post

GP Malaysia jangka jualan tiket lebih 100,000

SEPANG, 28 Okt (Bernama) — Pengurusan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) yakin dapat mencatat jumlah kehadiran lebih 100,000 penonton pada Grand Prix (GP) MotoGP Malaysia yang bermula Jumaat hingga Ahad ini.

Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Datuk Razlan Razali, berkata setakat ini lebih 80,000 tiket telah dijual dan jualan tiket diramal bertambah menjelang sesi ujian masa bebas, Jumaat ini.

Untuk rekod, jumlah kehadiran penonton tahun lalu adalah 169,827 orang.

“Kita yakin dapat mencapai jualan 100,000 keping tiket pada hari perlumbaan Ahad ini. Kita juga telah mencapai 90 peratus tahap persediaan di dalam dan luar litar,” katanya pada sidang media mengenai taklimat aliran trafik dan pengangkutan awam bersama wakil polis Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Rapid KL di SIC, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Razlan menasihatkan penonton ke Litar SIC menggunakan pengangkutan awam, termasuk bas Rapid KL dan penggunaan aplikasi e-hailing, MyCar sepanjang berlangsungnya kejuaraan itu bagi mengelak kesesakan trafik.

Beliau pada masa sama turut mendedahkan SIC telah membelanjakan lebih RM24 juta untuk kerja-kerja pengubahsuaian sekitar SIC sejak Januari lalu bagi memberi keselesaan kepada penonton yang hadir menyaksikan GP Malaysia.

“Ini adalah peruntukan yang kita dapat daripada penjimatan perlumbaan F1 yang terdahulu selepas kita tidak melanjutkan kontrak untuk mengadakan perlumbaan F1, dan kita meminta kebenaran daripada kerajaan untuk menggunakan peruntukan berkenaan untuk kerja-kerja pengubahsuaian SIC,” jelas Razlan.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Operasi Kumpulan (Operasi) Prasarana, Muhammad Nizam Alias, berkata pihaknya akan menyediakan hampir 200 buah bas bagi memudahkan penonton pergi ke Litar SIC.

Beliau menjelaskan bas Rapid KL akan membawa penonton untuk menyaksikan GP Malaysia dari tiga tempat utama iaitu KL Sentral, KLCC dan KLIA, dan bas berkenaan akan mula beroperasi seawal jam 8 pagi sehingga 9 malam pada Jumaat dan Sabtu ini dan dari jam 8 pagi hingga 7 malam pada hari perlumbaan Ahad ini.

Beliau berkata jualan tiket bas Rapid KL telah mula dijual sejak 16 Okt lalu di empat stesen sekitar ibu negara, iaitu Stesen LRT Pasar Seni, Masjid Jamek, KLCC dan KL Sentral.

— BERNAMA

Adakah anda termasuk dari 100,000 itu? Admin tak kesempatan nak pergi ke sana tahun ini. Ada pekerjaan hakiki yang perlu diselesaikan. Untuk maklumat terkini sila ke laman web https://www.motogp.com/en/event/Malaysia

Please follow and like us:
error0
post

Pelumba Malaysia mengemis

SEBUT sahaja pelumba Malaysia dalam saingan Kejuaraan Motosikal Dunia (MotoGP), ramai mengakui pelumba negara terkenal dengan kepakaran beraksi di litar basah terutama berlumba pada cuaca hujan.

Kepakaran seumpama itu berjaya mele­takkan pelumba-pelumba negara setanding pelumba antarabangsa termasuk Khairul Idham Pawi yang me­rangkul dua kemenangan Grand Prix (GP) Argentina dan Jerman pada saingan Moto3 2016.

Bukan itu sahaja, pelumba Malaysia sekali lagi mencuri tumpuan apabila Hafizh Syahrin Abdullah yang beraksi dalam saingan Moto2 turut menaiki podium dua kali sekali gus mele­takkan namanya di kedudukan 10 terbaik dunia pada musim 2017.

Bagaimanapun, kejayaan ter­sebut seolah-olah dipandang sepi terutamanya daripada penaja da­lam kalangan syarikat-syarikat swasta di Malaysia untuk memberi sokongan kepada pelumba negara.

Justeru, tidak menghairankan apabila ramai pelumba berpotensi negara terpaksa ‘mengemis’ untuk mendapatkan tajaan bagi melebarkan sayap mereka di pentas antarabangsa.

Beberapa nama seperti Azlan Shah Kamaruzaman yang ber­aksi pada Kejuaraan Motosikal Asia (ARRC), Hafizh Syahrin, Adam Norrodin (Moto3), Khairul Idham Pawi (Moto2), Zulfahmi Khairudin (Kejuaraan Superbi­ke Dunia – WSBK) dan Mohd. Zaqhwan Zaidi (ARRC) berjaya membuktikan mereka antara pelumba Malaysia yang menyerlah ketika ini.

Azlan Shah Kamarudin yang beraksi di  Kejuaraan Motosikal Asia (ARRC)

Namun, jika ingin mengupas perjalanan mereka ke pentas dunia bukan sesuatu yang mudah kerana kesemuanya terpaksa me­nempuh pelbagai dugaan bahkan bergadai harta benda bagi merealisasikan impian masing-masing beraksi di peringkat an­ta­rabangsa.

Ketika ini, hanya Petroliam Nasional Berhad (Petronas) antara syarikat tempatan negara yang sudah mengeluarkan modal juta­an ringgit untuk memastikan anak bangsa Malaysia mampu mengecapi kejayaan di pentas dunia.

Antara tajaan Pe­tronas adalah program pemba­ngunan bakat remaja menerusi perlumbaan se­­perti Kejuaraan Cubprix, ARRC, Kejuaraan Motosikal Re­maja Dunia FIM CEV dan Moto­GP mene­rusi kategori kelas Moto2.

Bekas pelumba Moto2 negara, Azlan Shah yang kini beraksi dalam perlumbaan ARRC meng­akui pelumba-pelumba tempatan negara mempunyai bakat yang sangat baik, namun bakat tersebut terbantut apabila tidak mempunyai sumber kewangan yang kukuh.

Kesusahan untuk mencari tajaan sudah dirasai Azlan sendiri malah mengakui terpaksa me­nge­luarkan duit poket sendiri semata-mata mahu mengejar cita-cita untuk menjadi seorang pelumba.

Kini, pelumba berusia 33 tahun membuktikan antara pelumba yang disegani apabila melakar kemenangan ARRC 2017 bersama pasukan Kawasaki Indonesia.

“Zaman saya beraksi dalam saingan dunia lebih sukar kerana tiada siapa membantu saya ketika itu dan hanya mengharapkan bantuan pasukan. Jika difikirkan memang sedih tetapi apa boleh buat, kita hanya lakukan terbaik demi nama negara.

“Harapkan bantuan pihak luar daripada muda sampai ke tua memang tak dapat. Sampai umur saya 33 tahun masih belum dapat sebarang bentuk bantuan sehingga saya terpaksa menyertai pasukan Kawasaki di Indonesia untuk beraksi dalam saingan ARRC. Meskipun serba kekura­ngan, saya masih mampu bergelar juara di peringat Asia.

“Jadi, nasihat saya kepada pelumba-pelumba di luar sana, sumber kewangan adalah pen­ting ketika kita melangkah ke peringat dunia,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Kejayaan pelumba negara da­lam saingan dunia turut mendapat perhatian pengulas legenda MotoGP, Nick Harris apabila me­­nyifatkan pelumba Malaysia mempunyai potensi besar untuk ber­aksi dalam saingan utama MotoGP.

“Pelumba Malaysia terkenal de­­ngan kepakaran beraksi di atas litar basah dan mereka se­olah-olah seperti meluncur di atas permukaan air. Saya lihat rata-rata pelumba Malaysia sudah biasa beraksi dalam keadaan hujan.

“Saya yakin satu hari nanti pelumba Malaysia akan beraksi di pentas utama MotoGP dan percaya perkara tersebut akan menjadi realiti. Bagi saya, program pembangunan perlu diteruskan agar Malaysia mampu melahirkan lebih ramai pelumba berbakat,” katanya.

Selain Petronas, Litar Antarabangsa Sepang (SIC) turut terpanggil menyediakan platform bagi mengembangkan bakat pelumba tempatan di pentas dunia apabila menganjurkan perlumbaan Malaysia Superbike.

Pada tahun 2009, SIC mula mengembangkan peranannya apa­­bila turut menubuhkan sebuah pasukan iaitu SIC Racing Team dan menghantar pelumba negara beraksi dalam saingan kelas Moto3 menerusi Zulfahmi Khairuddin. Ketika ini, tempat Zulfahmi digantikan oleh Adam Norrodin.

Masalah penajaan bukan se­sua­tu yang baharu apabila Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar pernah meluahkan bahawa tajaan daripada sektor swasta sangat suram sedang­kan sokongan mereka sa­ngat diperlukan khususnya membantu pelumba negara beraksi ke peringkat MotoGP.

“Saya minta lebih banyak syarikat swasta tampil memandangkan sukan permotoran melibatkan kos sangat tinggi. Oleh itu, apabila pelumba sampai ke tahap MotoGP, kementerian berharap mereka akan dapat bantuan daripada sektor swasta. Saya percaya pulangannya sangat tinggi,” katanya.

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) turut memberi bantuan kepada program pembangunan bakat. Antaranya, pelumba pasu­kan SIC Racing Team, Adam, 19, yang berlumba dalam kelas Moto3 pada MotoGP turut mene­rima penajaan KBS.

Adam Norrodin yang ditaja oleh Kementerian Belia dan Sukan untuk beraksi dalam kejohanan Moto3

Bagaimanapun, persoalan utama adalah sampai bila kita mahu melihat agensi kerajaan terus memberi tajaan jutaan ringgit sedangkan banyak sektor swasta yang berpotensi tampil ke depan membantu pelumba negara meng­harungi saingan MotoGP bagi mengharumkan nama Malaysia.

Sumber :-Kosmo

Ligakampung takde duit juta-juta.. Kalau ada boleh juga kami jadi penaja.Kesian pula sebab terpaksa mengemis minta penaja luar sedangkan Malaysia banyak syarikat hebat-hebat ni..

Please follow and like us:
error0
post

Hafizh Syahrin tamatkan saingan di tempat ke enam GP Sepang 2017

Alhamdulillah selesai sudah MotoGP Grand Prix Motosikal Malaysia 2017. Sempatlah juga Jamal singgah ke Sepang untuk menyaksikan aksi-aksi menarik penunggang motosikal bertaraf dunia.
Hebatnya tengok pemenang MotoGP, Andrea Dovizioso yang menamatkan perlumbaan dengan masa 44 minit dan 51.497 saat meninggalkan rakan sepasukan, Jorge Lorenzo yang mencata masa 44:52:240 saat sementara Johan Zarxo pula di tempat ketiga dengan masa 45:01.235 saat.
Juara bertahan Kejohanan Dunia Marc Marquez dari pasukan Repsol Honda pula berjaya menamatkan perlumbaan di tempat keempat manakala pelumba popular dari Itali , Valentino Rossi pula sekadar di tangga ketujuh.

Bagi pelumba Malaysia yang menyertai kejohanan itu, Hafizh Syahrin berjaya menamatkan perlumbaan 19 pusingan dengan berada di kedudukan ke enam. Menurut Hafiz Syahrin dalam laman facebooknya :-

Perlumbaan itu agak sukar tetapi saya gembira kerana dapat menamatkan saingan di tempat ke-6. Terdapat kurang cengkaman di bahagian hadapan dan saya hampir terbabas. Pada akhirnya, saya memutuskan untuk mengawal tunganggan saya supaya dapat menyelesaikan perlumbaan. Hujan turun ketika akhir perlumbaan dan saya boleh berusaha melakukan sesuatu dalam keadaan tersebut. Pada akhirnya, ia menjadi perlumbaan yang baik untuk saya dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang atas sokongan yang diberikan.

Manakala bagi pelumba muda, Khairul Idham Pawi pula nampaknya mendapat pengalaman berguna bagi kejohanan kali ini. Beliau yang beraksi dalam Moto2 bersama Hafiz Syahrin gagal meneruskan perlumbaan selepas terlibat dengan kemalangan pada pusingan pertama lagi. Kemalangan itu melibatkan tiga pelumba lain dalam litar yang basah itu.
Dalam kategori Moto3 pula , Adam Norrodin terpaksa berpuas hati berada di kedudukan kesebelas. Beliau yang hampir-hampir berjaya menaiki podium tapi terjatuh pada pusingan kesepuluh.

Tahniah kepada semua pelumba. Walaupun tiada podium tapi setiap pelumba negara memang pecut habis la. Teringat masa Jamal layan lap kat kampung guna Moto LC yang dah hilang kena curi. Kenangan tu. Sampai sekarang Jamal tak boleh lupakan bila menang sambil buat Willey kat kampung.
Tapi baguslah budak-budak pelumba ni sebab masih muda lagi. Takdelah nanti digelar Mat Rempit macam Jamal time muda-muda dulu.
Sorilah Jamal tak dapat kongsi gambar-gambar Jamal kat Sepang tu. Banyak gambar tak berapa nak cantik sebab pakai handphone murah. Boss pun tak berminat bila tengok gambar-gambar tu.

Please follow and like us:
error0
post

Rapid KL sediakan perkhidmatan bas ke Sepang untuk saksikan Moto GP Sepang

Minggu ini Kejohanan Grand Prix Moto GP Litar Antarabangsa Sepang (SIC) akan berlangsung. Jamal memang minat nak tengok MotoGP kali ini apatah lagi dah dapat tiket free dari seorang kawan ni.
Jamal bukan budak KL tapi hari Jumaat nanti nak kena singgah KL dulu. Kalau ikutkan biasanya jalan ke Sepang tu memang akan jem jadi pengangkutan awam adalah kaedah terbaik untuk pergi ke litar tu.

Dengar khabar Rapid KL akan sediakan bas bagi memudahkan peminat pergi ke SIC. Tiket bas sudah dijual di stesen-stesen LRT utama seperti di KLCC, stesen LRT Masjid Jamek dan stesen LRT KL Sentral.


Harga tiket dari KLCC dan KL Sentral ke SIC adalah RM20 untuk perjalanan sehala dan RM38 bagi tiket pergi balik, manakala RM12 bagi perjalanan sehala dari KLIA 2.

Memang best lah kalau dapat tengok Hafiz Syahrin dan Khairul Idham Pawi beraksi di Litar Sepang ni. Harap-harap kedua-dua pelumba motosikal negara ni dapat mempamerkan aksi yang baik dan boleh mendapatkan mata yang banyak.
Kalau boleh dapat naik podium lagi bagus. Boleh kita melompat-lompat kat sana tengok aksi diorang nanti.

