Cincau

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua…
Photobucket

Mesti ramai yang terliur di waktu Ramadhan ni apabila bercerita tentang cincau . Samada air sirap cincau, bandung, sarsi dan sebagainya, ia merupakan satu ramuan yang cukup digemari dan menyegarkan badan..

Bagi mereka yang kurang mengenali minuman yang digemari oleh orang kampung ianya merupakan sejenis makanan yang biasanya digunakan dalam campuran membuat minuman .Keadaan fizikalnya menyerupai jeli berwarna hitam, jaringannya kenyal dan tidak mudah pecah.
Cincau dibuat dengan merebus rumput atau daun pudina (khususnya Pokok Cincau, Mesona chinensis) bersama-sama kalium karbonat dan kemudiannya mendinginkan cecairnya sehingga menjadi seolah-olah agar-agar. Cincau ini biasanya dicampurkan dengan sirap untuk menghasilkan sejenis minuman yang dapat menyejukkan badan.

Cerita Cincau :-
Homemade Cincau | Daun Cincau | Cincau -Grass Jelly | The Efficacy of Cincau Hitam

p/s :- Tak banyak info pasal Cincau kat Internet ni.. Anda ada maklumat mengenai cincau untuk berkongsi bersama???

Pengunjung Entri Ini :7445

19 comments:

  1. skrg ni rasanya cincau mcm lebih licin dan bergetah…mcm plastik..hehehe
    entah..itulah yang kak jie rasa beza fizikal dia…

    dah 2 hari berturut buat air cincau

    Reply

    kimi Reply:

    salam kak. saya kimi.

    saya teringin sangat nak tahu cara buat cincau.
    boleh akak tolong ajarkan?

    please………….

    Reply

    suhairi Reply:

    siapa2 yg nak belajar cara membuat cincau sila hubungi-0174987884

    Reply

  2. wex tak bpe sgt ngn cincau nie.. tp bley gak minum bila letak ice nih… tp fav ummi wex

    maklang wex wat bisnes cincau.. fuh, mmg minum cincau laaaa 1minggu tuh je…

    Reply

  3. boleh dunk aq ajarin cara buat cincau…n gmna caranya supaya cincau gak mudah cepet mencair.hatur nuhun….

    Reply

  4. cincau mmg sedap dimakan, esp masa cuaca panas. Ianya juga adalah minuman penyejuk badan. Tapi tak ramai pengusaha muslim yg menceburi bidang ini.
    Cincau bukan mudah untuk dibuat, bahan cincau itu sendiri agak sukar diperolehi. Cincau yg dicampur dgn serbuk agar2 akan menyebabkan tektur cincau itu spt agar2 (mudah pecah, tak kenyal mcm cincau). Untuk mendapatkan rasa cincau yg sebenar ianya perlu dimasak sekurang2nya 3 jam. Cincau tidak berbaloi kalau dibuat dlm kuantiti yg sikit, sekurang2 10L air.
    Pada yg berminat boleh hubungi melaui email. Biasanya saya akan buat kalau ada order dr rakan2 pejabat. Bulan puasa ni saya ada byk mendapat tempahan, kalau nak order adalah digalakkan.

    Reply

    nora Reply:

    Salam, nak tau lokasi kat mana ye? saya ade bukak bazar ramadan kat gombak, nak jual air cincau tapi nak cari cincau yg dibuat oleh org islam. kalo boleh mintak email sparkling86@yahoo.com. tq.

    Reply

    kamal Reply:

    saya kat ampang hilir, mmg buat cincau tuk makan sendri dan kalu ada order dr mmber.
    Kalu minat call saya kamal 019-3304874

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

72,875 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge