BLOG ZOOL - BLOG DARI KAMPUNG UNTUK SEMUA

IKLAN

Home » kehidupan » Mencari Cermin Mata

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Kredit Pic dan Bandwith :- Fitri.budak-it.com
Hm.. sebenarnya saya sedang mencari dan mem’bajet’ duit gaji untuk membeli cermin mata atau dalam bahasa kampungnya ‘spek mata’.. Saya rasa ada di antara anda yang mempunyai masalah ke’rabun’an seperti saya.. Jadi masalah mata yang rabun perlulah di perbetulkan samada menggunakan ‘spek’ atau ‘contact lens’…
Sudah lebih 2 tahun saya memakai ‘spek ‘ yang sama jadi perlu digantikan.. Entah kenapa rasa kedekut nak keluaukan duit nak beli spek baru, tapi masa kursus di Langkawi paparan di skrin memang tak nampak.. Jadi perlu menambahkan ke’power’an cermin tersebut.. Barulah paparan objek jauh di mata akibat rabun jauh dapat diperbetulkan. Sekaligus dapat melancarkan kembali pemandangan yang kian kabur ni..


Sambil mencari sedikit info mengenai cermin mata terjumpa petua membersihkan cermin mata tanpa perlu menggunakanan ‘spectators washer’.
Terjumpa plak tips memilih cermin mata. Ini tipsnya ..

Kepala bulat

Jika anda merupakan lelaki yang mempunyai bentuk wajah yang bulat seperti Elton John, iaitu rahang yang melengkung, berwajah penuh serta dagu dan pipi yang membulat, anda disaran memilih cermin mata yang boleh menonjolkan kontras. Pilih cermin mata berbentuk segi empat sama atau panjang tetapi berlensa agak besar. Jangan terlalu kecil kerana ia akan membuatkan mata anda nampak kecil. Elakkan memilih bingkai bulat atau lonjong kerana ia akan membulatkan lagi wajah anda.

GAYA rambut penting dalam menentukan bingkai cermin mata, namun, pilihan warna bingkai tidak menjadi masalah kepada lelaki berambut hitam.

Kepala petak

Jika anda memiliki wajah empat segi atau berahang petak, adalah lebih baik untuk anda mengenakan bingkai cermin mata yang bulat atau bujur kerana ia boleh ‘melembutkan’ sedikit bentuk kepala anda.

Kepala bujur

Jika kepala anda bujur atau lonjong, anda sebenarnya bertuah kerana wajah anda boleh menerima apa juga bentuk cermin mata. Anda boleh memilih bingkai bulat dan empat segi. Terbaik untuk anda ialah memilih cermin mata yang berbentuk empat segi tetapi tidak begitu berpetak.

Kepala segi tiga

Jika anda mempunyai kepala berbentuk segi tiga, tip asasnya, ikut seperti kepala berpetak. Pilih cermin mata yang bulat untuk memberi keseimbangan. Lebih bulat lebih baik.

Kepala bentuk hati

Jika anda memiliki bentuk wajah sebegini, bentuk cermin mata yang paling sesuai untuk anda ialah yang bujur. Bingkai yang lebih lembut akan menyeimbangkan bentuk wajah anda. Bingkai empat segi yang besar juga boleh dipertimbangkan.

Selain itu, apa yang perlu diberi perhatian apabila hendak memilih cermin mata ialah jangan sesekali memilih cermin mata yang menutupi kening anda. Pastikan kening anda kelihatan walaupun memakai cermin mata bulat atau empat segi yang besar.

Memandangkan kebanyakan kita di Asia berambut hitam, pilihan warna bingkai cermin mata tidak begitu menjadi hal.

Mengenai rim (bingkai depan) pula, ada sesetengah kita tersepit dalam memilih cermin mata rim penuh atau rim separa atau langsung tidak berim. Tipnya mudah. Lihat berapa kuat kuasa cermin mata anda. Jika lensa cermin mata anda tebal, masakan anda mahu memakai cermin mata yang tidak berim sehingga membuatkan orang boleh melihatnya dan bertanya ‘berapa kuasa cermin mata anda?’

Bagaimanapun, Stailo! mendapati trend hari ini memperlihatkan cermin mata berbentuk maskulin dan tradisional lelaki kembali bangkit.

Bingkai horn-rimmed atau jenis aviator dilihat kembali menawan hati para lelaki. Bingkai yang tebal dan besar termasuk pada bahagian temple (bahagian cermin mata yang memanjang di tepi dan menyangkut telinga) menjadi trend tanpa mengira warna.

Cermin mata bingkai plastik agak tebal ala Clark Kent (biasanya berwarna hitam atau coklat) juga meraih perhatian dengan kembalinya gaya retro.

Cermin mata langsung tidak berim pula sesuai untuk jejaka berjiwa manimalis.

Sumber :- Jomlayan.com

Related Posts with ThumbnailsPengunjung Entri Ini :7253

4 thoughts on “Mencari Cermin Mata

  1. AnarmNo Gravatar says:

    thanks kerana share info pasal spek mata ni..
    aku pn nk kene tambah power.. mata dah kelabu asap..
    huhuu.. aku ingat nk beli kontek lens je..
    pkai spek ni rasa terbatas lak nak mengganas..
    takut spek patah la, terkepak la, terple’ot laa.. hehe..

    *nak cari lens macam mata Naruto.. ade x? :p

    Reply

  2. loqNo Gravatar says:

    nauuzubillah
    moga2 Allah hindarkan penyakit rabun ni pada sy

    Reply

  3. titanNo Gravatar says:

    zool. try pakai toner mata dari permatahijrah.net

    Aku baru order nih. nk try kurangkan power spek.

    Reply

  4. tipsNo Gravatar says:

    sayalah perabun itu,,,,, :(

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam