham says:

    saya ingin menjalankan projek ternakan itik telur. saya ingin mengetahui langkah2 & faktor2 sebelum/selepas untuk memulakan ternakan itik. Pls e-mail to shamkazuma_force@yahoo.com. Thanks

    Reply

  19. Razak Malek says:

    Salam dari Razak Lia sari

    Kami menjual anak benih itik penelur Khaki Campbell RM 3.75 & itik Muscovy / Serati RM 3.75.
    Kami juga mengajar menternak secara percuma .Kami menolong memasarkan itik & telur.
    Ladang komersial kami d daerah Raub Pahang & pejabat d KL..

    Kol saya 0122269119 0192299119 0392004828
    Sila layari http://www.unggasliasari.com

    Reply

  20. nurul nadia says:

    salam..saya berminat untuk menternak itik. Mcm mane saya boleh mendapatkan maklumat tentang cara-cara menternak itik.

    Reply

  21. nurul nadia says:

    salam..nk thu cara menternak itik

    Reply

  22. lee says:

    Kami menjual anak benih itik penelur Khaki Campbell .kami juga menjual dedak itik.
    Kami juga mengajar menternak secara percuma .Kami menolong memasarkan itik & telur.

    sila hubungi kami 012-4346891

    Reply

  23. zul says:

    Saya ingin mendalami dan mengetahui tentang perternakan itik lebih lanjut. Dia boleh bagi pendapatan yang tinggi jika saya melibatkan diri dalam projek ini. Tapi sekarang saya perlu tahu tentang cara-cara yang betul untuk perternakan tersebut secara keseluruhannya…dan dimana saya dapat memiliki anak benih itik yang baik dan berkualiti… Saya ingin bantuan dari sesiapa saja yang mengetahui tentang ternakan tersebut. Sila emailkan dan cal saya 013-7583847

    Reply

  24. zul says:

    Zul_8481@yahoo.com…… plz emailkan berkaitan dengan itik.

    Reply

  25. AQBAL says:

    sy br nak start bela itik telur…
    tanah dah ada 2 hektar..
    skrang dok cari benih itik yg baik dan
    dedak itik utk wat stok siap2..
    (amik pengajaran dr projek trial sbb slalu putus bekalan dedak)
    hubungi saya utk offer tuan2 : 013-4182429

    Reply

  26. isyana khaerunnisa says:

    bener banget, ternak itik emang berpotensi. daging itik diminati oleh banyak kalangan, dan persaingan bisnisnya belum ketat, belum banyak yang beternak itik.
    jadi, yg mau nbeternak itik jangan ragu2. bisa cari infonya di Bagian Teknologi Produksi Ternak Unggas Departemen IPTP Fakultas Peternakan IPB

    Reply

    zool Reply:

    waduh.. jauh sekali kami nak cari infonya tuan..

    Reply

  27. asam sabah says:

    salam..
    kepada sume pengusaha2 itik semoga kalian berjaya..
    saya juga peminat dalam usaha menternak. dan kerana minat saya juga amat memerlukan saudar2 d luar sana membantu dan memberi pandauan yg berkesan dalam usaha penternakan itik ini.
    memandangkan usaha menternak itik di kawsan saya beluma lagi meluas. sila hubungi saya
    0135511331

    Reply

  28. naz says:

    nak tau pasal ternakan itik di kawasan johor… email me at nazzuri@yahoo.com

    Reply

  29. MR jue says:

    kalo di sarawak apa mcm bro yang berpengalaman/aku nak join jua..aku diam di pedalaman Ba Kelalan.seekor anak itik Khacki Chember berapa harga ye?

    Reply

    francis Reply:

    sy pn brminat jgk nk bela itik ni…perancangan,tempat,tanah dan pasaran pn ada,serba sedikit sy dh tau cuma masalahnya modal tak mencukupi.bagi sy kursus cuma sebagai mencukupi syarat je….yg penting ada asas pengetahuan,minat dan modal.

    Reply

  30. arnold says:

    salam,saya juga berminat membela itik ni ,tempat dah ada,kolam dah ada tapi cuma ada dua itik ja yang saya pelihara,jantan dan betina.bulan lalu saya ada jumpa 5 telur itik tapi ibu itik tu tidak mengeram telur nya,tak jadilah telur itu menetas.boleh tak beritahu cara2 membuat ibu itik tu supaya mengeram telurnya atau cara2 menjaga telur itu tanpa ibunya sehingga menetas

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

46,371 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge