post

Welson Sim rangkul 2 pingat emas di Kejohanan Renang Kebangsaan SIngapura Kumpulan Umur

Perenang Kebangsaan, Welson Sim meraih dua pingat emas di Kejohanan Nasional Kumpulan Umur di Pusat Akuatik OCBC pada hari Jumaat. Perenang berusia 19 tahun itu memenangi kategori lebih 18 tahun bagi acara 400 meter gaya bebas dengan catatan masa 3 minit 52.89 s

Perenang Indonesia Perwira Aflah meraih perak dengan catatan masa 3:55.88 manakala perenang dari Singapura Pang Sheng Jun di tangga ketiga dengan keputusan 3:55.91.

Ini merupakan kemenangan kedua Welson dalam kejohanan ini selepas berjaya menjuarai kategori 200 meter gaya bebas pada Rabu lalu. Dalam acara 200 meter Welson berjaya mencatatkan masa 1 minit 49.27s.

 

Selain Welson, perenang wanita Malaysia Caroline Chan berjaya memungut perak dalam acara 50 meter kuak lentang di belakang perenang Singapura Hoon En Qi.

Wong Fu Kang juga memungut satu lagi perak dalam acara 100 meter kuak dada manakala Tern Jian Han memberikan gangsa bagi skuad Malaysia dalam acara 50 meter kuak lentang lelaki dan Chan Jie juga yang berjaya mengondol gangsa bagi acara rama-rama .

| Belajar Berenang Gaya Dada |

Tahniah kepada skuad renang Malaysia. Meskipun kurang diberi perhatian namun mereka berjaya menghasilkan sesuatu yang membanggakan negara. Mungkin mereka perlu diberikan latihan yang lebih dan diberi peluang untuk bertanding dalam peringkat yang tertinggi.

Please follow and like us:
error0
post

Kenapa kita perlu belajar berenang ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Salah satu impian admin adalah ingin belajar berenang. Memang agak menyedihkan apabila umur telah melangkau hampir ke 40-an namun masih tak pandai berenang. Tapi itu bukan alasan untuk berhenti kerana impian untuk belajar berenang itu tetap ada.

Untuk itu admin  mendapatkan ebook Panduan Belajar Berenang bagi mempelajari teknik yang betul untuk berenang. Ianya merupakan sebuah panduan yang cukup baik, apatah lagi nak belajar dengan jurulatih pasti memerlukan kos dan komitmen yang tinggi.

kelas-belajar-berenang

Jadi melalui ebook ini saya boleh mengikut panduan dan tak perlu nak mendaftar di mana-mana kelas renang. Cukup belajar dan mempraktikkannya di Kolam Ayer Panas Bemban yang mempunyai kolam renang kecil untuk tempat berlatih. Sebelum ini pernah bercadang untuk berlatih di kolam renang di Krubong tapi agak sukar untuk pergi ke sana ditambah lagi kalau nak belajar tanpa kawan. Memang ada rasa segan juga kalau nak belajar.

Berbalik kepada persoalan diatas, mengapakah kita perlu belajar berenang ? Berikut merupakan antara sebab utama untuk kita belajar berenang :-

1) Kesihatan. Berenang merupakan antara aktiviti yang baik untuk kesihatan. Mengikut beberapa maklumat, ianya mampu mengurangkan berat badan, menguatkan jantung, meningkatkan tenaga serta membina otot. Ia juga mampu meningkatkan pengaliran oksigen di dalam badan. Ini dapat membantu meningkatkan stamina serta memberikan kesihatan yang baik pada badan kita.

2) Mengurangkan stress. Aktiviti berenang ini memang menyegarkan. Dengan merendam badan dalam air dapat menghilangkan kepanasan dalam otak sekaligus dapat menyegarkan diri.

3) Sunnah Nabi. Dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslimin dinyatakan ‘Ajarilah anak-anak kalian berkuda, berenang dan memanah’. Jadi sudah pasti saranan Nabi itu memberi banyak faedah kepada kita.

4) Membentuk tubuh yang lebih segak. Kalau kita lihat atlet renang kebanyakan mempunyai dada yang bidang. Ini adalah hasil dari renangan yang dilakukan oleh mereka yang membina otot terbaik. Ia juga merupakan satu cara terbaik untuk menjadikan tubuh badan lebih sasa. Bukan nak mengurat mana-mana awek tapi cukup untuk membuat isteri terpikat. Tak gitu?

5) Bercita-cita untuk mengajar anak. Insyallah, kalau diizinkan olehNya ingin sekali saya membawa anak ke kolam renang untuk beriadah. Pasti kena tahu berenang lepas tu bolehlah ajar anak. Takkan bapa tak tahu nak berenang lepas tu nak suruh jurulatih pula yang ajar kan? Tak berapa ngam lah camtu.

Impian untuk ajar anak berenang

Impian untuk ajar anak berenang

6) Meningkatkan keyakinan diri. Walaupun admin tidaklah takut dengan air tapi mempunyai masalah keyakinan diri dan takut lemas. Mungkin jika berjaya berenang keyakinan diri akan lebih bertambah bukan sahaja pada aktiviti renang tapi pada kehidupan seharian amnya.

7) Boleh sertai rakan kalau pergi ke kolam mandi di hotel. Kadangkala bila ada program luar dan memerlukan aktiviti ini, biasanya admin akan rasa terpinggir. Almaklumlah tak de skill berenang, tapi bila dah boleh berenang nanti mungkin tak malu kalau nak masuk kolam renang.

8) Bolehlah selalu balik kampung isteri untuk berenang di laut. Kalau dah pandai berenang mungkin lebih rajin untuk balik kampung di Kuala Linggi, Melaka. Almaklumlah rumah pusaka tak berapa jauh dari pantai.  Memang seronok kalau dapat berenang dan berendam di pantai tersebut.

9) Persediaan sekiranya berlaku perkara melibatkan air. Sebagai contoh kalau berlaku banjir atau dapat membantu mangsa yang lemas. Ia merupakan perkara yang tidak dijangka tapi boleh berlaku.

Kucing pun kena berenang ketika banjir, Apatah lagi manusia kan

Kucing pun kena berenang ketika banjir, Apatah lagi manusia kan

10 ) Aktiviti menyeronokkan. Berenang juga merupakan aktiviti riadah yang menyeronokkan. Jadi perlulah dipelajari kan? Apatah lagi telah diketahui faedahnya yang cukup banyak tu.

Itulah serba sedikit sebab mengapa kita  perlu belajar berenang. Rasanya tidak terlalu lambat untuk bermula belajar berenang selagi masih mampu bergerak dan bernafas di muka bumi ini.

Kalau ada sesiapa yang malu dan segan nak belajar berenang secara formal  tapi ada niat nak belajar, eloklah dapatkan ebook di bawah ni..

Panduan Cara Mudah untuk Belajar Berenang

Please follow and like us:
error0
post

10 Sebab Kenapa Sukan Renang adalah Terbaik

Sukan renang merupakan sukan yang baik namun ianya kurang mendapat perhatian dalam media masa. Berenang mampu membakar ribuan kalori kerana ia menggunakan keseluruhan pergerakan badan. Ia juga menjadikan badan anda lebih segar selepas melakukan aktiviti tersebut. Berikut merupakan 10 sebab kenapa berenang merupakan sukan terbaik untuk diceburi :-

Berenang membuatkan anda terasa yakin

  • Ini kerana anda akan menghabiskan seharian dengan pakaian yang seadanya bersama-sama mereka yang menyertai aktiviti tersebut.

Berenang memberikan anda melihat matahari lebih daripada orang lain

  • Ketika berenang , anda akan melihat matahari terbit dimana kajian mendapati 90% perenang melihat lebih matahari berbanding orang lain. Perenang juga menyaksikan keindahan matahari ketika berenang, menggigil serta mengambil nafas.

Berenang mampu membuatkan anda lebih bijak

Perenang adalah atlet paling bersih

  • Berenang di dalam klorin membersihkan badan dari bakteria.

Berenang menjadikan diri anda seksi

  • Perenang biasanya mempunyai badan yang menarik dimana dadanya akan bidang serta mampu menguruskan badan. Ini kerana ia boleh memecahkan lemak-lemak dalam badan.

Sesiapa juga boleh berenang

Berenang bersama keluarga

  • Tidak seperti sukan lain yang memerlukan ketahanan fizikal, berenang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja (dengan syarat mempunyai teknik berenang). Banyak kaedah berenang yang boleh dilakukan samada anda muda atau tua.

Berenang merupakan sukan popular di Olimpik

Pemenang Pingat Emas Olimpik 2016 Joseph Schooling

  • Mungkin peminat sukan renang mengetahui tentang popularity sukan ini. Malahan kejayaan perenang Singapura, Joseph Schooling memenangi Olimpik di Rio pada tahun 2016 membuktikan atlet Asia Tenggara juga boleh bersaing dengan atlet luar negara.

Sukan renang adalah kaedah untuk membebaskan diri

  • Melalui berenang anda berada dalam keadaan yang tenang. Tiada teknologi sebaliknya anda perlu bertahan untuk terapung dalam air.

Berenang dapat membantu anda melakukan aktiviti ketika di hotel

  • Jika anda ke hotel, biasanya akan disediakan kolam renang. Dengan mempunyai ilmu berenang anda sudah boleh melakukan aktiviti mudah yang menyihatkan.

Berenang adalah seperti terbang

  • Mungkin kita tidak boleh terbang namun dengan melakukan aktiviti renang ia boleh menyebabkan kita berangan seperti burung di udara.

Sumber :- MindGreen

Itu serba sedikit mengenai sukan renang yang boleh dijadikan aktiviti harian. Bagi yang nak belajar berenang anda boleh rujuk laman web http://www.swimminglesson.com.my/ dan pilih lokasi berdekatan anda. Ataupun boleh dapatkan ebook di gambar bawah ni

Please follow and like us:
error0
post

Mari Belajar Berenang Gaya Dada

Anda pandai berenang? Berenang bukan hanya satu aktiviti yang menyihatkan, ia juga boleh menjadi acara sukan yang bagus untuk kita.
Nak belajar berenang bergantung kepada kemampuan masing-masing. Ada yang boleh pandai dengan belajar sendiri, ada yang belajar dengan cikgu dan ada juga boleh belajar dengan hanya membaca buku panduan renang sahaja.

breast-stroke-swimming
Adakah belajar berenang itu penting? Cuba anda lihat artikel Kenapa nak belajar berenang dan anda pasti akan mengakui kepentingan belajar berenang.

Berenang ada banyak teknik dan dalam entri ini, ligakampung.com ingin berkongsikan teknik yang diajar oleh tenaga pengajar kami iaitu berenang gaya dada atau dalam English ‘Breast Stroke’. Kenapa gaya ini yang ingin dikongsikan? Ini kerana gaya ini paling mudah untuk dipelajari berbanding gaya lain.
Selain itu, gaya ini juga perlahan dan ia akan membantu kita untuk mendapatkan kaedah terbaik terutama dalam pernafasan di dalam air dan di luar. Mari kita tengok sedikit sebanyak mengenai kaedah berenang gaya dada ini.

Kaedah Kuak Dada dalam Ilustrasi

Kaedah Kuak Dada dalam Ilustrasi

Gerakan Kaki
1) Untuk memulakan renang ini, kaki hendaklah dibengkokkan.
2) Kemudian tendangkan ia dan luruskan kaki dengan posisi kedua kaki terbuka ( kaki kiri dan kanan dalam posisi berjauhan)
3) Ketika dalam posisi kaki lurus, kaki dirapatkan (sampai telapak kaki kiri dan kanan bersentuhan). Ini akan menambah daya menolak.
Ulangi langkah 1-3 sehingga mahir.

Gerangan tangan
1) Posisi awal, luruskan kedua belah tangan di atas kepala dimana kedua tapak tangan saling bertemu.
2) Tarik tangan ke kanan dan kiri ke bahagian dada dimana tapak dipusingkan kira-kira 180 darjah. Tarik tangan tersebut sehingga ke dada.
3) Selepas tiba tangan ke dada, luruskan ia kembali.
Ulangi langkah 1-3 sehingga mahir

| Panduan Belajar Berenang Gaya Dada |

Gerakan kombinasi tangan, kaki dan mengambil nafas
1) Gerakan tangan dan kaki dilakukan secara serentak. Ini memerlukan latihan bagi memastikan gerakan tangan dan kaki setara.
2) Ambil nafas ketika anda sedang menguak tangan ke kanan dan kiri. Dongak kepala ke atas dan ambil nafas secukupnya. Anda perlu memastikan anda mahir mengambil nafas kerana tanpa kemahiran ini anda tidak mampu melakukan renangan yang lama.

breast_stroke_anim

Kaedah Renang Kuak Dada secara animasi .

Tips
1) Kaki tidak terapung? Ini berlaku pada admin juga. Ia akan menyukarkan untuk melakukan renangan yang sempurna. Perkara ini wajib untuk anda pelajari untuk mengapungkan badan. Ia bagi memastikan kepala tidak masuk ke dalam air kerana ia akan menyukarkan untuk bernafas di udara.
Sekiranya kaki tenggelam, sukar untuk mendapatkan renangan yang sempurna. Seringkali berlaku kerana tidak yakin dengan air itu. Anda perlu relaks dan berlatih berulangkali bagi memahirkan situasi ini.

2) Ketika baru belajar, pegang pada tepi kolam dan lakukan gerakan kaki sehingga pandai.

3) Anda boleh meminta kawan memegang samada tangan atau kaki. Ia perlu bagi memastikan kita dapat melakukan gerakan dengan yakin.

4) Berenang di kawasan yang cetek dimana anda masih boleh berdiri sekiranya air memasuki tubuh anda. Jangan pergi ke dasar yang anda tidak mampu capainya selagi anda tidak mampu mengapungkan badan dan berenang.

Ini serba sedikit ilmu yang dapat diperturunkan oleh kami. Sekarang ini banyak tenaga pengajar melakukan perniagaan ini dengan mengajar orang dewasa dan juga kanak-kanak. Kalau anda tidak berkelapangan untuk ke kelas belajar berenang, anda boleh cuba klik sini.

Semoga belajar berenang boleh menjadi rutin keluarga anda sebagai salah satu sukan yang mampu mencergaskan diri anda.

Please follow and like us:
error0
post

Belajar Berenang : Perkara Asas Yang Anda Perlu Tahu

Berenang, satu aktiviti riadah yang cukup sihat. Dengan berenang kita dapat mengawal emosi, stress dan sebagainya. Ianya juga merupakan aktiviti yang menyeronokkan.
Tapi kalau masuk dalam air tak tau berenang pun tak cukup seronok. Jadi bagi yang tak tau belajar berenang seeloknya boleh mencari pakar ataupun belajar sendiri.

Untuk artikel kali ini admin ingin berkongsi serba sedikit perkara asas bagi mereka yang ingin belajar berenang. Antaranya ialah :-

1) Pakaian asas. Bagi yang baru nak belajar berenang, seeloknya dapatkan pakaian yang bersesuaian. Ada pakaian renang yang dijual di kedai-kedai sukan untuk digunakan. Memakai pakaian sesuai memudahkan kita untuk melakukan aktiviti renang.

Contoh pakaian renang untuk lelaki

Contoh pakaian renang untuk lelaki

Selain itu dapatkan google untuk berenang dimana ianya memudahkan pemandangan kita di dalam air.

2) Lokasi sesuai. Jika ingin belajar berenang anda perlu dapatkan lokasi yang selamat. Seeloknya berenang di kolam renang yang memang khas untuk latihan. Ikut juga paras ketinggian anda. Jika anda rendah, masuk ke kolam yang rendah. Jangan terus pergi ke kolam yang dalam. Pasti sukar untuk anda dan mungkin boleh tenggelam.
Sekarang ni banyak kawasan kolam untuk orang awam dimana anda perlu membayar beberapa RM untuk masuk ke kolam tersebut.

3) Dapatkan latihan pakar. Bagi yang langsung tidak tahu berenang seeloknya dapatkan latihan oleh pakar. Mereka ada mengenakan sedikit bayaran. Jangan malu walaupun anda telah berumur dan yang lainnya adalah kanak-kanak. Nak belajar kena buang perasan malu tu jauh-jauh. Dari segi bayaran ia bergantung kepada tenaga pengajar tu.
Anda boleh merujuk laman web atau mereka yang pernah mengambil kelas renang tersebut.

4) Belajar buat bubble. Ini perkara asas yang perlu dilakukan sebelum melakukan renangan bagi orang baru. Anda kena belajar bernafas di dalam air. Kebiasannya, ramai yang bernafas menggunakan mulut tapi jangan pula membuka mulut. Sebelum masuk ke dalam air, pastikan anda telah mengambil oksigen dengan cukup. Menyelam dan keluarkan bubble secara sekata selama 3 kali.
Untuk kali ke 4 lepaskan bubble yang banyak dan cuba lepaskan badan anda. Jika berjaya, anda akan terasa seperti terapung. Kenapa? Ini kerana dengan bubble tersebut membantu anda untuk terapung di air.

sister-and-brother

5) Melonggarkan tangan dan kaki. Ini perkara asas untuk kita terapung di air. Jika tubuh badan berada dalam keadaan yang keras, sukar untuk terapung dan kita akan tenggelam. Untuk terapung ni, kita perlu relaks dengan secukupnya. Jangan takut dengan air dan kawal ‘bubble’ tersebut. Sambil itu boleh kayuh kaki dengan lembut dan lurus. Insha allah dengan latihan yang kerap, ia boleh dilaksanakan.

6) Mengambil nafas. Selepas terapung anda juga perlu mengambil nafas ketika berenang. Ia bagi memastikan anda dapat mengawal stamina dan dapat melakukan renangan yang jauh. Ada juga orang yang boleh berenang tapi tak mampu terapung namun sukar bagi mereka untuk berenang dalam jarak yang jauh.

7) Kayuhan kaki dan tangan.Anda perlu mengawal kayuhan kaki dan tangan agar sekata. Kalau sebelah lebih, laluan anda akan terpesong dari haluannya.

8) Pastikan anda sihat ketika berada dalam air. Elakkan masuk dalam air ketika dalam keadaan tidak sihat kerana ia boleh menganggu pernafasan anda.

9) Jangan berenang dalam keadaan cuaca yang teruk. Kalau hujan dan guruh, teruslah keluar walaupun anda baru je beberapa saat berada dalam kolam. Nyawa lebih penting dari berenang.

10) Elakkan makan terlalu banyak sebelum berenang. Seperti juga aktiviti yang lain, makan yang banyak tidak elok ketika beriadah.

Okay itu serba sedikit mengenai perkara asas dalam renang yang perlu anda tahu.

Please follow and like us:
error0
post

Sukan Renang dan Sejarahnya

Anda minat sukan renang? Jika ya, mungkin artikel ini sedikit sebanyak berguna kepada anda. Bagi yang tidak berminat juga boleh membaca artikel ini untuk kita mendapat sesuatu ilmu.
Seperti yang kita ketahui, 70% dari permukaan bumi terdiri dari air dan kemahiran berenang merupakan salah satu yang perlu dikuasai. Namun ia bukanlah sesuatu yang mudah kerana memerlukan latihan praktikal untuk menguasainya.|

Ramai yang terlibat dalam aktiviti ini mendapati ianya sangat menyeronokkan. Ianya boleh dijadikan sebagai satu hiburan dan juga terapi pada tubuh badan kita. Ia mampu membina dan mengembangkan kecerdasan fizikal seperti kekuatan, ketahanan dan kelenturan otot.

Sejarah Sukan Renang

Menurut pakar sejarah, aktiviti renang telah bermula sejak zaman pra-sejarah dimana terdapat lukisan di dinding gua di Wadi Sora, Mesir menunjukkan aktiviti ini telah mula dilakukan pada ketika itu. Menurut catatan sejarah, pertandingan renang pertama telah diselenggara oleh Kaisar Suigui pada tahun 36 sebelum Masihi.

front-crawl-photos
Sekitar tahun 1800, kejohanan renang mula diadakan di Eropah. Ketika itu gaya dada merupakan kaedah renang yang digunakan. Pada tahun 1844, 2 orang asli dari Amerika Utara bernama Flying Gull dan Tobacco yang menyertai pertandingan ini telah menggunakan gaya tersendiri seperti gaya bebas yang digunakan dalam pertandingan utama pada hari ini.

Gaya bebas ini telah dipopularkan oleh John Arthur Trudgen setelah meniru gaya renangan orang asli Amerika yang berenang menggunakan tangan sahaja. Gaya itu yang dikenali sebagai ‘the trudgen’ telah ditambahbaik oleh Richard Frederick Cabill dengan menambah tendangan mengibas.

Renang merupakan salah satu acara sukan yang dipertandingkan dalam Sukan Olimpik Musim Panas 1896 di Athens, Greece.
Pada tahun 1908, Persatuan Renang Sedunia (FINA) telah dibentuk untuk membentuk peraturan dalam kejohanan renang.

Pertandingan renang menjadi popular pada abad ke 19 dan terdapat 34 buah acara dipertandingkan. Acara renang Sukan Olimpik diadakan di dalam kolam yang mempunyai 50 meter panjang. Dalam Sukan utama seperti Sukan Olimpik terdapat 4 gaya dipertandingkan iaitu gaya kuak kupu-kupu, gaya kuak lentang, gaya kuak dada dan gaya bebas.

Sejarah Sukan Renang di Malaysia

Aktiviti sukan renang telah mula mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia sejak awal abad kedua puluh lagi. Ketika itu banyak kelab-kelab renang ditubuhkan seperti Penang Swimming Club dan kemudian European Swimming Club telah ditubuhkan sekitar tahun 1930an di Ipoh, Taiping dan Kuala Lumpur.

subjpswim3-articlelarge
Taraf sukan renang dinaiktaraf pada sekitar tahun 1931 melalui pengelolaan The Malayan Chinese Olympiad. Setelah itu banyak persatuan renang ditubuhkan dan pertandingan antara kelab digantikan dengan pertandingan antara negeri.

Malaysia yang dahulunya dikenali sebagai Malaya telah menyertai acara renang di Sukan Olimpik 1956 di Melbourne, Australia. Ketika itu persatuan renang Malaysia dikenali sebagai Amateur Swimming Union, Malaysia (ASUM). ASUM merupakan ahli bagi gabungan badan renang dunia FINA dan telah mula menyertai beberapa pertandingan renang antabangsa termasuklah Sukan Olimpik, Sukan Komanwel, Sukan Asia, Sukan SEA dan kejohanan renang dunia pada tahun 1956.

Dalam acara renang di Malaysia terdapat ramai lagenda terutamanya Nurul Huda Abdullah  yang berjaya memenangi 8 pingat emas ketika Sukan SEA XV di Kuala Lumpur pada tahun 1989 sehingga dinobatkan sebagai atlet terbaik ketika itu.

nurul huda

Nurul Huda , perenang lagenda negara

Selain itu, terdapat juga perenang lelaki yang hebat iaitu Jeffrey Ong yang pernah mewakili Malaysia ketika Sukan Olimpik 1988 di Seoul, Korea Selatan dan 1992 di Barcelona, Sepanyol. Selain itu terdapat nama-nama seperti Daniel Bego yang mewarnai sukan negara.
Selain acara sukan renang, terdapat juga acara seperti penerjun yang berjaya menghasilkan atlet bertaraf antarabangsa seperti Pandalela Rinong yang berjaya memungut pingat di Sukan Olimpik lalu.

Rujukan :- MS Wikipedia
MohdNorizwan

Sukan renang memang mempunyai potensi untuk dimajukan di Malaysia. Cuma mungkin kekurangan promosi menyebabkan populariti sukan ini lebih dipandang oleh atlet yang elit sahaja. Kalau diikutkan pasti ada ramai budak-budak kampung terutama yang tinggal di laut mempunyai kemahiran berenang yang cukup tinggi dan mampu bersaing dengan atlet bertaraf antarabangsa.

Please follow and like us:
error0