Penyakit Batu Karang

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Assalamualaikum dan salam sejahtera ..

Nampaknya baru-baru ini saya sedikit dikejutkan dengan berita seorang rakan saya yang mengidap penyakit batu karang .. Walaubagaimanapun beliau masih diperingkat awal.. Jadi sebagai seorang rakan, saya cuba untuk mencari sedikit informasi bagi membantu kesihatan beliau. Melalui carian di laman-laman web ini saya berkongsi pengetahuan yang ditulis..

Apa itu batu Karang
Batu Karang

” Batu yang terdapat dalam ginjal atau lebih dikenali dengan “Buah Pinggang” terjadi dari tumbuhan kristal halus dari beberapa jenis kimia. Kimia yang paling lumrah adalah kalsium oxalat, kalsium pospat dan yang kurang dikenali ialah asid uric, cystine dan magnesiam pospat ammonia.
Saiz batu karang ini ada yang halus seperti pasir dan boleh jadi sebesar bola golf. Kebanyakkan batu tumbuh membesar dalam ginjal, kemudian bergerak ke bawah ke dalam saluran kencing dimana ianya menjadi bertambah besar.
Kesulitan akan timbul apabila batu-batu menjadi terlalu besar yang mengakibatkan ganguan kepada perjalanan aliran air kencing. Ini boleh membawa kepada penyakit dimana kuman-kuman akan merebak. Gangguan dan/ atau perebakan kuman itu akan mengakibatkan kerosakan ginjal, jika tidak diubati segera.

PUNCA-PUNCA PENYAKIT / FAKTOR RISIKO

1) Ketidaksempurnaan dalam aliran saluran kencing
2) Terlalu banyak makan makanan laut yang mengandungi kandungan kimia yang tinggi
3) Kegagalan buah pinggang
4) Tahap metabolisme seseorang
5) Nanah yang mengeras akibat jangkitan kuman semasa kecil
6) Kekurangan pengambilan air minuman
7) Jangkitan parasit atau cacing di dalam pundi kencing

TANDA-TANDA / SIMPTOM

1) Sakit pada bahagian abdomen iaitu pada sisi kanan dan kiri pinggang
2) Kesakitan seperti berdenyut, berat, dan sakit melilit yang amat sangat seperti hendak bersalin
3) Loya-loya,hendak muntah dan berpeluh.
4) Sukar kencing atau lansung tak boleh kencing dan kencing berdarah/bernanah
5) Demam yang mengigil dan tubuh jadi lemah,muka jadi pucat/sembab dan kulit jadi kering

PANDUAN BAGI PESAKIT BATU KARANG

1. Minum banyak air masak untuk membersihkan air kencing.
2. Elakkan minuman manis, terutama minuman karbonat.
3. Makanan seperti barli, kentang, keledek, berasaskan tepung gandum, bunga kubis dan pisang
4. Elakkan makanan kaya asid oksalik seperti tomato, bayam, lobak merah, daging, strawberi, koko, coklat dan teh.
5. Kurangkan pengambilan garam dan gula, termasuk ikan masin, jeruk dan coklat.
6. Banyak makan sayur-sayuran dan buah-buahan kaya serat.
7. Kurangkan sumber protein haiwan, sebaliknya gantikan dengan protein tumbuh-tumbuhan.
8. Kurangkan minum kopi, teh dan alkohol.

p/s :- Info-info ini hanya di copy paste dari laman-laman web berikut

http://lazyguides.info/batukarang/

http://www.mahsuri.com.my/blog/rawatan/batu-karang

Komuniti Ukhwah.com
Komuniti DarulMakmur

Mungkin anda-anda ada pengetahuan dan pengalaman boleh berkongsi bersama..Untuk lebih kepastian sila rujuk pakar.. Semoga rakan saya akan kembali cergas semula.. AMIN…

Pengunjung Entri Ini :36126

103 comments:

  1. salam…sy xtau la sy skng nie sakit batu karang ke ape..sbb bile buang air kecil je terase sakit..then xkua hbs…sy tkut nk jumpe doct….mcm mne yerk?? bile jumper doct ade kne enjection kew?? sy paling takut ngn enjection..?? betul ke simptom batu karang mcm yg sy alami tlg bgtau sy???

    Reply

    kamarul Reply:

    10 tahun dulu saya pernah kena batu karang, tapi dah keluar. Sebabnya saya makan ubat tradisional cina bernama “SHIN LEN TONG”. Ubat ini amat mujarab untuk memecahkan dan mengeluarkan batu karang. Dgn izin Allah, setelah memakan ubat ini (sehingga 3 botol-lebih kurang 2 bulan) batu karang keluar dari pundi kencing saya.

    Cubalah makan ubat ini. Insya Allah.

    Reply

    ahmad nasir Reply:

    Salam,
    Di mana saya blh dptkn but trsebt n bgmn dgn halalnya.terima ksh atas info anda.nasir

    Reply

  2. salam safwanah.
    untuk memeriksa sama ada anda mempunyai batu karang atau tidak ianya hanyalah dengan pemeriksaan urine (air kencing) di mana2 klinik.. dan yang penting ianya tidak mengunakan jarum suntikan untuk memeriksa.

    Reply

  3. i dah check urine.ok shj.aft scan, dr ckp buah pinggang i ada batu-batu kecil.i dah ambil ubat.ubat pun dah habis tapi sakit pinggang dan belakang dah berlarutan selama 2 minggu.sakit tu kejap ada kejap tak ada.sakit kepala kadang2 ada.simpton lain tak ada.takutlah.

    Reply

    mail Reply:

    try minum air ECPI tgk..

    Reply

  4. semalam saye baru keluar hospital kes batu karang baru prmulaan sakit yang teramat sangat dibahagian pinggang sebelah kanan. sekarang ok dah sikit tapi berhati2 tentang permakanan

    Reply

  5. Assalamualaikum…
    Pada malam tanggal 31.12.2010 ari tu sy ke klinik krana kencing brdarah.. Lalu dktor mngesahkan sy kena jangkitan. tp lpas makan ubat saya pulih blik. Selang beberapa minggu, sy mgalami sintom skit ktika buang air kecil. Rasa spt pranakn trun. Maaf.. sy seluk kedlm dan dpt rsakan spt ada bengkak dan brbiji-biji di dlm.. Apakah ini benar batu karang.. Sy hrp ade info yg dpt mmbantu.. tima kasih

    Reply

  6. saya sakit pinnggaang da seminggu mcm simtom batu karang,tapi saya kencing ok je,urine pon ok chek darah pon oke,adakah ia salah satu sintom batu karang?

    Reply

  7. assalamualaikum..
    saya dah seminggu rasa sakit pinggang dan kadang2 rasa sakit di kiri kanan perut.kencing selalu tak lawas,tetapi kerap kencing.kencing pula tidak kotor ,normal.minta pandangan apa yang perlu untuk langkah pencegahan batu karang

    Reply

  8. askom,,hummmm,,,saye nk tnyer nie,,time sye nk kncg rase skit sgt,,,pastu kekadang time kncg,kuar drah kotor cam darah ayam,,n adkah sye nim mghdap btu karang,ples rep ok..

    Reply

  9. saya nak tanya , setiap kali saya menahan untuk membuang air kecil saya akan berasa pedih di bahagian pinggan sebelah kanan, hanya itu tanda yang saya ada. apakah itu dikira sebagai penyakit batu karang?

    Reply

  10. Saya mahu tanya pendapat. Mak saya disahkan oleh pakar di hukm bahawa batu karang yg sudah byk di buah pinggang beliau menyebabkan buah pinggang beliau tidah berfungsi dan docter menyarankan supaya buah pinggang mak saya dibuang.dtetapi buah pinggang sebelah lagi dapati sudah ada sedikit batu karang. Doc nasihatkn supaya byk minum air utk hilangkn batu karang trsebut. Dan brkenaan dgn pembuangan buah pinggang yg tidak berfungsi itu.doc menjangkakan jangka hayat mak saya boleh brtahan dgn sebelah buah pinggang selama 10thn.tetapi doc tidak memberi jaminan apa2. Mgkn tidak dijangka . Saya mahu bertanya ada tak pendapat lain tentang penyakit ini. Atau cara lain? Ada tak hospital yg lain yg lebih detail tentang menyakit ini.pandangan anda amat sy hargai.terima kasih.

    Reply

  11. Salam. Siapa ada nombor telepon org yg buang batu karang di felda besout 4 tuh. Boleh emelke saya atau msg ke saya tak. Emel :amirulshazuan84@gmail.com…nombor telefon 0139334610

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

72,981 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge