post

Peserta Klang City International Marathon kemalangan akan dapat pengadilan

Semalam berlaku kemalangan yang membabitkan pelanggaran tiga peserta dengan sebuah kenderaan ketika acara Klang City International Marathon.
Acara yang tidak mendapat sebarang lesen itu bakal dikenakan hukuman berlandaskan Akta Pembangunan Sukan 1997.

esuruhjaya Sukan, Datuk Zaiton Othman berkata pihaknya tidak menerima sebarang permohonan daripada penganjur bagi mendapatkan lesen penganjuran acara berkenaan.

“Pejabat Pesuruhjaya Sukan ingin menegaskan pihak kami tidak menerima sebarang permohonan bagi mendapatkan lesen penganjuran Klang City International Marathon.

“Acara larian itu dilaksanakan tanpa kebenaran daripada Pesuruhjaya Sukan selaku pihak yang mengawal selia sebarang acara penganjuran dalam negara.

“Justeru, pihak kami akan mengambil tindakan undang-undang ke atas penganjur acara ini atas kesalahan yang mereka lakukan di bawah Akta ini,” kata Zaiton menerusi kenyataan media yang dikeluarkan sebentar tadi.

Kenyataan itu turut menyebut bahawa sebarang penganjuran acara sukan perlulah mendapat kebenaran daripada Pesuruhjaya Sukan sebagaimana termaktub dalam Seksyen 36 Akta Pembangunan Sukan 1997, di samping keperluan penganjur mendapatkan kebenaran daripada badan pengelola sukan terbabit termauk pihak polis, pihak berkuasa tempatan dan sebagainya.

Kenyataan itu menyebut, perkara itu adalah wajib bagi memastikan penganjur yang akan menganjurkan acara sukan berkemampuan dari segi kewangan, teknikal serta mematuhi kaedah dan garis panduan ditetapkan badan pengelola sukan peringkat kebangsaan serta antarabangsa.

“Saya sekali lagi mengingatkan mana-mana pihak yang ingin menganjurkan sebarang acara sukan untuk memohon dan mendapatkan kebenaran daripada kami sebelum acara itu dianjurkan.

“Penganjur juga diingatkan agar mematuhi keputusan yang diberikan terhadap permohonan yang dibuat. Ini bagi memastikan penganjuran dilaksakanan hanya selepas semua peraturan dipatuhi dan langkah-langkah perlu diambil demi kelicinan acara dan keselamatan semua.

“Pihak kami akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya penganjur melanggar arahan ini,” katanya yang turut merakamkan rasa sedih dan simpati kepada tiga pelari yang terbabit dan mengalami kecederaan dalam kemalangan berkenaan serta berdoa agar mereka pulih dengan segera.

Dalam perkembangan sama, Zaiton menegaskan bermula pada 14 Disember, Pejabat Pesuhjaya Sukan akan memuat naik senarai acara sukan yang diberikan kebenaran untuk dilaksanakan di laman web Kementerian Belia dan Sukan iaitu kbs.gov.my.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, memberi jaminan peserta Klang City International Marathon yang terbabit dengan kemalangan semalam akan mendapat pengadilan sewajarnya.

Menurut Khairy, memandangkan saingan maraton itu tidak mendapat kelulusan Pejabat Pesuruhjaya Sukan, penganjur acara itu bakal dikenakan hukuman berlandaskan Akta Pembangunan Sukan 1997.

Khairy sudah mengarahkan Pejabat Pesuruhjaya Sukan membuat laporan polis bagi memastikan pemandu yang terbabit turut dikenakan tindakan.

Khairy turut mencadangkan pindaan pada akta tersebut bagi memastikan hukuman lebih berat jika kes seperti ini berulang pada masa akan datang.

“Penganjur acara sukan perlu meminta kebenaran sekurang-kurangnya 90 hari sebelum acara berlangsung,” katanya.

Dalam kejadian semalam, peserta maraton, Avelyn Ang, mengalami kecederaan serius di kepala selepas dilanggar sebuah kenderaan dari belakang di Batu 2, Jalan Kapar.

Keadaan Avelyn dilaporkan stabil selepas menjalani pembedahan di Hospital Sungai Buloh dan Khairy turut meninjau sendiri keadaan peserta maraton itu.

Peserta Everlyn ANg Gek Suan yang mengalami kecederaan parah pada kemalangan tersebut

Dua lagi perserta yang terbabit dengan kemalangan itu ialah Amiruddin Hamid dan Ahmad Hadafi Jus yang mengalami kecederaan ringan.

“Kemalangan berlaku terlalu pantas, saya berada di bumbung kereta dan pemandu itu enggan menghentikan kenderaannya hingga saya terjatuh ke atas jalan,” kata Hadafi.

Sumber :-Stadium Astro
BHarian

Admin pernah menyertai acara larian yang kecil dan memang isu ini sentiasa berlaku bila pihak penganjur hanya memikirkan keuntungan sahaja. Banyak yang membiarkan pelari tanpa pengawasan sewajarnya. Ada tu , hanya pelajar Universiti di tempatkan untuk menjaga pelari dan biasanya tidak diendahkan pengguna jalanraya.
Perlu diambil perhatian oleh pihak berkaitan kerana sekarang ni terlalu banyak acara larian tanpa pengawasan.

Please follow and like us:
error0
post

Stadium Nasional Bukit Jalil tersenarai dalam Festival Senibina Dunia

Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ) mendapat pengiktirafan di mata dunia selepas tersenarai dalam Festival Senibina Dunia di Jerman.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Stadium Malaysia (PSM) Azman Fahmi Osman, SNBJ disenaraikan sebagai antara 17 bangunan ikonik dunia sekaligus termasuk dalam finalis festival senibina dunia yang berlangsung di Arena Berlin, Jerman pada 15 hingga 17 November nanti.

Penyertaan SNBJ ini membuktikan pelaburan jutaan ringgit bagi membangunkan KL Sports City menjelang Sukan SEA dipandang di mata dunia.
SNBJ dicalonkan dalam kategori bangunan baru serta lama dan lebih menarik ia kali pertama bangunan sukan negara tersenarai dalam Festival Senibina DUnia sejak pembinaannya pada tahun 1994.
“Apabila diiktiraf sebagai salah satu projek yang disenarai pendek daripada ratusan projek, ia adalah pengiktirafan yang besar buat Kuala Lumpur.

“Apa yang penting adalah kita jaga kompleks ini selepas selesai Sukan SEA dan Sukan Para ASEAN,” kata Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin.

Sumber :-Stadium Astro

Diharap Stadium kebanggaan negara ini bukan hanya nampak gah pada senibina sahaja sebaliknya diharap Stadium ini menjadi lokasi sukan yang berterusan. Elakkan dari penggunaan yang tiada kaitan dengan Sukan sebab ianya akan memberi kesan kepada kualiti padang tersebut. Kalau kita ingat dulu ada banyak majlis bukan sukan yang akhirnya mengakibatkan kerosakan pada padang di SNBJ. Selain itu juga ianya perlu mendapat tempat dalam sukan samada di peringkat tempatan ataupun antarabangsa agar tidak menjadi satu projek yang sekadar semata-mata untuk Sukan SEA sahaja.

Please follow and like us:
error0
post

Lelaki tak minat bolasepak? Apa pendapat anda ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Pagi tadi terdengar isu tentang ‘ lelaki tak minat sukan bolasepak‘ dalam radio Era jadi rasa terpanggil untuk mencuba menulis tentang isu ini. Okay, seperti yang sedia maklum, bolasepak merupakan sukan paling popular di dunia dan mempunyai ramai pengikut di luar sana. Kalau ikutkan, sukan ini amat diminati oleh orang lelaki. Namun tidak semuanya minat dengan sukan bolasepak ini. Masih ramai diluar sana yang tidak meminati sukan no 1 ni. Kenapa agaknya? Berikut mungkin beberapa alasan kenapa terdapat lelaki yang tidak suka dengan sukan bolasepak ini..
soccer sucks 134635
image hosting

1. Bagi lelaki yang mempunyai sifat kelembutan dalam diri mungkin perlawanan ini terlalu ganas bagi mereka. Jadi memang mereka tak dapat menjiwai sifat kekasaran dalam permainan ini…
2. Mungkin mereka tidak ambil tahu hal sukan dan lebih menumpukan tentang hal-hal kehidupan masing-masing. Mungkin mereka telalu fokus dalam bidang yang diceburi sampai takde masa nak melayan hal-hal sukan apatahlagi pasal bolasepak.
3. Tak mustahil juga ada yang tak minat bolasepak sebab ada sejarah lampau yang buruk mengenai bolasepak. Sebagai contoh, mungkin ada yang kalah judi sebab bolasepak hingga jadi papa kedana. Atau mungkin juga sebab bolasepak beliau menjadi cacat sebab tendang bola tapi tak kena masa Pendidikan Jasmani dulu.
4. Ada juga yang tak suka bolasepak kerana katanya sukan ini membosankan sebab kena kejar sebiji bola ramai-ramai. Mungkin bagi mereka kaedah ini tak sesuai dengan mereka. Mungkin mereka lebih sesuai main guli yang boleh dapat bola banyak-banyak kot.
5. Sebab kaki bangku. Ada juga yang tak minat sukan bolasepak ni sebab tak pandai main. Asyik kena buli je, terus jadi kebencian. (Adminpun tak berapa pandai main bolasepak ni tapi minat mungkin lebih dari orang yang pandai main tu. Tak salahkan?)
6. Tak pernah kenal dengan sukan bolasepak. Kalau lelaki yang berada di negara-negara ceruk dan jauh dari umum mungkin tidak mengetahui tentang sukan bolasepak ini. Jadi tak pelik kalau tak minat. Dah tak pernah tengok, memanglah tak minatkan?
7. Sebab awek tak minat bolasepak dan terpaksa ikut kehendaknya. Eh, ada ke lelaki yang mengalami situasi ni ek??

Okay cukuplah setakat ini. Sebenarnya tak jadi masalah pun kalau ada lelaki yang tak meminati langsung tentang bolasepak. Setiap orang ada pilihan sendiri. Ada yang minat dan tidak. Cuma dengan meminati sukan bolasepak ini membantu anda bila berborak di kedai kopi. Tak gitu?

Seperti biasa, entri ini sekadar hiburan. Janganlah ambil serius tentang apa yang ditulis dalam entri kali ini. Minta maaf banyak-banyak kalau ada yang terasa dengan entri ni ye..

Sekian.

Please follow and like us:
error0

Aktiviti yang perlu dielakkan di dalam masjid

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Saya bukanlah orang alim dan bukan juga orang yang rajin ke masjid. Namun kadangkala bila datang ke masjid tu terpandang beberapa perkara yang mungkin tidak menyenangkan. Almaklumlah, masjid merupakan tempat yang suci dan untuk beribadah namun ada perkara yang seeloknya tidak dilakukan. Antaranya ialah :-

solat-jemaah

1) Bawa budak kecil. Tidak menjadi kesalahan jika membawa anak-anak datang ke masjid untuk belajar berjemaah tapi kenalah tau tahapnya. Kalau budak yang terlalu lasak berlari sana ke mari sudah pasti ia akan menganggu jemaah. Nanti pahala tak dapat, dosa pula diterima.
2) Berborak-borak ketika azan berkumandang. Ini sering berlaku dimasjid-masjid. Kan ke kita sepatutnya menghormati azan. Bukan sahaja di masjid malahan apabila dimana-mana sepatutnya kita dengar azan kita seeloknya menghormatinya. Kadangkala yang berborak tu bukan setakat jemaah biasa-biasa, imam dan bilal pun bercakap-cakap tu. Termasuklah juga ketika imam baca doa, masih ada yang bercerita sesama sendiri.
Ditambah tatkala terawih ni. Ada yang buat 8 rakaat sahaja berbanding rakan jemaah lain. Kalau tak mampu lebih dari 8 tu takde masalah tapi janganlah borak pula dalam masjid tu. Seeloknya beredar selepas menunaikan solat sendirian.
3) Kebersihan. Walaupun masjid adalah tempat yang suci tapi ada yang tidak menjaga kebersihan terutama di kawasan tandas. Ada yang tidak flush bahan buangan hingga mengakibatkan bauan yang tidak menyenangkan. Apatah lagi bila masjid tiada ‘maintenance’ akan menjadi lebih dahsyat lagi kekotorannya.
4) Tidak memenuhkan saf depan. Ramai yang segan untuk berada di saf depan sedangkan pahala lebih besar bagi yang duduk di hadapan.
5) Baring di dalam masjid. Ia bukanlah kesalahan untuk berehat di masjid tapi seeloknya rehatlah di ruang luar dan bukan dalam ruangan solat. Ia bagi mengelakkan kekotoran dan gangguan pada jemaah lain.

Itu serba sedikit aktiviti yang perlu dielakkan di masjid. Ini bukan mengata orang lain tapi cuba untuk menginsafi diri agar tidak melakukan perbuatan tersebut.

Please follow and like us:
error0

Adakah kita hamba duit

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Duit memang penting dalam kehidupan seharian. Kepentingannya menyebabkan ramai yang menjadi semakin lalai dan melakukan apa sahaja semata-mata untuk mendapat kertas bernilai yang boleh membeli pelbagai benda.

Setiap hari setiap masa ramai yang mengejar duit. Ada yang mengejar duit sebab ketamakan dan ada yang mengejar duit untuk membantu orang yang susah. Tapi kebanyakannya mungkin mencari duit untuk meneruskan kelangsungan hidup. Kepayahan hidup yang berteraskan duit menyebabkan ramai yang menjadi hamba duit.
Menjadi hamba duit akan memberi masalah. Banyak masalah sosial pada masa kini disebabkan oleh hidup yang berpaksikan duit. Continue reading

Please follow and like us:
error0
post

Isu Safee Sali komen Ketua Pengarah MSN

Isu Safee Sali dan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara

Nampaknya penyerang bolasepak negara Safee Sali terjerumus dalam kancah kontroversi apabila membuat satu kenyataan di twitter. Luahan tidak puas hati dinyatakan akibat kenyataan dari Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, Datuk Zolkeples Embong dalam akhbar bahawa kekalahan kepada pasukan Bahrain telah diduga.
Perbalahan ini menjadi isu yang agak hangat di media sosial. Ada yang menyokong Safee dan ada juga yang menghentam. Begitu juga dengan Ketua Pengarah MSN yang mendapat tempias dari peminat Safee Sali.
Continue reading

Please follow and like us:
error0

Masalah Jerebu melanda

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Nampaknya masalah jerebu yang melanda negara kita semakin teruk. Masalah yang bermula pada hari Ahad lepas nampaknya tidak menunjukkan petanda untuk pulih dalam masa terdekat ini. Kabus tebal yang menyelubungi udara menghadkan pandangan serta memberi kesan ketidakselesaan pada diri kita.
Saya juga mengalami masalah tersebut memandangkan Melaka juga terkena tempias akibat pembakaran terbuka yang dilakukan di Sumatera, Indonesia ini. Bayangkan berada di dalam pejabat pun boleh terasa asapnya apatah lagi kalau berada di luar. Memang penduduk setempat tidak digalakkan untuk melakukan aktiviti luar kerana boleh memberi kesan kepada sistem pernafasan. Sekiranya anda meletak kenderaan di kawasan terbuka pasti akan mendapati ia dipenuhi dengan habuk-habuk kotoran berpunca dari jerebu ini.
Kalau nak ikutkan ini bukan kali pertama kawasan sekitar mendapat impak dari pembakaran terbuka di negara jiran tapi nampaknya tiada tindakan diambil oleh pemerintah di sana bagi mengelakkan keadaan berulang. Tak tau mengapa tapi sesuatu perlu dilakukan kerana ia bukan sahaja memberi kesan pada kesihatan penduduk Malaysia/Singapura tapi juga akan memberi kesan buruk terhadap perkembangan ekonomi kedua-dua negara. Pasti banyak aktiviti luar yang dibatalkan dan memberi kesan yang besar terhadap sesuatu organisasi. Diharap perbincangan pihak berkaitan mendapat keputusan yang baik untuk negara masing-masing.

Berikut merupakan gambar kesan jerebu di kawasan MITC yang sempat saya ambil ketika ingin memulakan kerja pagi tadi.
Continue reading

Please follow and like us:
error0

Adakah pemain bolasepak bermain kerana duit ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Semalam, ada beberapa fb page sukan yang membicarakan tentang rungutan seorang lagenda bolasepak yang mengatakan bahawa pemain bolasepak kini lebih memikirkan wang dan tidak berbakti kepada kelab bolasepak negeri masing-masing.

Uploaded with ImageShack.us
Banyak komen-komen menarik samada menyokong dan membangkang tentang kenyataan bekas pemain bolasepak negara ini. Secara peribadi saya mempunyai pendirian tersendiri tentang isu terbabit tapi sebelum itu elok rasanya kalau saya dapatkan pendapat dari pembaca blog ligakampung.com ini.

Jadi, apa pendapat anda tentang pemain yang bertukar pasukan kerana ingin mendapatkan imbuhan yang lebih? Adakah anda bersetuju dengan langkah pemain itu? Dan apa pula pendapat anda tentang kenyataan lagenda bolasepak tersebut?

Bincangkan sikit kat bawah ni secara ilmiah dan bukan mengikut emosi.. Insyallah, kalau ada kelapangan saya akan tulis pendapat saya selepas ini.

Sekian..

Please follow and like us:
error0