post

Tips memilih gogal untuk berenang

Berenang memang merupakan aktiviti menyihatkan. Ia juga boleh dijadikan sukan yang membantu kita memperbaiki tubuh fizikal kita.
Antara peralatan yang penting untuk berenang adalah gogal (kaca mata ) untuk berenang. Ia penting bagi memastikan air tidak memasuki mata serta memudahkan penglihatan kita di dalam air.

| Kenapa Kita Perlu Belajar Berenang |

Bukan mudah untuk memilih gogal kerana terdapat banyak pilihan samada yang murah atau mahal. Kebanyakan perenang seringkali melakukan kesalahan memilih gogal sehingga memberikan kesan terhadap prestasi renangan mereka.
Jadi, sebelum anda menyelam dan memilih gogal yang mahal berdasarkan fesyen, cuba luangkan sedikit masa untuk membaca panduan yang anda perlukan dari cermin mata renang anda.

Memilih Gogal Renang

Terdapat 3 aspek penting apabila memilih gogal renang. Antaranya ialah :-

1) Pastikan ianya sesuai dengan bahagian mata anda. Pastikan tiada air memasuki dalam cermin gogal anda.
2) Pastikan ianya selesa. Tidak terlalu menekan hidung atau soket mata anda.
3) Gogal tersebut perlulah jelas di dalam air.

– Pastikan gogal yang ingin dibeli mampu berada dalam kedudukan baik pada hidung dan mata anda. Anda perlu meneliti ikatan gogal tersebut. Sentiasa mencuba sebelum anda membeli. Jika anda beli dalam talian pastikan pembekal menawarkan bayaran balik sekiranya gogal tidak sesuai dengan anda.
Gaya yang biasa adalah gogal berentuk bujur dengan ikatan silikon gasket. Apabila anda mencuba, ikatan mampu berada dalam air dan tidak mudah pecah.
Ia tidak perlu terlalu ketat namun selesa untuk dipakai. Berhati-hati ketika memeriksa gogal dan jangan terlalu luas kerana ia mungkin bocor jika terlalu luas di sekitar sudut mata anda.

– Terdapat pelbagai jenis gogal. Gogal Sweeden lebih dekat dengan rongga mata dan ini mengurangkan geseran. Ia banyak digunakan untuk pertandingan renang seperti Piala Dunia FINA.
– Bagi kegunaan rekreasi, gogal gastek klasik sudah mencukupi samada ia menggunakan silikon atau busa.
– Bagi mereka yang berkaca mata, preskripsi atau kanta optik disediakan untuk membantu membetulkan penglihatan.
– Sekarang ini terdapat gogal yang mempunyai sebuah filem anti-kabus (anti-fog) bagi mengelakkan penurunan kadar penglihatan kerana kabus.

Rujukan :-MyActive.SG
Swimming.org

Please follow and like us:
error0
post

Kenapa kita perlu belajar berenang ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Salah satu impian admin adalah ingin belajar berenang. Memang agak menyedihkan apabila umur telah melangkau hampir ke 40-an namun masih tak pandai berenang. Tapi itu bukan alasan untuk berhenti kerana impian untuk belajar berenang itu tetap ada.

Untuk itu admin  mendapatkan ebook Panduan Belajar Berenang bagi mempelajari teknik yang betul untuk berenang. Ianya merupakan sebuah panduan yang cukup baik, apatah lagi nak belajar dengan jurulatih pasti memerlukan kos dan komitmen yang tinggi.

kelas-belajar-berenang

Jadi melalui ebook ini saya boleh mengikut panduan dan tak perlu nak mendaftar di mana-mana kelas renang. Cukup belajar dan mempraktikkannya di Kolam Ayer Panas Bemban yang mempunyai kolam renang kecil untuk tempat berlatih. Sebelum ini pernah bercadang untuk berlatih di kolam renang di Krubong tapi agak sukar untuk pergi ke sana ditambah lagi kalau nak belajar tanpa kawan. Memang ada rasa segan juga kalau nak belajar.

Berbalik kepada persoalan diatas, mengapakah kita perlu belajar berenang ? Berikut merupakan antara sebab utama untuk kita belajar berenang :-

1) Kesihatan. Berenang merupakan antara aktiviti yang baik untuk kesihatan. Mengikut beberapa maklumat, ianya mampu mengurangkan berat badan, menguatkan jantung, meningkatkan tenaga serta membina otot. Ia juga mampu meningkatkan pengaliran oksigen di dalam badan. Ini dapat membantu meningkatkan stamina serta memberikan kesihatan yang baik pada badan kita.

2) Mengurangkan stress. Aktiviti berenang ini memang menyegarkan. Dengan merendam badan dalam air dapat menghilangkan kepanasan dalam otak sekaligus dapat menyegarkan diri.

3) Sunnah Nabi. Dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslimin dinyatakan ‘Ajarilah anak-anak kalian berkuda, berenang dan memanah’. Jadi sudah pasti saranan Nabi itu memberi banyak faedah kepada kita.

4) Membentuk tubuh yang lebih segak. Kalau kita lihat atlet renang kebanyakan mempunyai dada yang bidang. Ini adalah hasil dari renangan yang dilakukan oleh mereka yang membina otot terbaik. Ia juga merupakan satu cara terbaik untuk menjadikan tubuh badan lebih sasa. Bukan nak mengurat mana-mana awek tapi cukup untuk membuat isteri terpikat. Tak gitu?

5) Bercita-cita untuk mengajar anak. Insyallah, kalau diizinkan olehNya ingin sekali saya membawa anak ke kolam renang untuk beriadah. Pasti kena tahu berenang lepas tu bolehlah ajar anak. Takkan bapa tak tahu nak berenang lepas tu nak suruh jurulatih pula yang ajar kan? Tak berapa ngam lah camtu.

Impian untuk ajar anak berenang

Impian untuk ajar anak berenang

6) Meningkatkan keyakinan diri. Walaupun admin tidaklah takut dengan air tapi mempunyai masalah keyakinan diri dan takut lemas. Mungkin jika berjaya berenang keyakinan diri akan lebih bertambah bukan sahaja pada aktiviti renang tapi pada kehidupan seharian amnya.

7) Boleh sertai rakan kalau pergi ke kolam mandi di hotel. Kadangkala bila ada program luar dan memerlukan aktiviti ini, biasanya admin akan rasa terpinggir. Almaklumlah tak de skill berenang, tapi bila dah boleh berenang nanti mungkin tak malu kalau nak masuk kolam renang.

8) Bolehlah selalu balik kampung isteri untuk berenang di laut. Kalau dah pandai berenang mungkin lebih rajin untuk balik kampung di Kuala Linggi, Melaka. Almaklumlah rumah pusaka tak berapa jauh dari pantai.  Memang seronok kalau dapat berenang dan berendam di pantai tersebut.

9) Persediaan sekiranya berlaku perkara melibatkan air. Sebagai contoh kalau berlaku banjir atau dapat membantu mangsa yang lemas. Ia merupakan perkara yang tidak dijangka tapi boleh berlaku.

Kucing pun kena berenang ketika banjir, Apatah lagi manusia kan

Kucing pun kena berenang ketika banjir, Apatah lagi manusia kan

10 ) Aktiviti menyeronokkan. Berenang juga merupakan aktiviti riadah yang menyeronokkan. Jadi perlulah dipelajari kan? Apatah lagi telah diketahui faedahnya yang cukup banyak tu.

Itulah serba sedikit sebab mengapa kita  perlu belajar berenang. Rasanya tidak terlalu lambat untuk bermula belajar berenang selagi masih mampu bergerak dan bernafas di muka bumi ini.

Kalau ada sesiapa yang malu dan segan nak belajar berenang secara formal  tapi ada niat nak belajar, eloklah dapatkan ebook di bawah ni..

Panduan Cara Mudah untuk Belajar Berenang

Please follow and like us:
error0
post

PM ucap tahniah kejayaan Welson Sim layak ke Sukan Olimpik 2016

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengucapkan tahniah kepada perenang negara, Welson Sim yang berjaya menempah slot kedua untuk layak ke Sukan Olimpik 2016 Rio, Brazil yang akan berlangsung pada Ogos ini.
Perdana Menteri melalui laman twitternya ““Berbangga mendengar bahawa perenang kita Welson Sim menempah tiket ke #Rio2016 dengan aksi cemerlang pada kejohanan renang di Singapura. Tahniah!”

welson

Sim berjaya meraih pingat emas dalam acara 200 meter gaya bebas lelaki pada Kejohanan Renang Peringkat Umur Kebangsaan Singapura ke 47 yang berlangsung di Arena Akuatik OCBC di Singapura pada Sabtu lalu. Kemenangan dan catatan itu melayakakan beliau ke Sukan Olimpik dalam kategori A.
Perenang dari Sarawak berusia 18 tahun itu juga telah layak bagi acara 400 meter selepas merangkul emas dan mencatatkan masa 1 minit 47.67 saat, 0.30 saat dari kelayakan untuk layak secara merit ke Olimpik.
– MalayMail

// Ligakampung.com mengucapkan tahniah kepada Welson yang memang berpotensi. Beliau yang pernah memasuki kejohanan bertaraf dunia di peringkat junior berpotensi untuk pergi jauh lagi. Semoga ada pihak-pihak berkaitan membantu terutamanya agar beliau mendapat latihan di luar negara dimana kaedah latihan dan pesaing lebih kompetitif berbanding berlatih di dalam negara.

Layankan juga video promo mengenai Welson Sim untuk inspirasi dan motivasi anda

Please follow and like us:
error0
post

Belajar Berenang : Perkara Asas Yang Anda Perlu Tahu

Berenang, satu aktiviti riadah yang cukup sihat. Dengan berenang kita dapat mengawal emosi, stress dan sebagainya. Ianya juga merupakan aktiviti yang menyeronokkan.
Tapi kalau masuk dalam air tak tau berenang pun tak cukup seronok. Jadi bagi yang tak tau belajar berenang seeloknya boleh mencari pakar ataupun belajar sendiri.

Untuk artikel kali ini admin ingin berkongsi serba sedikit perkara asas bagi mereka yang ingin belajar berenang. Antaranya ialah :-

1) Pakaian asas. Bagi yang baru nak belajar berenang, seeloknya dapatkan pakaian yang bersesuaian. Ada pakaian renang yang dijual di kedai-kedai sukan untuk digunakan. Memakai pakaian sesuai memudahkan kita untuk melakukan aktiviti renang.

Contoh pakaian renang untuk lelaki

Contoh pakaian renang untuk lelaki

Selain itu dapatkan google untuk berenang dimana ianya memudahkan pemandangan kita di dalam air.

2) Lokasi sesuai. Jika ingin belajar berenang anda perlu dapatkan lokasi yang selamat. Seeloknya berenang di kolam renang yang memang khas untuk latihan. Ikut juga paras ketinggian anda. Jika anda rendah, masuk ke kolam yang rendah. Jangan terus pergi ke kolam yang dalam. Pasti sukar untuk anda dan mungkin boleh tenggelam.
Sekarang ni banyak kawasan kolam untuk orang awam dimana anda perlu membayar beberapa RM untuk masuk ke kolam tersebut.

3) Dapatkan latihan pakar. Bagi yang langsung tidak tahu berenang seeloknya dapatkan latihan oleh pakar. Mereka ada mengenakan sedikit bayaran. Jangan malu walaupun anda telah berumur dan yang lainnya adalah kanak-kanak. Nak belajar kena buang perasan malu tu jauh-jauh. Dari segi bayaran ia bergantung kepada tenaga pengajar tu.
Anda boleh merujuk laman web atau mereka yang pernah mengambil kelas renang tersebut.

4) Belajar buat bubble. Ini perkara asas yang perlu dilakukan sebelum melakukan renangan bagi orang baru. Anda kena belajar bernafas di dalam air. Kebiasannya, ramai yang bernafas menggunakan mulut tapi jangan pula membuka mulut. Sebelum masuk ke dalam air, pastikan anda telah mengambil oksigen dengan cukup. Menyelam dan keluarkan bubble secara sekata selama 3 kali.
Untuk kali ke 4 lepaskan bubble yang banyak dan cuba lepaskan badan anda. Jika berjaya, anda akan terasa seperti terapung. Kenapa? Ini kerana dengan bubble tersebut membantu anda untuk terapung di air.

sister-and-brother

5) Melonggarkan tangan dan kaki. Ini perkara asas untuk kita terapung di air. Jika tubuh badan berada dalam keadaan yang keras, sukar untuk terapung dan kita akan tenggelam. Untuk terapung ni, kita perlu relaks dengan secukupnya. Jangan takut dengan air dan kawal ‘bubble’ tersebut. Sambil itu boleh kayuh kaki dengan lembut dan lurus. Insha allah dengan latihan yang kerap, ia boleh dilaksanakan.

6) Mengambil nafas. Selepas terapung anda juga perlu mengambil nafas ketika berenang. Ia bagi memastikan anda dapat mengawal stamina dan dapat melakukan renangan yang jauh. Ada juga orang yang boleh berenang tapi tak mampu terapung namun sukar bagi mereka untuk berenang dalam jarak yang jauh.

7) Kayuhan kaki dan tangan.Anda perlu mengawal kayuhan kaki dan tangan agar sekata. Kalau sebelah lebih, laluan anda akan terpesong dari haluannya.

8) Pastikan anda sihat ketika berada dalam air. Elakkan masuk dalam air ketika dalam keadaan tidak sihat kerana ia boleh menganggu pernafasan anda.

9) Jangan berenang dalam keadaan cuaca yang teruk. Kalau hujan dan guruh, teruslah keluar walaupun anda baru je beberapa saat berada dalam kolam. Nyawa lebih penting dari berenang.

10) Elakkan makan terlalu banyak sebelum berenang. Seperti juga aktiviti yang lain, makan yang banyak tidak elok ketika beriadah.

Okay itu serba sedikit mengenai perkara asas dalam renang yang perlu anda tahu.

Please follow and like us:
error0

Tips Belajar Berenang Bagi Permulaan

Mungkin ramai di antara kita yang pandai berenang dan mungkin juga yang tak pandai. Si Zool juga dikategorikan sebagai belum pandai berenang lagi kerana masih dalam proses pembelajaran.
Memang agak sukar kerana tiada kawasan berhampiran yang sesuai untuk belajar disini. Namun ia bukan bermaksud tidak boleh belajar. Mungkin nak belajar secara formal agak sukar namun boleh dicuba dikawasan yang mudah seperti dikawasan taman tema air dan jika berkemampuan boleh ke kolam renang berbayar. Kalau nak murah, boleh cuba berenang di laut berhampiran.

Si Zool masih dalam proses pembelajaran lagi dan sedikit perkembangan dimana telah mampu mengapungkan badan serta mengayuh kedua belah kaki. Walaupun tidak sejauh mana namun ia merupakan satu perkara yang boleh dibanggakan bagi seseorang yang telah dewasa dan mahu belajar berenang.
Dalam entri kali ini saya berkongsi tips belajar berenang dari laman web Indonesia yang boleh dikongsi bersama.

Kaedah Berenang

Jika kita perhatikan di televisyen, kebiasannya terdapat beberapa gaya berenang yang boleh dipelajari. Kebiasannya, pengajar akan memulai dengan berenanga gaya bebas. Ini kerana ia adalah kaedah yang paling mudah untuk dipelajari. Namun sebagai orang baharu,kita memerlukan beberapa panduan untuk belajar berenang dengan lebih cepat. Antaranya ialah :-

1) Anda harus mempersiapkan diri dari segi mental. Perlu mengetahui gaya apa yang sesuai untuk anda. Dapatkan nasihat dari rakan yang sudah tahu berenang atau meminta rakan untuk bersama-sama belajar bersama. Ini akan memberikan motivasi dan dorongan.

subjpswim3-articlelarge

2) Amat penting untuk kekal motivasi dan berasa tenang di kolam renang. Ia dapat membantu anda berasa yakin yang anda mampu melakukan aktiviti ini walaupun sebelum ini tidak pernah melakukannya.

3) Memandangkan manusia tidak hidup di dalam air, pada permulaannya ia akan terasa sukar. Anda harus menyesuaikan diri dengan kawasan tersebut dan memahami bagaimana tubuh meluncur dan bergerak di dalam air.

|Kenapa nak belajar berenang|

4) Konsentrasi pada mata amat penting. Anda perlu belajar melihat didalam air. Dapatkan kaca mata google untuk membiasakan diri melihat didalam air.

5) Bernafas di bawah air merupakan salah satu teknik utama untuk anda pelajari. Bagi permulaan, ketika berenang tariklah nafas melalui mulut dan buang nafas melalui hidung. Saat anda mengeluarkan nafas dari hidung, gelembung akan keluar dan akan merasa sedikit kekok.

Sumber yang dialihbahasa :- Wedaran

Melihat kepada tips diatas, memang ianya berguna untuk kita belajar berenang. Saya juga masih terlalu ‘beginner’ kerana hanya mampu beberapa meter sahaja bertahan dalam pernafasan di dalam air. Mungkin perlu banyakkan latihan untuk maju lebih jauh lagi.

Dan kalau kesempatan, memang akan mengajar anak pula berenang.. Amin..

Please follow and like us:
error0