Please follow and like us:
error0
post

Hafizh berjaya mendaki podium di GP Jepun

Selepas mencatat kejayaan menaiki podium di GP San Marino sekali lagi pelumba yang beraksi Moto2, Hafizh Syahrin berjaya menaiki podium.
Pelumba berusia 23 tahun yang mewakili Petronas Raceline Malaysia ini berjaya menduduki tempat ketiga dalam litar yang basah ini. Menariknya apabila beliau yang ketinggalan di tempat kelapan pada pusingan pertama berjaya mendaki tangga untuk seterusnya menamatkan perlumbaan dengan masa 32:12:035s.

| Facebook Hafizh Syahrin |

Hafizh Syahrin, (kiri )meraikan kejayaan menaiki podium

Perlumbaan itu dimenangi oleh pelumba Sepanyol, Alex Marques dengan catatan masa 32:08:901 manakala rakan senegara Xavi Vierge di tempat kedua dengan keputusan 32:10:366. Hafizh kini berada di tangga kesepuluh keseluruhan selepas memungut 82 mata.
Selepas ini beliau dan rakan-rakan pelumba lain akan beraksi di Moto GP Australia pada minggu hadapan di Phillip Island manakala perlumbaan yang dinantikan iaitu Moto GP Malaysia di Litar Sepang akan diadakan pada 27-29 Oktober ini sebelum kejohanan penamat di Valencia, Sepanyol pada 10-12 November 2017.

Selamat berjaya Hafizh dan rakan-rakan. Semoga akan ada lagi penamat podium oleh Hafizh dan rakan-rakan yang akan menaikkan nama negara yang mempunyai pelumba setanding di peringkat dunia.

Please follow and like us:
error0
post

Tiket Moto GP 2017 dapat sambutan

Tiket Moto GP 2017 dapat sambutan

Nampaknya peminat motosikal masih berminat untuk melihat aksi pelumba motosikal antarabangsa apabila hanya tiket hillstand sahaja yang berbaki.
Grang Prix Motosikal (MotoGP) Malaysia 2017 yang bakal berlangsung dari 27 hingga 29 Oktober di Litar Antabangsa Sepang ini mendapat sambutan yang cukup mengalakkan.

Menurut Pegawai Eksekutif SIC, Datuk Razlan Razli, tiket untuk K1 Grandstand, , F Grandstand, Premier Roving, VR46 Tribune dan the Marc Marquez Tribune habis dibeli oleh peminat perlumbaan.
Dalam kenyataan hari ini, beliau berkata sambutan menggalakkan itu menunjukkkan bahawa edisi tahun ini adalah acara yang paling dinanti-nanti peminat perlumbaan motosikal bukan sahaja di Malaysia, rantau ini.

“Tahun lalu tiket habis dijual tiga minggu sebelum acara berlangsung. Jadi, adalah amat menggembirakan apabila mengetahui peminat MotoGP menempah tiket mereka lebih awal dan tahun ini akan menjadi satu lagi tahun yang amat berjaya serta penuh dengan aksi yang mendebarkan,” katanya.

“Tiket bagi hillstand masih berbaki tidak sampai 100 bagi SIC Racing Team tribune dan lebih separuh daripada tiket bagi C2 hillstand telah habis dijual,” katanya sambil menjelaskan tiket boleh dibeli secara dalam talian melalui laman sesawang SIC www.sepangcircuit.com, ejen bertauliah dan gerai promosi SIC.

Beliau menasihati peminat supaya membeli tiket yang dijual melalui SIC bagi mengelak sebarang masalah.

– HMetro

Untuk pembelian online sila klik website Rasmi Malaysia GP

Please follow and like us:
error0
post

Hafizh Syahrin Juara Moto2 Eropah

KUALA LUMPUR: Pelumba negara, Hafizh Syahrin Abdullah memperagakan aksi cemerlang untuk memenangi Kejuaraan Moto2 Eropah pada pusingan pertama perlumbaan antarabangsa FIM CEV Repsol di Litar Albacete, Sepanyol, Ahad.

Pelumba Petronas Raceline Malaysia itu, yang memulakan perlumbaan dari petak pertama, berjaya merekodkan kemenangan dengan catatan masa 31 minit 13.926 saat, sekali gus meninggalkan pesaing tuan rumah, Hector Garzo di kedudukan kedua dengan perbezaan masa 5.016s.

Tempat ketiga dalam perlumbaan 20 pusingan itu dimenangi oleh seorang lagi pelumba tuan rumah, Augusto Fernandez yang mencipta masa 31:21.269s.

hafiz-syahrin-motogp

Kejayaan itu menyaksikan pelumba Malaysia berusia 22 tahun itu mendahului saingan dengan 25 mata diikuti Garzo (20 mata) manakala Fernandez di tangga ketiga dengan 16 mata.

| Kelab Peminat Hafizh Syahrin |

Pusingan kedua akan berlangsung di Litar Catalunya di Barcelona dari 16 hingga 18 Jun ini
Hafizh menyifatkan kemenangan itu sebagai inspirasi untuk menampilkan persembahan baik menjelang pusingan keempat Kejuaraan MotoGP Dunia di Litar Jerez, Sepanyol, Ahad ini.

“Saya amat gembira dengan usaha pasukan melakukan persediaan rapi dan ini memberi keyakinan tinggi untuk perlumbaan hujung minggu ini.

“Walaupun sesi latihan dalam keadaan litar yang basah tetapi berjaya mengawal keadaan pada sesi pemanas badan,”katanya seperti dipetik dalam laman web kejohanan website; www.fimcevrepsol.com.– Bernama 

 

Please follow and like us:
error0
post

MotoGP Malaysia Catat Kehadiran Penonton Tertinggi Sejak 1999

Pihak pengurusan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) amat berpuas hati dengan sambutan luar biasa penonton pada perlumbaan Grand Prix Motosikal Malaysia (MotoGP Malaysia) yang berakhir pada Ahad.
Pengerusi SIC, Tan Sri Mohamed Azman Yahya memaklumkan kehadiran penonton lebih daripada 100,000 pada hari perlumbaan merupakan pencapaian terbaik setakat ini.

Mohamed Azman berkata pihaknya juga amat gembira dengan program wildcard yang membuktikan pelumba tempatan mampu bersaing di peringkat dunia.

“Pelumba Malaysia menunjukkan prestasi yang sangat baik. Hafizh Syahrin amat bagus dengan menduduki tempat kelima keseluruhan (Moto2), begitu juga dengan Ramdan Rosli.

“Malah pelumba kita Adam Norrodin ( Drive M7 SIC Team) juga bagus dan insiden yang berlaku bukan kesilapannya. Malah kami bangga dengan pencapaian Jakub Kornfeil yang tamat di tempat kedua (Moto3).

“Program wildcard ini akan diteruskan diteruskan pada tahun depan,” tambahnya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Datuk Razali mengesahkan bawah ada pelumba tempatan yang beraksi akan beraksi di kejuaraan tahun depan.

“Cuma kita tidak tahu sama ada Khairul Idham akan bertukar ke Moto2 atau kekal, ini akan menjadi satu tanda tanya.

“Adam pun kita akan kekalkan dan mengharapkan dia mampu mencatat pencapaian yang lebih baik dan mengutip mata.

“Hafizh mungkin berdepan tahun yang kritikal dan perlu sentiasa mencapai kedudukan lima terbaik.

“Jadi semua faktor itu akan terus menjadi tarikan untuk kejuaraan tahun depan,” jelasya.

Seramai 161,553 penonton hadir ke SIC untuk menyaksikan perlumbaan MotoGP, sekali gus mencipta sejarah kehadiran penonton paling ramai sejak mula dianjurkan pada tahun 1999 di Sepang.

Seramai 17,711 penonton membanjiri litar pada sesi latihan bebas (Jumaat) manakala seramai 48,466 untuk sesi kelayakan.

Penganjuran pada tahun lalu merekodkan kehadiran 150,563 penonton secara keseluruhan keseluruhan.

Sebagai rekod, kali terakhir MotoGP Malaysia yang berlangsung dalam cuaca hujan adalah pada tahun 2014 dengan kehadiran 130,925 penonton.

Sumber :- MStar

Please follow and like us:
error0