Khairul Fahmi dan Nicol David , atlet sukan paling popular 2011

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Harian Metro yang telah menjalankan satu kajian melalui pemilihan pembaca mendapati Khairul Fahmi Che Mat, penjaga gol kebangsaan dan Nicol David, ratu skuasy negara menjadi pilihan sebagai personaliti paling berwibawa sepanjang 2011. Memang tidak dapat dinafikan 2 atlet ini berjaya membantu meningkatkan pasukan kebangsaan dalam sukan yang diceburi. Khairul Fahmi Che Mat berjaya membantu pasukan Kelantan menjadi juara Liga Super serta membantu pasukan Harimau Muda memenangi pingat emas Sukan SEA 2011 manakala Datuk Nicol David mengekalkan status sebagai pemain skuash wanita no 1 dunia.

Pastinya kejayaan mereka ini membantu dalam proses pemilihan yang dibuat melalui kajian Harian Metro..
Keputusan undian untuk Atlet Lelaki Pilihan

1. Khairul Fahmi 57 % (bolasepak)

Image Hosting
2. Baddrol Bakhtiar 20 % (bolasepak)

Image Hosting
3. Saffe Sali 12% (bolasepak)

Image Hosting
4. Nazmi Faiz 6% (bolasepak)

Image Hosting
5. Datuk Lee Chong Wei (5 %)

Image Hosting

Secara peribadi agak terkejut bila tiada nama Azizulhasni Awang. Malahan pencapaian Datuk Lee Chong Wei mengekalkan gelaran badminton no 1 masih tidak mampu mengugat populariti pemain bolasepak kebangsaan. Agak terkejut bila Nazmi Faiz pun terpilih sedangkan beliau baru je menyinar. Ini mungkin disebabkan bolasepak merupakan sukan no 1 di negara yang menolak terus populariti sukan lain.

Keputusan Undian Untuk Atlet Wanita Pilihan

1. Datuk Nicol David 57% (skuash)

Image Hosting
2. Fatehah Mustapha 14% (basikal)

Image Hosting
3. Leong Mun Yee 10%(terjun)

Image Hosting
4. Pandelela Rinong 6% (terjun)

Image Hosting
5. Roslinda Samsu 3% (lompat bergalah)

Image Hosting

Keputusan Datuk Nicol David memang dijangkakan. Nampaknya kejayaan Fatehah Mustapha yang menyinar diperingkat antarabangsa kini memungkinkan terdapat minat terhadap sukan lumba basikal di kalangan wanita.. Memang atlet wanita di Malaysia agak kurang menyinar di arena antarabangsa. Walaubagaimanapun mungkin terdapat atlet seperti sukan bowling namun agak kurang popular.

Keputusan lain boleh semak di HMetro

Kejayaan ni perlu menjadi pemangkin untuk mereka berjaya dan perjuangan perlu diteruskan.. Semoga mereka semakin maju di arena sukan..

Sekian..

Pengunjung Entri Ini :2314

6 comments:

  1. sukan bola sepak memang ramai peminat
    undi macam ni, payah la nama2 dari sukan lain nak naik

    Reply

    zool Reply:

    tu le pasal.. sukan yg ada potensi cam hoki tak ramai pula peminatnya

    Reply

  2. betul. apek la yang paling popular sekali. hehe..

    Reply

    zool Reply:

    Memang apek popular.. sampai masuk blog artis2 lagi gitu

    Reply

  3. Diorang ni memang terbaik. Jasa mereka mengharumkan nama negara memang tdak dpt dinafikan. Semoga tahun2 mendatang akan lebih ramai lagi atlet akan lahir… Malaysia Boleh!!

    Reply

    zool Reply:

    ye la.. semoga mereka lebih berjaya

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

68,612 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge