post

Pasukan Bawah 23 Tahun Gagal Layak Ke Piala AFC-B23 : Apa Yang Kita Boleh Pelajari

Mungkin ramai yang dah mengetahui tentang kegagalan skuad bola sepak Bawah 23 tahun negara untuk melangkah ke pusingan akhir Piala AFC pada tahun hadapan. Boleh dikatakan Malaysia hampir layak ke Bangkok namun dinafikan gol Jiang Sheng pada minit ke 83. Gol tersebut meranapkan impian untuk skuad muda negara bergelar Juara Kumpulan J untuk layak secara automatik.  Harapan untuk layak sebagai naib juara tidak menjadi kenyataan selepas hanya empat pasukan naib juara kumpulan yang diberikan tiket untuk ke pusingan akhir.

Dalam perlawanan terakhir kumpulan menentang skuad China itu, pasukan negara membuktikan mereka mampu untuk memberikan tentangan pada pasukan negara tembok besar itu. Berhadapan dengan pemain yang mempunyai fizikal yang lebih besar tidak menakutkan barisan pemain negara.

Skuad negara mendahului perlawanan selepas rembatan Syahmi Safari tertampan gol sendiri oleh pemain China, Yang Liyu pada minit 11. Tersentak dengan gol itu, barisan pemain China mengandakan serangan dan satu serangan menarik menghasilkan gol melalui tandukan Zhang Yuning pada minit ke 17.

Separuh masa kedua menyaksikan kedua-dua pasukan berusaha mencari gol. Skuad Malaysia berjaya memecah kebuntuan selepas penjaga gol China terlepas bola ketika sepakan sudut Nik Akif. Bola yang terlepas itu disambut mudah oleh pemain tengah, Daniel Hakim bagi memastikan skuad negara mendahului dengan satu gol. Namun kesilapan pada minit-minit terakhir membuka ruang bagi skuad China mendapat gol sekaligus menafikan peluang skuad bimbingan Ong Kim Swee itu untuk sekali lagi layak ke pusingan akhir Piala AFC 23 tahun.

[ Ong Kim Swee- Satu Keputusan Perit ]

Secara amnya, Ligakampung.com berpendapat bahawa pasukan ini mempunyai potensi besar untuk pergi lebih jauh lagi. Perlu kita ingat, rata-rata para pemain ini juga merupakan anggota yang beraksi dalam Sukan Asia tempohari. Ingatkah bagaimana skuad negara melakar kejutan terhadap Korea Selatan di peringkat kumpulan dan kurang bernasib baik ketika menentang Jepun di pusingan kedua Sukan Asia itu.

Ada juga di antara mereka yang telah mula mengetuk pintu skuad senior. Pemain seperti Safawi Rasid, Akhyar Rasid, Syamer Kutty, Syahmi Safawi adalah pemain yang menjadi tulang belakang ketika skuad negara dalam Piala AFF 2018 tempohari. Sudah pasti akan ada beberapa pemain lain yang juga turut diintai untuk berada dalam kesebelasan skuad senior tidak lama lagi.

Dalam kejohanan ini juga mungkin ada pencari-pencari bakat yang telah melihat aksi beberapa pemain yang menunjukkan kemampuan mereka. Tidak mustahil ada antara mereka yang akan dipancing oleh kelab luar negara. Sekiranya ada yang dipancing, pergilah sertai pasukan luar negara. Ini akan membantu mengembangkan bakat anda berbanding bermain di dalam negara. Kalau kita lihat penyerang, Hadi Fayyadh juga menampakkan kemajuan permainan beliau. Walaupun tidak menghasilkan sebarang gol ataupun bantuan gol (assist) namun dari segi corak pemainan secara fizikal ada perkembangan positif. Mungkin penyertaan beliau di Liga Jepun akan memberikan kesan positif dalam tempoh 2 atau 3 tahun lagi.

Cuma dari segi beberapa posisi perlu diberikan perhatian.  Posisi pertahanan misalnya, walaupun dikawal baik oleh Syamer Kutty dan Dominic Tan namun sebenarnya mereka bukanlah asalnya beraksi di posisi itu.  Syamer Kutty sebenarnya lebih banyak beraksi di bahagian tengah. Memang ia bukanlah masalah besar untuknya beraksi di bahagian pertahanan tengah namun lebih sesuai jika ada pemain yang memang tetap di bahagian tersebut kerana Syamer ini pemain yang agak mobility. Corak beliau yang lebih banyak bergerak akan merugikan pasukan jika tertumpu pada barisan pertahanan.

Dari segi serangan pula, mungkin potensi Faisal Halim perlu dikembangkan. Kemungkinan beliau boleh dijadikan alternative bagi corak serangan pasukan B23 Malaysia pada Sukan SEA tahun ini. Corak permainan pantas dan dribble menarik menunjukkan beliau berpotensi untuk melancarkan serangan berbahaya. Ketenangan ketika menjaringkan gol pada aksi menentang Filipina membuktikan kita mempunyai penyerang yang berbeza skillnya dimana Hadi Fayyadh lebih kepada penyerang yang menggunakan fizikal. Perbezaan ini mungkin membantu jurulatih Ong Kim Swee untuk membuat perhitungan berdasarkan pasukan yang akan ditemui.

Mungkin barisan pemain yang sama ini akan dikumpulkan kembali untuk aksi Sukan SEA di Filipina dan tidak mustahil pingat emas mampu dikutip pada tahun ini.

Please follow and like us:
error0
post

Gol Offside Ranapkan Impian Malaysia Julang Piala AfF 2018

Nampaknya impian skuad Malaysia serta para penyokong untuk meraikan Piala AFF Suzuki tidak tercapai jua. Setelah menunggu 8 tahun untuk menjulang nampaknya kejayaan tidak timbul di Hanoi.
Keputusan seri 2-2 di gelanggang sendiri pada Rabu lalu nampaknya memberi impak kepada skuad negara. Biarpun berkelebihan dari segi pengawalan bola namun jaringan tidak kunjung tiba di tempat lawan.
Ini sekaligus memberikan kelebihan kepada skuad Vietnam. Dalam perlawanan yang baharu sahaja tamat sebentar tadi skuad negara dikejutkan gol awal oleh Nguyen Anh Duc seawal minit ke 6.
Gol ini terhasil melalui gerakan pantas Vietnam. Ketika barisan pertahanan negara belum bersedia satu hantaran lintang berjaya disambar oleh pemain veteran Vietnam Nguen Anh Duc.
Gol Nguyen Anh Duc yang dikatakan offside. Cuba korang tengok video dan gambar di bawah ni.

Apa pendapat anda? Admin memang nampak ada sedikit offside oleh pemain yang menghantar bola ke Nguyen Anh Duc tu tapi biasalah reff pun manusia. Yang menjadi masalah bila kita tak dapat menjaringkan gol.
Ada beberapa perkara yang kami nampak dalam game ini. Antaranya ialah :-

1) Corak permainan yang diterapkan oleh Tan Cheng Hoe amat positif. Permainan offensive menyaksikan kita banyak menguasai perlawanan. Kalau diikutkan statistik, kita berkelebihan dari segi possesion , malahan shot on target juga melebihi tuan rumah.
Cuma malang gol yang dicari tidak kunjung tiba hingga ke penghujung perlawanan. Tan Cheng Hoe perlu kekal dengan strategi sebegini cuma perlu penambahbaikan.

2) Zaquan dan Norshahrul tidak mampu untuk bersaing dengan pemain pertahanan Vietnam. Kami agak terkejut apabila Norshahrul kekal sehingga minit ke 70 dan Zaquan masih beraksi sehingga tamat perlawanan. Kami mengharapkan Tan Cheng Hoe mengubah posisi ini seawal minit ke 60 bagi memberikan ruang pengganti mendapat rentak.
Kemasukan Shahrel, Syafiq Ahmad dan Shahrel Fikri pada kira-kira 15 minit terakhir perlawanan sukar untuk mengubah keputusan. Apatah lagi ketika itu skuad negara dalam keadaan teramat tertekan untuk mendapatkan gol. Pasti sukar untuk mereka menyerap tekanan tersebut pada hujung permainan.
Kami menjangkakan pada awalnya mungkin ada perubahan samada Zaquan/Norshahrul direhatkan dan dimasukkan pemain yang lebih muda dan kuat pada awal perlawanan. Namun itu tidak berlaku. Kenapa? Sebab pada perlawanan pertama tempoh hari kita dapati Norshahrul dan Zaquan tidak mampu bersaing dengan pemain pertahanan lawan secara fizikal.
Mungkin tenaga muda pada awal mampu memberi kesan dan pengalaman digunakan pada minit-minit akhir perlawanan. Tetapi Tan Cheng Hoe mempunyai sebab tersendiri.

3) Perlu ketua pasukan yang lebih berkaliber. Mungkin Shahrul Saad boleh mengambil tugas itu pada masa hadapan. Meletakkan ketua pasukan yang berada di barisan serangan bukanlah satu yang bagus. Ini kerana pemain serangan tidak nampak posisi dibawah. Pemain bawah lebih sesuai menjadi ketua pasukan.

4) Seperti yang kita ketahui, Malaysia kekurangan penyerang berbisa. Di Liga Malaysia sukar nak mencari penyerang yang mampu berada Top 5 dalam pencarian kasut emas. Dengan kebergantungan pasukan kepada para pemain import menyukarkan lagi untuk jurulatih mencari pemain penyerang yang hebat.
Sudah tiba masanya para pemain terutama posisi penyerang untuk berkelana. Mungkin di liga ASEAN sekalipun tapi pastikan dapat bermain secara ‘regular’. Ia penting bagi mendapatkan ‘confident’ bila berada di hadapan gawang. Gandingan Zaquan dan Norshahrul mungkin tidak mampu beraksi lagi 2 tahun tapi sekarang ni dah boleh mula mencari pemain yang sesuai.
Ligakampung.com menunggu pemain seperti Nik Akif, Hadi Fayyad dan beberapa pemain untuk mengisi kekosongan pemain veteran dalam skuad senior.

5) Corak permainan Vietnam cukup berdisplin. Kalau kita lihat walaupun barisan pemain negara melakukan serangan namun kebanyakannya tidak mampu menembusi benteng pertahanan lawan. Mereka ampuh bertahan dan melakukan serangan balas yang cukup berbisa.

6) Layangan kad kuning yang cukup banyak. Tak silap kami ada 10 kad kuning. Dan pada separuh masa pertama dah ada 7 layangan kad kuning. Kami mengharapkan kad merah untuk pemain Vietnam terutama pemain di barisan pertahanan namun mereka dapat mengawal emosi sebaliknya Shahrul Saad pula yang kena kad merah pada penghujung perlawanan.
Mungkin kena ada seorang strategis di dalam padang itu untuk menggunakan kelebihan layangan kad kuning tersebut.

7) Bola mati yang kelaut pada hari ini. Hampir separuh dari sepakan sudut yang dilakukan memang tak menjadi. Terlalu rendah dan tak menuju ke sasaran. Tak tau kenapa terjadi hari ni. Nampaknya Tan Cheng Hoe kena buat satu sessi untuk mempertajamkan situasi bola mati. Safawi Rasid juga tidak menjadi dengan sepakan percuma. Samada terkena wall Vietnam ataupun bola terlalu hampir kepada penjaga gol Vietnam.

8) Nasib juga tidak menyebelahi kita. Selain gol offside, terdapat 2 percubaan awal separuh masa pertama yang kami rasakan terbaik. Satu adalah backheel dari Sumareh yang hanya beberapa inci sahaja dari tiang gol dan satu lagi sepakan Syahmi Safari yang berjaya dikuis oleh penjaga gol Vietnam. Mungkin keputusan boleh berubah sekiranya gol tersebut dapat dihasilkan.

9) Tekanan memang tertumpu kepada barisan negara. Mungkin tekanan untuk mencari 2 gol amat tinggi. Ia sekaligus menyukarkan barisan negara untuk menghasilkan gol. Tapi itu sepatutnya bukan alasan sebab barisan negara dah cukup berpengalaman menghadapi situasi ini.

10) Walaupun barisan tengah gandingan Syamer Kutty dan Akram bermain baik tetapi kita masih perlukan ‘backup’ untuk pelan B. Dalam perlawanan ini Syamer akan tenggelam berbanding ketika aksi pertama tempoh hari. Mungkin ada kepenatan selepas aksi tempohari. Akram bermain baik tetapi ada kalanya terdapat ruang yang ditinggalkan yang menyebabkan barisan pertahanan negara terpaksa bekerja keras terutama ketika ‘counter attack’. Mungkin juga Faiz Nasir (bekas pemain Terengganu dan sekarang ke Selangor) boleh masuk dalam team Malaysia akan datang. Admin minat dengan style beliau walaupun bertubuh kecil namun mantap mengawal barisan tengah .

 

 

Okay cukup panjang pula Admin menaip hari ni. Apapun kami di Ligakampung.com mengucapkan syabas kepada barisan pemain negara. Melangkah ke peringkat akhir merupakan satu pencapaian baik. Mungkin selepas ini kita kena target lebih tinggi iaitu cuba untuk layak ke Kejohanan Asia pula. Sebab kalau kita tengok, Vietnam dan Thailand sudah mula bersaing di peringkat Asia jadi kita pun mampu juga.
Berdasarkan prestasi pemain bawah 23 dan 19 tidak mustahil kita mempu berada di dalam Kejohanan Asia secara merit. Semoga berjaya Harimau Malaya…
Sambil tu dengar lah lagu dari Zizi Kirana ni untuk hiburan sebab takleh move on kalah tadi ye…

Please follow and like us:
error0
post

Perlawanan Kedua Menentang Republik Korea : Keputusan masih sama

Selepas tumpas pada perlawanan pertama pada Jumaat lalu menentang Korea Utara (atau Republik Korea) pasukan kendalian Nelo vingada terdapat sedikit perubahan.
Kemasukan pemain baharu seperti Syafiq Ahmad, Ahmad Khairil Beto Anuar, Amirul Azhan dan Adam Nor Azlin diharap dapat mengubah keputusan lalu.
Namun impian untuk sekurang-kurangnya mengapai satu mata tidak terhasil. Barisan pemain baharu negara ini pada 10 minit pertama memberikan cabaran namun kegagalan dalam barisan pertahanan menghukum apabila seawal minit kelima belas skuad Korea memberikan gol pendahuluan melalui tandukan Kim Su Yong hasil sepakan sudut.

Sekali lagi Su Yong menjadi pemusnah melalui sepakan hasil sepakan sudut untuk menewaskan Hafizul Hakim pada minit ke-20.
Skuad Malaysia mula cuba untuk mengimbangi pasukan Korea namun sekali lagi barisan pertahanan melakukan kesilapan apabila Nazirul Naim terperangkap dari posisi yang menyaksikan Su Yong melengkapkan hatrick pada minit ke 45.

Pada separuh masa kedua Vingada melakukan perubahan pantas dengan meletakkan 5 pemain pertahanan dimana Kiko Insa digantikan dengan Fadhli Shas manakala Beto pula digantikan pemain berpengalaman Safiq Rahim.
Walaupun skuad Malaysia mula mengimbangi bahagian tengah namun Korea berjaya mencari ruang dan Ri Un CHol’s berjaya menjaringkan gol keempat.
Pemain gantian, Safawi Rasid sekali lagi menjaringkan gol selepas satu ‘serangan balas ‘ pantas pada minit ke 84 untuk menjadikan kedudukan 1-4.

Kekalahan ini pasti akan memberikan tekanan berganda kepada Vingada yang masih belum mampu mencatat sebarang kemenangan bagi skuad Malaysia semenjak mengambil alih tugas dari Ong Kim Swee. Jadi adakah Vingada boleh menyelamatkan pasukan negara?

Gol perlawanan antara Republik Korea menentang Malaysia

Secara peribadi, admin merasakan beliau perlu mencari pemain pertahanan yang kental dan mampu bersaing dengan pemain yang mempunyai fizikal yang tegap. Agak kurang pemain sebegitu di Malaysia. Walaubagaimanapun mungkin perubahan drastik perlu dilakukan dengan mengurangkan penyertaan pemain veteran dan sebaliknya memberi ruang kepada pemain muda menunjukkan potensi.
Selain itu, pemain dari Liga Premier atau Liga FAM juga boleh dipanggil berbanding menggunakan pemain Liga Super sahaja.

Itu sahaja buat masa kini. Anda ada komen?

Sumber : Sporting News

Please follow and like us:
error0
post

Skuad Ong Kim Swee Kembali Hidupkan Peluang

BANGKOK: Malaysia menghidupkan peluang untuk mengintai tiket ke pusingan akhir selepas menewaskan Mongolia 2-0 pada kempen kelayakan Piala Konfederasi Bola Asia (AFC) Bawah 23 Tahun (B-23) di Stadium Nasional Supachalasai di sini, Ahad.

Skuad Datuk Ong Kim Swee mengutip tiga mata berharga pada perlawanan terakhir Kumpulan H itu bagi membuka peluang ke pusingan akhir di China, Januari depan, sementara menunggu keputusan antara Thailand dan Indonesia lewat hari Ahad.

Sekiranya, Thailand menewaskan Indonesia, anak buah Worawot Srimaka akan layak secara automatik ke pusingan akhir sebagai juara kumpulan, manakala Malaysia muncul sebagai naib juara kumpulan.
Bagaimanapun, Malaysia masih berpeluang layak ke pusingan akhir sekiranya muncul antara lima pasukan terbaik naib juara kumpulan dalam kejohanan yang dibahagikan kepada 10 kumpulan itu.
Turun dengan misi wajib menang, Malaysia, yang mengutip tiga mata selepas mengalahkan Indonesia 3-0 dan kalah kepada Thailand dengan jaringan sama, memulakan perlawanan dengan agresif apabila Muhammad Akhyar Rashid terlepas peluang keemasan pada awal perlawanan.

Malaysia terus menguasai perlawanan namun gagal membuat penyudahan pada separuh masa sebelum bangkit sebaik sahaja aksi babak kedua bermula dengan penyerang N. Thanabalan membuka tirai jaringan pada minit ke-51.

Gol pembukaan tersebut menyuntik semangat pemain apabila mula mengatur asakan sebelum memperkukuhkan kedudukan dengan jaringan Muhammad Syazwan Zaipol Bahari pada minit ke-86.
Biarpun dibelasah 7-0 oleh Indonesia sebelum ini, Mongolia tetap memberi saingan dengan mengatur serangan balas namun pasukan itu menerima nasib malang apabila Uuganbat Bat Erdene dibuang padang pada minit ke-56 akibat terjahan keras terhadap pemain Malaysia.

“Hari ini, kami membuat lima pertukaran dalam usaha memberikan tenaga baharu kepada pasukan selepas pemain keletihan bermain dua perlawanan dalam tempoh lima hari, Langkah ini berhasil dan kita dapat mengatur gerakan menarik yang membawa kepada jaringan,” kata Kim Swee.

Malaysia menamatkan aksi kelayakan kumpulan dengan enam mata manakala Mongolia tercorot dalam kumpulan dengan satu mata selepas seri 1-1 dengan Thailand.
-Bernama

***********************************************************************************************’

BERITA TERKINI :

Pasukan Bola Sepak Malaysia Bawah 23 Tahun Negara Layak Ke Pusingan AKhir Kejuaraan Bawah 23 AFC 2018 yang diadakan di China pada 9-27 Januari 2018 selepas menjadi Juara Kumpulan H selepas pasukan Thailand dan Indonesia sekadar seri 0-0 pada perlawanan terakhir kumpulan.

Satu berita GEMBIRA dan pasti boleh menaikkan moral bagi pasukan bola sepak bawah 23 tahun untuk mencapai sasaran utama menjuarai emas Sukan SEA 2017 pada bulan hadapan.

Please follow and like us:
error0
post

Lelaki tak minat bolasepak? Apa pendapat anda ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Pagi tadi terdengar isu tentang ‘ lelaki tak minat sukan bolasepak‘ dalam radio Era jadi rasa terpanggil untuk mencuba menulis tentang isu ini. Okay, seperti yang sedia maklum, bolasepak merupakan sukan paling popular di dunia dan mempunyai ramai pengikut di luar sana. Kalau ikutkan, sukan ini amat diminati oleh orang lelaki. Namun tidak semuanya minat dengan sukan bolasepak ini. Masih ramai diluar sana yang tidak meminati sukan no 1 ni. Kenapa agaknya? Berikut mungkin beberapa alasan kenapa terdapat lelaki yang tidak suka dengan sukan bolasepak ini..
soccer sucks 134635
image hosting

1. Bagi lelaki yang mempunyai sifat kelembutan dalam diri mungkin perlawanan ini terlalu ganas bagi mereka. Jadi memang mereka tak dapat menjiwai sifat kekasaran dalam permainan ini…
2. Mungkin mereka tidak ambil tahu hal sukan dan lebih menumpukan tentang hal-hal kehidupan masing-masing. Mungkin mereka telalu fokus dalam bidang yang diceburi sampai takde masa nak melayan hal-hal sukan apatahlagi pasal bolasepak.
3. Tak mustahil juga ada yang tak minat bolasepak sebab ada sejarah lampau yang buruk mengenai bolasepak. Sebagai contoh, mungkin ada yang kalah judi sebab bolasepak hingga jadi papa kedana. Atau mungkin juga sebab bolasepak beliau menjadi cacat sebab tendang bola tapi tak kena masa Pendidikan Jasmani dulu.
4. Ada juga yang tak suka bolasepak kerana katanya sukan ini membosankan sebab kena kejar sebiji bola ramai-ramai. Mungkin bagi mereka kaedah ini tak sesuai dengan mereka. Mungkin mereka lebih sesuai main guli yang boleh dapat bola banyak-banyak kot.
5. Sebab kaki bangku. Ada juga yang tak minat sukan bolasepak ni sebab tak pandai main. Asyik kena buli je, terus jadi kebencian. (Adminpun tak berapa pandai main bolasepak ni tapi minat mungkin lebih dari orang yang pandai main tu. Tak salahkan?)
6. Tak pernah kenal dengan sukan bolasepak. Kalau lelaki yang berada di negara-negara ceruk dan jauh dari umum mungkin tidak mengetahui tentang sukan bolasepak ini. Jadi tak pelik kalau tak minat. Dah tak pernah tengok, memanglah tak minatkan?
7. Sebab awek tak minat bolasepak dan terpaksa ikut kehendaknya. Eh, ada ke lelaki yang mengalami situasi ni ek??

Okay cukuplah setakat ini. Sebenarnya tak jadi masalah pun kalau ada lelaki yang tak meminati langsung tentang bolasepak. Setiap orang ada pilihan sendiri. Ada yang minat dan tidak. Cuma dengan meminati sukan bolasepak ini membantu anda bila berborak di kedai kopi. Tak gitu?

Seperti biasa, entri ini sekadar hiburan. Janganlah ambil serius tentang apa yang ditulis dalam entri kali ini. Minta maaf banyak-banyak kalau ada yang terasa dengan entri ni ye..

Sekian.

Please follow and like us:
error0
post

Pahang juara Piala Emas Raja-raja 2016

KUANTAN: Skuad Pahang muncul juara Piala Emas Raja-Raja 2016 selepas membelasah Polis Diraja Malaysia (PDRM) 6-2 pada aksi final piala itu di Stadium Darul Makmur, sebentar tadi. Kemenangan itu mengulangi kejayaan skuad berkenaan muncul juara pada musim 2011 selepas kali terakhir beraksi di pentas final pada 2014 yang ketika itu tewas kepada Perlis 1-2. Pada perlawanan itu, tuan rumah bermula garang dengan melancarkan serangan bertali arus dalam usaha memburu gol awal sebaik perlawanan bermula. Ternyata usaha gigih itu berhasil apabila kapten pasukan, Mohd Fauzi Rozlan yang bakal menyarung jersi Melaka United (MU) musim depan menjaringkan empat gol sekali gus menewaskan penjaga gol PDRM, Wan Ahmad Wan Sharifuddin pada minit ke-16, 18, 68 dan 69.

Tambahan dua gol Pahang, masing-masing satu gol dijaringkan Muhammad Shahrul Nizam dan Baqiuddin Samsudin pada minit ke-55 dan 78. Dua gol PDRM dijaringkan pemain tengah, Muhammad Afzal Nazri pada minit ke-43 dan 90 yang berjaya menewaskan penjaga gol tuan rumah, Mohd Nur Kamarullah. Pada aksi final itu, dua gol pantas Fauzi atau Kojie pada separuh masa pertama ternyata memberi kesan terhadap persembahan PDRM yang dibimbing Eddy Gapil walaupun berjaya mengurangkan defisit gol 2-1 hasil jaringan dua minit sebelum tamat separuh masa pertama. Namun, sentuhan berbisa Fauzi yang menjaringkan gol ketiga dan keempat peribadinya pada minit ke-68 dan 69 ternyata merencatkan percaturan PDRM. Pada masa masa, Muhammad Shahrul Nizam dan Baqiuddin turut muncul penjaring skuad Pahang sekali gus mengesahkan Pahang muncul juara musim ini. Bagi PDRM pula, misi balas dendam tewas 0-2 kepada Pahang pada peringkat kumpulan tidak kesampaian dan terpaksa berpuas hati selaku naib juara musim ini.

Sumber :- BHarian

Tahniah kepada pasukan Pahang yang bergelar juara Piala Emas Raja-raja 2016 pada tahun ini. Ligakampung mengharapkan agar kejohanan Piala Emas Raja-raja ini dapat di popularkan semula kerana ia boleh menjadi medan bagi pemain tempatan untuk menunjukkan bisanya. Kalau kita lihat dalam perlawanan ini, Fauzi Roslan yang sunyi dalam Liga Super telah menunjukkan taring dalam kejohanan ini.
Mungkin ia boleh memberikan petanda positif untuk jurulatih pasukan yang akan diwakilinya pada musim hadapan.

Please follow and like us:
error0
post

Keputusan Suku Akhir Pertama Piala Malaysia 2015

Hari ini berlangsung perlawanan suku akhir pertama Piala Malaysia 2015. 16 pasukan ingin mendapatkan keputusan yang baik sebelum perlawanan kedua bagi menempah tiket ke perlawanan separuh akhir.
Kehangatan pertandingan Piala Malaysia 2015 menyaksikan aksi-aksi mendebarkan bagi setiap pasukan. Para penyokong juga memberikan sokongan tidak berbelah bagi kepada pasukan masing-masing.

Perlawanan antara Felda menentang Johor Darul Ta’zim (JDT) berlangsung di Stadium Majlis Perbandaran Selayang. Perlawanan agak rancak dimana pasukan Felda berjaya mendahului pada minit ke 7 melalui pemain import Thiago Agusto.
Kedua-dua pasukan mempunyai peluang untuk menjaringkan gol sehinggalah pada minit terakhir, pemain gantian JDT Amirul Hadi Zainal berjaya menyambar peluang menyamakan kedudukan. Keputusan penuh menyaksikan pasukan Felda dan JDT terikat 1-1.

Perlawanan antara Pahang menentang Lions XII berlangsung di Stadium Darulmakmur. Pasukan Pahang mendahului melalui pemain tengah, Hafiz Kamal pada minit ke 7. Penyerang import Pahang, Matias Conti berjaya menggandakan jaringan Pahang pada minit ke 53. Pemain sensasi Pahang, Dickson Nwakaeme menambah gol pada minit ke 59 menjadikan kedudukan 3-0.

pahang-vs-lions
Gopinathan yang masuk sebagai pemain gantian berjaya mendapatkan gol ke 4 pada minit ke 67. Pasukan Lions XII tidak berputus asa dan akhirnya mendapat gol pada minit ke 90 melalui Safuqan Baharuddin.

Perlawanan antara Sarawak menentang Selangor berlangsung di Stadium Negeri, Kuching. Pasukan sarawak dikejutkan oleh gol pasukan pelawat melalui jaringan Hazwan Bakri pada minit ke 35. Pemain import Sarawak, Billy Mehmet menyamakan kedudukan pada minit ke 59. Ketika perlawanan menghampiri penghujung, pemain Selangor Afiq Azmi memberikan kemenangan 1-2 kepada Selangor.

Perlawanan antara Kedah menentang PKNS berlangsung di Stadium Darulaman. Skuad Kedah berjaya mendapatkan gol pada minit ke 75 melalui Syazwan Zainon.
Pasukan PKNS berjaya mendapatkan gol penyamaan pada minit ke 87 melalui Henry.

Keputusan Penuh Perlawanan Suku AKhir Pertama Piala Malaysia 2015

Kedah vs PKNS 1-1
75′ Syazwan Zainon (KED)
87′ Henry (PKNS)

Sarawak vs Selangor 1-2
36′ Hazwan Bakri (SEL)
60′ Billy Mehmet (SAR)
89′ Afiq Azmi (SEL)

Felda vs JDT 1-1
7′ Thiago Augusto (FEL)
90′ AmirulHadi (JDT)

Pahang vs Lions XII 4-1
7′ Hafiz Kamal (PAH)
55′ Matias COnti (PAH)
58′ Dickson (PAH)
67′ Gopinathan (PAH)
90′ Safuwan (LNS)

Please follow and like us:
error0
post

Ulasan Perlawanan Kelayakan Malaysia vs Palestin

Hari ini berlangsungnya aksi keenam peringkat Kumpulan A kempen kelayakan Piala Dunia 2018 dan Piala Asia 2019 di Stadium Antarabangsa Amman, Jordan.
Peluang untuk pasukan bolasepak negara layak ke Piala Dunia 2018 telahpun tertutup namun pasukan Harimau Malaya masih berpeluang untuk ke Piala Asia 2019.

Kesebelasan Utama Malaysia vs Palestin

MAS-vs-PAL

Ulasan Separuh Masa Pertama
Pada awalnya, pasukan Malaysia bermain agak baik namun sering kehilangan bola terutama di kawasan tengah. Bahagian tengah nampaknya tidak dapat mengawal perlawanan sehingga menyebabkan serangan bertali arus dilakukan oleh Palestin.
Pasukan Palestin mendapat banyak peluang terutama melalui sepakan penjuru dimana organisasi pasukan tidak menjadi. Walaupun ramai berada dalam kotak penalti namun marking longgar menyebabkan Khairul Fahmi terpaksa menyelamatkan beberapa percubaan bahaya.
Pemain barisan serangan Malaysia pula terlalu lambat menghantar ketika melakukan ‘counter attack’ sekaligus menyukarkan untuk pasukan negara mendapatkan gol.
Pasukan Palestin akhirnya berjaya mendapatkan gol menerusi rembatan Jonathan Zorrila pada minit ke 36. Ketika barisan pemain negara belum bersedia, pemain Palestin memanfaatkan kesilapan hantaran Mathew Davis kepada Razman Roslan dimana Ahmed Abunahia menjaringkan gol pada minit ke 37.
Sebelum akhir separuh masa pertama, Palestin berjaya mendapatkan gol ke 3 melalui Ahmed Abunahia selepas berlaku kucar kacir di barisan pertahanan Malaysia.

** Secara peribadi, kami merasakan Razman Roslan tidak bermain baik. Barisan sayap iaitu Wan Zack Haikal dan Christie Jayaseelan tidak bermain baik. Pemain seperti Nazirul Naim dan Hazwan Bakri mempunyai kemahuan dalam perlawanan ini namun bantuan yang diberikan tidak mencukupi.
Penyerang negara juga tidak mempunyai skill dribble yang baik untuk menumpaskan barisan pemain pertahanan lawan ketika serangan balas. Malahan pemain-pemain juga tidak bijak berada di posisi baik ketika bola tiada di kaki.

Ulasan Separuh Masa Kedua

Nampaknya keputusan sama seperti perlawanan pertama tempohari. Pada separuh masa kedua sekali lagi pasukan negara dibolosi dengan 3 gol.Ahmed Abunahia berjaya meledak hatrik pada minit ke 59. Ketika pasukan negara cuba mengawal perlawanan dan Palestin memperlahankan rentak, sekali lagi gol Palestin tiba pada minit ke 88 oleh Tamer Seyam.
Gol keenam pasukan Palestin berjaya dijaringkan oleh Jaka Hbaisha pada minit ke 92.

** Agak menyedihkan perlawanan pada hari ini dimana level pemain Malaysia masih terlalu jauh berbanding pasukan Palestin yang berada dalam kekurangan fasiliti berbanding pemain Harimau Malaya. Sesuatu yang drastik perlu dilakukan dalam pasukan ini. Sudah pasti karier Datuk Ong Kim Swee untuk menjadi jurulatih tetap ranap berdasarkan keputusan ini. Para pemain yang sudah di penghujung karier bolehlah mengucapkan selamat tinggal. Pemain yang beraksi di bawah tahap seperti Matthew Davies perlu direhatkan sementara. Mungkin perlu dicari pemain yang lebih baik pada posisi tersebut. 

Tugas lebih berat menanti pasukan skuad bolasepak senior Malaysia apabila bakal bertemu UAE dan Arab Saudi selepas ini.

Please follow and like us:
error0