post

Skuad futsal negara hadapi pasukan ranking lebih tinggi di Songkhla

KUANTAN, 13 Jan — Skuad futsal kebangsaan turun sebagai pasukan berstatus ‘underdog’ pada Kejuaraan Futsal Antarabangsa 2020 di Songkhla, Thailand bermula 2 hingga 8 Feb depan, dengan tumpuan lebih kepada pendedahan untuk menimba pengalaman daripada pasukan yang berada pada ranking lebih baik.

Ketua jurulatih futsal lelaki negara Chiew Chun Yong berkata pasukan negara dijemput menyertai kejohanan itu, ekoran prestasi dan ranking yang semakin baik, namun perlu berhadapan dengan pasukan lain yang mempunyai ranking lebih tinggi.

“Sebagai persediaan kita sedang melakukan sedikit pertukaran taktikal dan strategi, bagi memperkuatkan pasukan selain membawa masuk tiga muka baru,” katanya ditemui selepas Perasmian Kursus Kejurulatihan Futsal AFC Tahap Satu, di Indera Mahkota di sini hari ini.

Perasmian kursus tersebut disempurnakan Tengku Arif Temenggong Pahang Tengku Fadh Mu’adzam Shah Sultan Ahmad Shah.

Chun Yong berkata antara muka baru yang dijangka memperkuatkan barisan skuad kebangsaan itu adalah dari Terengganu, Kelantan dan Lembah Klang yang sedang dalam proses pemilihan.

“Kita akan lihat sama ada mereka mampu menyesuaikan diri dan mencapai prestasi yang kita tetapkan, sebelum diserap untuk menyarung jersi pasukan kebangsaan.

“Latihan berpusat diadakan selama lapan hari bermula 23 Jan ini, sebelum senarai akhir 14 pemain dimuktamadkan untuk mereka berlepas ke Songkhla pada 31 Jan ini,” katanya.

Kejuaraan Futsal Antarabangsa 2020 akan disertai enam pasukan iaitu tuan rumah Thailand, Malaysia, Iraq, Kuwait, Qatar dan Turkmenistan yang akan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu tiga pasukan setiap kumpulan.

Dua pasukan teratas setiap kumpulan layak ke separuh akhir dan pemenang akan ke final, sementara pasukan yang tewas di separuh akhir akan beraksi pada penentuan tempat ketiga/keempat.

Thailand menganjurkan kejohanan jemputan ini sebagai persiapan mereka bersama Kuwait dan Turkmenistan yang akan beraksi pada pusingan akhir Kejuaraan Futsal AFC 2020 di Ashgabat, Turkmenistan, yang akan berlangsung selama 12 hari bermula 26 Feb depan.

— BERNAMA

Please follow and like us:
error0
post

Formasi Futsal yang boleh digunakan

Hari ni Jamal diberikan tugasan untuk memberikan info mengenai formasi yang biasa digunakan dalam permainan futsal. Main futsal ni berbeza dengan permainan bola padang.
Dari segi saiz, kuantiti pemain juga memberikan perbezaan antara kedua-dua permainan yang menggunakan kaki dan bola ini. Dalam futsal hanya terdapat 5 pemain dimana salah seorang perlu bertindak sebagai penjaga gol.
Dalam permainan futsal ada 2 prinsip yang perlu menjadi perhatian setiap pasukan iaitu l

1) Dalam setiap pasukan mesti ada sekurang-kurangnya seorang pemain menyerang. Pemain serangan yang baik dapat membantu mengurangkan tekanan bagi pemain pasukan.
2) Mesti ada pemain yang sentiasa bertahan. Pemain ini lebih dikenali sebagai last man yang bertindak untuk mengawal sebelum serangan dari pihak lawan.

Untuk serba sedikit prinsip yang perlu diketahui terutama oleh pengurus/jurulatih setiap pasukan. Tanpa pengurus/jurulatih pasukan akan jadi tunggang langgang tanpa arah.
DI sini Jamal nak berikan beberapa formasi yang sering digunakan.

1) Diamond

  • Formasi ini amat popular dimana seorang pertahanan akan berada di bahagian kotak penalti dan diapit oleh dua pemain di kiri dan kanan. Seorang penyerang diperlukan di bahagian serangan atas.
    Kelebihan :-
  • Membantu ruang bagi pasukan.
  • Memberikan bantuan dari segi displin dan tanggungjawab dimana terdapat tugas utama bagi para pemain.
  • 2 pemain tengah mempunyai tugas untuk membantu samada ketika serangan atau pertahanan manakala yang bawah kekal.

Kelemahan :=

  • Kebiasaannya pemain akan lebih gemar menyerang berbanding bertahan. Ini kerana bahagian sayap biasa menumpu kepada serangan yang menyebabkan ruang pertahanan mudah bocor.
  • Kedua pemain tengah perlu cergas , pantas terutama untuk melakukan serangan atau pertahanan melalui tepi.

2) Square

  • Formasi ini adalah berbentuk 2-0-2. Ia memecahkan empat pemain kepada 2 ruang utama di bahagian serangan dan pertahanan.
    Ia mudah dan membantu untuk menguatkan bahagian serangan atau pertahanan secara kembar.

Kelebihan :-

  • Memberikan keseimbangan antara serangan dan pertahanan.
  • Serangan dan pertahanan akan membantu antara satu sama lain.

Kelemahan :-

  • Pertahanan akan menjadi lemah jika pertahanan bersama serangaan dan pemain menyerang tidak mahu turun bertahan.
  • Ia menjadi kesukaran bagi penyerang mana yang perlu membantu bahagian pertahanan.

3) Pyramid

  • Berbentuk piramid, formasi ini lebih dalam bertahan dimana seorang pemain tengah akan ditugaskan untuk menyokong pertahanan atau serangan.

Kelebihan :-

  • Ia adalah corak bertahan dan sesuai untuk menentang pasukan yang lebih kuat menyerang. Penggunaan counter attack adalah peluang untuk menjaringkan gol.
  • Mempunyai seorang penyerang yang memang menumpukan tugas kepada serangan sahaja.
  • Ia memberikan tujuan utama bagi salah seorang pertahanan dimana seorang mesti berada di posisi bertahan.

Kelemahan :-

  • Dua pertahanan tidak boleh mengharapkan pemain tengah semata-mata untuk melakukan serangan.
  • Pemain tengah mesti mempunyai stamina yang kuat untuk menyokong pertahanan dan serangan.

4) The Y

  • Formasi ini berisiko dan lebih banyak digunakan jika melawan pasukan yang lemah atau inginkan jaringan.

Kelebihan :

  • Sesuai untuk melawan pasukan lemah atau ketika memerlukan jaringan gol.
  • Seorang pemain di belakang sebagai last man.
  • Sesuai jiga bermain high pressing.

Kelemahan :-

  • Memerlukan pemain yang cepat memahami konsep untuk menukar kerana kaedah ini berisiko.
  • Jika penyerang tidak dapat melakukan serangan ia memberikan ruang kepada pasukan lawan untuk mendapatkan gol.

Walau apa pun taktik yang digunakan, latihan dan juga keserasian antara para pemain adalah penting. Jamal percaya kalau pasukan anda mempunyai pemain yang baik pasti mudah untuk memahami taktik ini.
Selamat berfutsal semua.

Sumber : 5Aside

Please follow and like us:
error0
post

Skuad Futsall masih kempunan julang Piala AFF

Nampaknya tahun 2018 masih belum menjanjikan kalungan emas buat skuad futsall Malaysia. Sekali lagi Thailand menjadi batu penghalang untuk skuad negara menjulang Piala AFF 2018. Jika pada tahun lepas skuad negara tumpas di masa tambahan kali ini skuad negara terpaksa akur dengan keputusan 2-4.
Kejohanan yang berlangsung di Gelanggang Olahraga (GOR) Universiti Negeri Yogyakarta, Indonesia itu dengan misi untuk membalas dendam kekalahan pada tahun lalu.

Namun skuad negara tidak berjaya mengekang asakan Thailand apabila ketinggalan 1-2 sebelum rehat.
Babak kedua menyaksikan pasukan negara cuba untuk mendapatkan kemenangan namun skuad Thailad lebih ampuh apabila mendapatkan dua gol manakala Malaysia hanya menambah satu gol.
Keputusan 2-4 itu menyaksikan skuad negara sekali lagi terpaksa akur ditempat kedua dalam kejohanan futsal peringkat negara ASEAN ini.

Ini menyaksikan skuad negara masih kempunan untuk mendapatkan kejuaraan dimana pencapaian terbaik adalah muncul naib juara sebanyak empat kali termasuk perlawanan akhir pada tahun lepas.

Nampaknya, barisan futsal negara perlu mencari strategi terbaik untuk tahun depan. Mungkin banyak aspek perlu diperbaiki bagi memastikan impian merangkul kejuaraan kali pertama mampu direalisasikan.
Semoga berjaya.

layan video Perlawanan Akhir Futsall AFF 2018 Malaysia melawan Thailand

Please follow and like us:
error0
post

Yazid Kamaruzuan kembali beraksi di Australia

Korang minat main Futsall? Kalau korang selalu main dalam kejohanan tempatan mungkin korang pernah terserempak dengan pemain yang berwajah macam ‘mat saleh’ ni. Walaupun paras rupanya saling tak tumpah macam pelakon Hollywood tapi sebenarnya dia merupakan anak tempatan dan boleh bercakap Melayu.

Pemain futsal berdarah kacukan itu adalah Yazid Kamaruzuan bakal mendapat peluang beraksi di kelab futsal di Australia. Kelab Vic Vipers FC menjadi lokasi persinggahan pemain yang pernah menyarung jersi pasukan futsal kebangsaan ini.
Yazid yang baru berusia 26 tahun ini beraksi bersama pasukan Kuantan Rangers dan pernah membantu Melaka United menjuarai liga pada musim lalu.

Beliau juga bakal mencipta sejarah untuk beraksi dalam kejohanan kelab AFC 2018 yang akan berlangsung di Indonesia pada awal Ogos depan bersama kelab barunya itu.
Ini juga akan menobatkan beliau selaku pemain Malaysia pertama yang akan beraksi dalam kejohanan berprestij itu.
Sebelum berlepas ke Australia beliau sempat beraksi 2 perlawanan bersama pasukan Kuantan Rangers untuk memungut 4 mata.
Semoga berjaya Yazid. Jamal pernah main futsal lawan team diorang ni dulu. Memang power dia ni. Tapi sepower-power Yazid ni, Jamal lebih tabik spring dengan idola Jamal iaitu Abang Jamal Bertam Ulu (Melaka United). Memang class… Nama pun dah serupa.

Please follow and like us:
error0
post

Melaka United-MBMB dalam kumpulan sukar

Skuad futsal Melaka United-MBMB terpilih dalam Kejohanan Futsal Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF) 2018 yang bakal berlangsung di Yogyakarta, Indonesia bermula dari 15 hingga 21 Julai ini.
Diletakkan dalam kumpulan sukar pasukan Melaka United-MBMB diletakkan dalam Kumpulan B bersama pasukan Bangkok BTS dari Thailand, Sanatech Khanh Hoa dari Vietnam dan SKN FC Kebumen dari Indonesia.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Datuk Mohd Yusoff Mahadi berkata
‘”Melaka United-MBMB diletakkan bersama juara bertahan iaitu pasukan dari Thailand, kita berharap pemain mampu melepasi halangan awal dengan melakar kemenangan ketika menentang pasukan dari Vietnam dan tuan rumah.”

“Walaupun saingan pada kelompok ini dilihat sukar, tetapi kita telah berpesan kepada mereka (pemain) supaya tidak melepaskan peluang ini jika kita mahu mencipta kejayaan lebih besar,” katanya kepada pemberita pada Majlis Penyerahan Watikah Lantikan Bapa Angkat, Jabatan Angkat dan Anak Angkat (Sukan) Sempena Sukma 2018 di Majlis Sukan Negeri (MSN) Melaka, Krubong, di sini hari ini.

Beliau berkata bagaimanapun sekiranya skuad bimbingan Jurulatih Mohd I’sah Abd Rahim itu mampu mengatasi lawan mereka untuk mara ke saingan seterusnya, peluang Melaka United-MBMB untuk beraksi di pentas akhir kejohanan edisi keempat itu dilihat lebih mudah.
– BERNAMA

Please follow and like us:
error0
post

MU sedia pertahan kejuaraan Liga Futsal Kebangsaan 2018

MISI mempertahankan kejuaraan Liga Futsal Kebangsaan berada di landasan yang betul buat skuad Melaka United MBMB (MU MBMB) selepas meraih empat kemenangan berturut-turut setakat ini.

Empat kemenangan mengatasi KL FELDA United (5-3), Selangor United MPSJ (5-2), Pahang Kuantan Rangers (7-2 ) dan Pulau Pinang MBPP (9-2) melonjak suntikan motivasi buat pemain skuad itu untuk terus menyerlah.

Pengarah pasukan MU MBMB, Ahmad Roslee Hamzah menganggap kemenangan amat penting dalam memastikan sasaran pasukan terjamin, sekali gus memenuhi misi mempertahankan kejuaraan.

Beliau berkata, sokongan padu pengurusan tertinggi, terutama Presiden Persatuan Bolasepak Melaka United (MUSA) Datuk Seri Idris Haron dan Timbalan Presiden, Datuk Mohd Yusoff Mahadi meletakkan tiada yang mustahil untuk pasukan muncul juara buat kali kedua berturut-turut.

“Apa pun masih terlalu awal untuk mendabik dada kerana semua lawan juga akan menjanjikan saingan sengit, terutama skuad Perak dan KL City FC.

“Namun, jika persembahan pemain konsisten seperti empat perlawanan terdahulu, kami yakin skuad ini mampu mempertahankan kejuaraan,” katanya.

Skuad bimbingan jurulatih Mohd Isa Rahim itu kini giat membentuk persiapan rapi menjelang perlawanan kelima dan keenam pada 31 Mac dan 1 April depan.

Selepas empat perlawanan Melaka United menghuni tangga teratas dengan 12 mata, diikuti Perak di tangga kedua (12 mata), namun perbezaan jaringan memihak kepada skuad Hang Tuah untuk memimpin carta dengan KL City FC di tangga ketiga mengumpul 9 mata.

Sumber : HMetro

Please follow and like us:
error0
post

Ketua jurulatih futsal diundi bersama tujuh jurulatih ternama dunia

KETUA jurulatih futsal kebangsaan, Chiew Chun Yong mengakui beliau be­rasa berbangga menjadi sejarah sebagai pengendali tempatan pertama diundi bersama tu­juh negara yang memiliki latar belakang futsal cukup kuat berbanding Malaysia.

Bagaimanapun Chun Yong menegaskan, beliau lebih berminat untuk memperkasakan pemba­ngunan futsal negara berbanding mengejar anugerah peribadi.
Kelmarin, Anugerah Umbro Futsal 2017 telah mengumumkan pemenang bagi kategori Jurulatih Kebangsaan Terbaik Dunia menjadi milik pengendali Sepanyol, Jose Venancio Lopez Hierro dengan undian sebanyak 745 mata, diikuti Diego Raul Giustozzi (Argentina) de­ngan 467 mata dan Syed Mohammad Nazemalshareih (Iran) yang memperoleh 446 mata berada di tempat ketiga.

Sementara itu, Chun Yong menduduki tangga kelapan terbaik dunia dengan undian sebanyak 115 mata.

Mengulas lanjut, bekas pemain futsal kebangsaan itu mengakui pencalonan itu juga memberikan penghormatan cukup bermakna dalam kariernya.

“Berhubung pencalonan itu, secara positif kita dapat lihat sekurang-kurangnya ada jurulatih dari Malaysia diiktiraf oleh pakar-pakar dari seluruh dunia.

“Ini adalah perkara positif untuk futsal Malaysia yang semakin mendapat perhatian daripada beberapa pihak apabila skuad negara berjaya merakamkan keputusan baik ketika bermain pada kejohanan atau perlawanan persahabatan berstatus A.

“Ia juga menjadi suatu penghormatan besar untuk menjadi jurulatih pertama dalam sejarah futsal Malaysia untuk dicalonkan dengan tujuh daripada 10 negara yang memiliki latar belakang futsal cukup kuat.

“Namun, saya lebih berminat untuk meneruskan perkembangan pembangunan futsal kita, bukannya anugerah peribadi.

“Saya turut berharap kita akan memiliki dua liga cukup kuat kerana ia akan membawa banyak manfaat kepada pasukan kebangsaan untuk melangkah lebih jauh,” katanya .

Sumber :-Kosmo
Satu penghargaan yang hebat untuk pasukan futsal Malaysia. Korang kenal siapa Chun Yong? Baca sini info mengenai Chun Yong.

Please follow and like us:
error0
post

Futsal Piala AFF 2017 : Malaysia akur tumpas gol masa tambahan Thailand

Pasukan futsal Malaysia terpaksa berputih mata selepas harapan untuk mencatat kemenangan sulung di perlawanan akhir ke atas pasukan Thailand berkecai.
Dalam perlawanan aksi sengit itu pasukan negara berjaya mendahului melalui Awalluddin Mat Nawi pada minit ke 5. Selang 2 minit kemudian Ridzwan Bakri menambah gol kedua pasukan negara.
Pemain Thailand, Tanachot Sosawaeng merapatkan kedudukan pada minit ke 12. Pasukan negara melancarkan serangan dan mendapatkan hasil melalui jaringan Awalauddin Hassan pada minit ke 23.
Selesa mendahului 3-1 pasukan negara mula bermain defensif dan dihukum oleh jaringan pemain Thailand Muhammad Osamanmusa pada minit ke 27 dan Jetsada Chudech pada minit ke 31.

Keputusan 3-3 kekal sehingga masa penuh. Ketika di masa tambahan pasukan Thailand menguasai bola dan barisan pemain negara lebih banyak melakukan kesilapan dengan melakukan hantaran jauh.
Pasukan Thailand berjaya mendapatkan gol (admin tak dapat nama pemain) untuk mendahului perlawanan. Jaringan tersebut kekal menyaksikan pasukan negara terus kempunan untuk menumbangkan skuad Thailand.

Nampaknya walaupun pemain futsal Thailand tidak dibarisi pemain handalan seperti Suphawut, Kritsada dan Jirawat namun skuad futsal negara masih tidak mampu menewaskan mereka.
Ada kelemahan dari segi mental kerana ini bukan kali pertama pasukan negara mendahului namun tumpas. Mungkin juga stamina skuad negara perlu diperbaiki dan konsistensi perlu dipertingkatkan.

Walaubagaimanapun, tahniah kepada skuad negara yang memperbaiki kedudukan tahun lalu yang berada di tangga kedua.

Rekod Pertemuan Malaysia vs Thailand Pada Saingan AFF

2001 

Thailand 12 – 0 Malaysia – Kumpulan

2003 

Thailand 6 – 1 Malaysia – Kumpulan

Thailand 4 – 0 Malaysia – Akhir

2005

Thailand 3 – 0 Malaysia – Kumpulan

Thailand 5 – 1 Malaysia – Akhir

2006

Tiada Pertemuan

2007

Tiada Pertemuan

2008

Thailand 4 – 0 Malaysia – Separuh Akhir

2009

Thailand 7 – 3 Malaysia

2010

Thailand tiada wakil

2012

Thailand 4 – 2 Malaysia – Separuh Akhir

2013

Thailand 2 – 0 Malaysia

2014

Tiada Pertemuan

2015

Thailand 6 – 0 Malaysia

2016

Thailand 5 – 3 Malaysia – Separuh Akhir

2017

Thailand 4-3 Malaysia – Akhir (Selepas Masa Tambahan)

Kredit Sumber dan Gambar :-Arena Futsal

Please follow and like us:
error0