Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Baru-baru ni ketika ‘mengeteh’ dengan sahabat lama tiba-tiba terfikir tentang peluang perniagaan kalau cawangan terbaru UiTM Melaka di Semujuk siap sepenuhnya. Ye lah, bila sesebuah IPT tu siap pastinya ada pelbagai peluang untuk mendapatkan perniagaan memandangkan banyak keperluan yang akan diperlukan oleh mereka yang tinggal di sana. Sudah pasti ramai para pelajar dan kakitangan UiTM yang akan ditempatkan di sana. Ditambah dengan lokasi UiTM tersebut yang terletak sedikit jauh dari bandar menyukarkan mereka untuk mencari keperluan kehidupan seharian. Berdasarkan analisa, mungkin beberapa perniagaan boleh dilakukan di universiti atau IPT yang baharu dibuka. Antaranya ialah :-

1. Perniagaan sewa kereta. Ini antara perniagaan yang dibincangkan oleh rakan si Zool. Memang agak menarik dan berpotensi namun perlu belajar sedikit sebanyak tentang proses perjalanan tersebut memandangkan ia agak berisiko.
Selain dari sewa kereta, mungkin juga boleh buat sewa basikal untuk para pelajar melakukan riadah. Tak gitu?
2. Perniagaan makanan gerai. Bukan gerai besar-besar seperti warung tapi cukup dengan gerai burger atau kuih muih. Tak payah masuk dalam IPT tu, cukup kat luar je. Insyaallah budak-budak yang keluar singgah untuk membeli burger tersebut. Selain tu boleh juga mencari seorang ejen untuk menjualkan burger di dalam kolej tersebut. Zaman si Zool belajar dulu pun ada je budak-budak jual nasi lemak kat dalam kolej. Takkan diorang masak pula dalam kolej tu. Mana nak cari dapur semua tu. Tu semua jadi ejen la tu..
3. Ejen untuk perniagaan cetak. Tak kiralah samada cetak baju, cetak banner. Ni semua ada peluang memandangkan si Zool pun mempunyai ‘contact’ di kalangan mereka yang membuat benda ni. Tak payah diorang nak keluar pergi kedai kan?
4. Jual bahan kraftangan. Nampak cam tak logik je kan. Tapi ada beberapa barang kraftangan yang boleh dijual terutama cenderahati. Tak pun beg-beg kraftangan pun mungkin boleh menarik perhatian diorang kot. Tak pun keychain mungkin boleh jadi bahan perniagaan disana.
5. Perniagaan mesin D.I.Y. Antaranya seperti mesin dobi layan diri, mesin minuman ringan, mesin layan diri fotostat, mesin urut dan sebagainya. Cuma letakkan mesin tersebut dan punggut duit pada waktu tertentu. Buat ‘maintenance’ pun pada waktu tertentu je.

Okay cukuplah setakat ini. Idea memang banyak tapi pelaksanaannya belum tentu lagi. Apapun, UiTM Semujuk tu masih dalam pembinaan dan dijangka siap pada tahun 2013. Masih banyak masa lagi untuk mengumpul idea dan modal untuk cari peluang perniagaan kat sana. Harap-harap terlaksana dan bukan sekadar satu lagi angan-angan si Zool..

Sekian.