post

Sebab Utama Khalid Jamlus lelong kasut emas

KUALA LUMPUR: “Tindakan saya tidak menyalahi mana-mana undang-undang kerana saya cuba buat apa yang saya rasa bersesuaian dan sepatutnya saya lakukan, dengan keadaan hidup saya ketika ini.”

Demikian luahan bekas bintang bola sepak Perak, Muhamad Khalid Jamlus, yang bertindak melelong beberapa barangan peribadi termasuk kasut emas, jersi dan pingat yang dimenanginya sebelum ini.
Tegasnya, apa yang dilakukan itu adalah berlandaskan situasi kehidupan yang dilaluinya sekarang dan ia tidak salah di sisi undang-undang.

“Secara jujurnya, benda ini berlaku berpunca daripada perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat wabak COVID-19 ini.

“Sebelum ini, memang saya ada terlibat menjadi duta produk, yang mana, abang ipar saya sendiri banyak membantu.

“Namun, sampai bila saya ingin mengharapkan bantuan orang? Barang-barang itu (yang dilelong) hak milik saya, bukan saya jual barangan orang lain,” katanya ketika ditemu bual Astro ARENA pada Isnin.

Jelas Khalid, 43 tahun, apa yang dilakukannya adalah satu faktor kehidupan, memandangkan beliau tidak mempunyai punca pendapatan dan berasa terdesak dengan situasi yang dilalui ketika ini.

“Apa yang boleh kita jangkakan kalau tiga tahun tidak bekerja? Saya juga ketua keluarga, saya rasa terdesak.

“Saya bukan hanya berdiam diri, saya sudah menyuarakan hasrat saya untuk menjadi jurulatih di Perak, begitu juga di Selangor dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

“Tetapi, saya tidak nampak peluang itu,” jelasnya lagi dalam keadaan yang sebak.

Ditanya mengenai penerimaan keluarga dalam membuat keputusan melepaskan kesemua barangan yang cukup berharga dan mempunyai ‘sentimental value’ itu, ini penjelasan beliau.

“Apa yang saya buat ini adalah untuk menampung perbelanjaan saya. Saya masih lagi mempunyai emak dan ayah. Ayah dan emak saya pun tidak sihat.

“Jadi, kepada siapa lagi saya ingin mengadu perkara ini? Apa yang saya lakukan ini adalah untuk masa depan keluarga saya, untuk kelangsungan hidup,” tambah Khalid.

Khalid Jumaat lalu melelong kasut emas yang dimenanginya selepas menjuarai Liga Perdana pada 2002 dengan harga bidaan RM10,500 menerusi sesi Facebook Live yang berjaya menarik lebih 1,000 penonton.
Bagaimanapun, menurut Khalid, beliau masih belum menyerahkan barangan itu kepada pembida yang berjaya kerana menunggu untuk berjumpa dengan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal.

“Saya akan melihat hasrat beliau untuk membantu saya. Saya akan melihat sama ada pertemuan itu akan memberikan sinar baharu buat hidup saya atau pun sebaliknya,” katanya.

Sumber :-Astro Awani

Please follow and like us:
error0
post

Lagi 2 Remaja Malaysia Bakal ke Eropah

Mungkin ramai dah mengetahui tentang pemain berbakat besar bola sepak Malaysia iaitu Luqman Hakim yang bakal ke Liga Belgium.
Tetapi tahukah anda ada dua lagi pemain yang lebih muda dan kini sudah mula mengorak langkah untuk beraksi di Eropah ? Ligakampung.com terbaca dua artikel di akhbar Harian Metro mengenai 2 pemain muda yang berpotensi untuk beraksi di Liga Eropah.

1) Omar Raiyan Kama Azlan
Pemain muda baru berusia 15 tahun ini kini bersama pasukan dari kelab Serbia iaittu Red Star Belgrade. Kelab ini popular sedikit masa dahulu dan merupakan kelab yang paling berjaya dalam sejarah bola sepak Serbia. Kiranya macam JDT la kalau kat Malaysia ni.
Red Star ni pernah menang ‘ Kejuaraan Eropah ‘(sekarang ni Liga Juara-juara) pada tahun 1991 dan menang Intercontinental Cup pada tahun sama. Banyak nama besar hadir dari kelab ini seperti pemain Inter Milan yang juga pakar free kick Sinisa Mihaljovic, pemain tengah Dejan Stankovic dan bekas pemain Setan Merah, Nemanja Vidic.
Berbalik semula pada pemain yang beraksi dalam kelab ini iaitu Omar Raiyan. Pemain muda ini berjaya memikat hati orang Serbia selepas menjalani pemilihan pada Julai tahun lalu. Kira setahun juga lah mendapat keputusan orang Serbia ni.

Omar sebelum ni pernah bersama akademi Manchester City dan membantu akademi tersebut mara ke pusingan 32 terbaik di Piala Gothia 2018 ni.
Ligakampung.com bersetuju sekiranya Omar menggunakan peluang untuk menimba pengalaman di Liga Serbia termasuk untuk mendapatkan permit kerja bagi memudahkan urusan.
Mana tau satu hari nanti dapat kembali ke Manchester City sebagai pemain. Time tu nanti dah boleh gantikan Raheem Sterling. Gempak dik kalau ko dapat main Manchester City.

2) Alle Putra Aril
Pemuda berusia 15 tahun ini pula mendapat tempat dalam akademi FC Malaga City tapi bukan dibawah kelab terkenal , Malaga tu tapi kira handal la juga.
Menurut kenyataan media, akademi akan menanggung sebarang kos pengajian beliau. Beliau telah pun menandantangani perjanjian dengan akademi tersebut dan akan bermula tidak berapa lama lagi.

Bagus juga budak ni. Kalau baca dalam akhbar beliau dah bermula secara serius pada usia 14 tahun dan pernah bermula dengan Perlis FA Bawah 19 tahun tapi isu pengurusan menyebabkan tidak bertahan lama.

Itulah dua prospek ubi muda Malaysia yang bakal ke Eropah. Kami mendoakan supaya mereka bertiga (termasuk Luqman) berjaya untuk mencapai cita-cita menjadi pemain di Liga Eropah.
Bukan sekadar menang Mencari Ramli tapi main kat Liga Malaysia lagi.

Lagi satu kami mengharapkan bahawa takde lah yang tiba-tiba nak tangkap dia kan? Biarlah dia berjaya kat luar dulu..

Please follow and like us:
error0
post

TMJ nafi dengki dengan Luqman

Sebenarnya kami agak risau untuk menulis mengenai perkara ini tapi kami cuba menggunakan ayat sebaik mungkin ye.
Mungkin korang sedia maklum dengan isu yang sedikit hangat dimana TMJ memaklumkan bahawa pemain muda negara, Luqman Hakim Shamsudin mendapat tawaran dengan pasukan kelab Belgium , KV Kortrijk disebabkan oleh permintaan beberaa pemimpin negara sebelum ini.
Ini menyebabkan TMJ memberikan maklumbalas dalam laman sosial Instagramnya :

“Ada kepala? Semua cakap TMJ dengki. Awak ingat dengan apa yang Allah sudah kurniakan dalam hidup saya ini, saya ada masa nak cemburu atau dengki ke?

“Kalau benda bagus saya cakap bagus, kalau tidak saya cakap tidak,” katanya menerusi akaun Insta Story miliknya hari ini.

“Pakai otak yang ada dan fokus kepada dua baris terakhir. Dua benda mustahak dan positif saya cakap yang semua tak peduli.

“Pertama semoga berjaya. Kedua jangan jadi victim (mangsa) kepada conman (penipu).”

Sememangnya kami agak terkejut dengan kenyataan TMJ terhadap isu ini sebelum ini. Pada pendapat kami tak kisahlah samada Luqman dapat ke Belgium guna kabel atau sebagainya.
Yang penting beliau mendapat peluang untuk beraksi di Liga yang telah menghasilkan ramai pemain handalan dunia.
Apapun kami mengharapkan agar Luqman fokus kepada matlamat utamanya untuk beraksi di pasukan ternama dunia.
Tidak mustahil pemain kelahiran Kelantan ini mampu mencipta sejarah sebagai pemain pertama negara beraksi di Liga Belgium dan mungkin mengorak langkah ke liga yang lebih besar lagi..
Semoga berjaya..

Please follow and like us:
error0
post

Yakult Malaysia anjur Kejohanan Timang Bola dalam talian

Siapa suka timang bola atau juggle? Ada berita baik untuk anda yang gemar menimang bola dimana Yakult Malaysia mengambil inisiatif menganjurkan cabaran menimang bola, ‘Yakult Global Cup 2020 The Ultimate Juggling Challenge’ dalam talian selaras normal baharu aktiviti sukan di Malaysia ekoran penularan pandemik COVID-19.

Pengarah Urusan Yakult Malaysia Hiroshi Hamada berkata menyedari keadaan semasa yang tidak membenarkan sebarang aktiviti sukan berkumpulan dilaksanakan, ia tidak menghalang Yakult Malaysia untuk menganjurkan edisi kedua Piala Global Yakult, namun dengan cara berbeza.

Jika pada edisi pertama kejohanan berkenaan tahun lepas melibatkan acara bola sepak, namun akibat kekangan penularan COVID-19, penganjur memilih acara menimang bola untuk dipertandingkan.

Menurut Hamada, kesemua cabaran kali ini akan diadakan secara dalam talian dengan peserta hanya perlu menghantar video penyertaan kepada pihak penganjur mengikut terma dan syarat yang ditetapkan.

“Kejohanan ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menimang bola dalam kalangan kanak-kanak serta memberikan mereka peluang untuk mencabar peserta dari Jepun, yang terdiri daripada pelatih di Akademi Bola Sepak Cerezo Osaka dan Akademi Bola Sepak Fagiano Okayama,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Kejohanan tersebut mempertandingkan dua cabaran iaitu secara individu dan berkumpulan, dengan setiap cabaran dibahagikan kepada tiga kategori umur iaitu bawah lapan tahun (B-8), B-10 dan B-12.

Cabaran individu akan bermula dari 1-20 Jun, manakala bagi cabaran berkumpulan bermula dengan peringkat saringan pada 1-20 Jun dan peringkat akhir pada 26-30 Jun. Pemenang akan menerima hadiah wang tunai dan e-sijil serta berpeluang menentang pasukan dari Jepun.

Maklumat lanjut serta pendaftaran untuk Yakult Global Cup 2020 The Ultimate Juggling Challenge boleh didapati di laman web rasmi Yakult Malaysia, www.yakult.com.my.

Edisi pertama kejohanan Piala Global Yakult pada 2019 telah membawa pasukan negara, Malaysia Warriors menjuarai kategori B-12 dengan mengalahkan 22 pasukan dari Jepun.

Yakult adalah minuman probiotik rasmi Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan Institut Sukan Negara (ISN).

— BERNAMA

Please follow and like us:
error0

Thailand dan Filipina setuju beraksi pada saingan Piala AFF 2020

Saingan Piala AFF tahun ini dijangka akan kembali bersinar selepas juara lima kali, Thailand serta pasukan Filipina bersetuju untuk memberikan komitmen dalam saingan Piala AFF 2020 yang dijadualkan berlangsung pada 23 November hingga 31 Disember depan.
Sebelum ini, dua pasukan ini ingin menarik diri daripada saingan ini selepas isu pandemik COVID-19 yang melanda negara ASEAN ini. Thailand sebelum itu ingin memberikan tumpuan pada perlawanan liga dan kelayakan Piala Dunia 2022/ Piala Asia 2023 yang telah ditunda.
Filipina pula sebelum ini memberi alasan untuk memberi tumpuan kepada liga domestik mereka yang ditangguhkan sehingga Disember depan.

Skuad Harimau Malaya yang muncul sebagai juara pada edisi 2010, tetap komited untuk bermain di pentas Piala AFF 2020.

Mengulas lanjut, AFF menerusi jurucakap mereka yang memberitahu, kedua-dua negara itu tidak akan menarik diri daripada bermain kejohanan Piala AFF 2020 seperti mana yang dilaporkan media sebelum ini.

Sebagai rekod, Thailand muncul sebagai negara paling berjaya di dalam kempen Piala AFF Suzuki dengan meraih lima gelaran (1996, 2000, 2002, 2014 dan 2016) manakala Filipina masih gagal dinobatkan sebagai juara sejak kejohanan (sebelum ini dikenali sebagai Piala Tiger) pada tahun 1996.

“AFF telah mengesahkan bahawa pihak kami telah berhubung semula dengan Thailand dan Filipina berdasarkan laporan-laporan yang keluar sebelum ini.

“Thailand dan Filipina telah mengesahkan mereka tetap akan menghantar pasukan bertanding di Piala AFF Suzuki 2020 pada November depan,” katanya.

Dalam perkembangan lain, AFF turut memberitahu Piala AFF 2020 tetap berlangsung seperti yang dijadual dan setiap perlawanan akan mengikut prosedur operasi standard (SOP) seperti yang disarankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan kementerian kesihatan setiap negara masing-masing.

“Buat masa ini, Piala AFF Suzuki 2020 tetap diteruskan tetapi jika berlaku perkara luar jangkaan berkenaan Covid-19 pada masa akan datang, AFF akan kembali menilai sama ada kejohanan ini patut diteruskan atau sebaliknya,” ujarnya.

Sumber :-Sinar Harian

Secara peribadi Ligakampung.com berpendapat wajar untuk saingan Piala AFF ini ditangguhkan. Ini kerana jadual padat yang perlu ditempoh oleh liga-liga bola sepak ASEAN yang tidak membolehkan persiapan rapi bagi pasukan kebangsaan masing-masing. Mungkin pihak AFF perlu membuat kajian semula kerana kebanyakan saingan liga akan tamat dalam hujung tahun.

Please follow and like us:
error0
post

Wan Kuzri beraksi untuk skuad Bawah 18 ?

Jika sebelum ini impian skuad Malaysia untuk memiliki pemain yang beraksi di Liga MLS, Wan Kuzain di dalam Sukan SEA tidak terhasil.
Ini akibat beberapa masalah teknikal yang tidak membenarkan pemain kelahiran Amerika itu beraksi menyarung jersi Harimau Malaya tetapi kini nampaknya skuad Bawah 18 Tahun mungkin boleh mengambil adik beliau iaitu Wan Kuzri.
Wan Kuzri yang berusia 18 tahun dikatakan meminati untuk mewakili skuad negara selain sebelum ini dijadualkan untuk menyertai satu sesi pemantapan skuad B-18 di Jepun pada Mac lepas.

“Dia amat berminat untuk menyertai kami. Mengikut perancangan asal beliau akan diterbangkan dari Amerika Syarikat ke Jepun bagi menyertai sesi latihan di sana, namun perancangan itu terbatal kerana pandemik COVID-19,” jelasnya.

Selain Wan Kuzri, Kamarul Ariffin berkata barisan kejurulatihan turut memantau perkembangan dua pemain masing-masing dari Sabah dan Melaka yang berpotensi tinggi untuk diserapkan dalam skuad negara.

Kejuaraan B-19 AFC 2020 menjadi medan kelayakan ke Piala Dunia Bawah 20 Tahun (B-20) 2021 di Indonesia dan skuad B-18 negara menyasarkan muncul pasukan Malaysia pertama layak secara merit beraksi di pentas saingan Piala Dunia itu.

— BERNAMA

Mungkin perlu dapat persetujuan awal supaya kes seperti yang berlaku pada Wan Kuzain tidak berlaku pada Wan Kuzri. Kena tengok dari segi dokumentasi dan pengesahan dahulu. Selain itu, kena juga nilai secara adil samada beliau lebih baik dari pemain sediada atau hampir sama.
Ini penting supaya pemilihan bukan berlandaskan kepada populariti sahaja tetapi pada kemampuan pemain itu sendiri.

Please follow and like us:
error0
post

5 pemain gantian dalam Liga Malaysia

Persatuan Bola Sepak Malaysia (MFL) selaku penganjur Liga Malaysia 2020 telah bersetuju untuk memberikan kebenaran bagi penukaran sebanyak 5 pemain gantian apabila liga bermula selepas isu Pandemik COVID-19 selesai.
Ia berdasarkan keputusan Lembaga Persatuan Bolasepak Antarabangsa (IFAB) yang bersetuju dengan cadangan FIFA utnuk membenarkan undang-undang sementara bagi menjaga kebajikan para pemain.

Bagi mengelakkan gangguan pada perlawanan, setiap pasukan hanya diberikan tiga peluang untuk melakukan gantian. Gantian boleh juga dilakukan pada separuh masa pertama.
Perlawanan Liga Malaysia 2020 dijangka akan dimulakan semula pada September ini dengan Liga Super serta Liga Premier dan diteruskan dengan Piala Malaysia.

Dalam liga, setiap pasukan akan bermain satu pusingan sahaja manakala Piala Malaysia pada tahun ini akan diadakan secara kalah mati.
MFL juga telah membatalkan Piala FA dan Piala Cabaran. Walaubagaimanapun keputusan untuk meneruskan Liga Malaysia akan ditetapkan oleh kerajaan persekutuan pada bulan hadapan.

Menurut CEO MFL, Datuk Ab Ghani Hassan, undang-undang sementara itu akan dibenarkan selepas Liga M bermula .
Pemain pasti akan mengalami masalah kecergasan selepas rehat panjang dan boleh menyebabkan keceraan.

Setiausaha Agung FAM, Stuart Ramalingan menyatakan bahawa keputusan untuk membenarkan 5 pemain gantian akan diberikan seberapa segera.

Please follow and like us:
error0
post

Dua lagi pemain dalam radar FAM untuk naturalisasi

Pengerusi Jawatankuasa Program Naturalisasi Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Wira Yusoff Mahadi, mengesahkan terdapat dua pemain yang berada dalam radar badan induk itu, iaitu Harry Edge dan Marcel Kalonda, untuk dijadikan sebagai pemain berstatus warisan negara.

Bagai cendawan tumbuh selepas hujan, begitulah senario pemain berdarah campuran yang boleh mewakili negara ketika ini.

Yang terbaru, pemain kelahiran New Zealand, Edge, dan Kalonda dari Republik Congo, disahkan sebagai dua pemain yang sedang berada dalam pemerhatian FAM.

Menerusi satu perbualan video bersama wartawan Nadi Arena, Zulhelmi Zainal Azam, Yusoff berkata: “Apabila kami sudah mengesahkan bahawa mereka berdua ada darah warisan Malaysia, kami boleh memulakan proses untuk menjadikan mereka sebagai pemain berstatus warisan.

“Apapun, selepas setiap dokumen yang berkaitan sudah selesai kami kenal pasti, kami akan menilai mereka melalui jawatankuasa teknikal kami.”

Yusoff turut mengesahkan bahawa FAM sudah menghubungi kedua-dua pemain berkenaan bagi melanjutkan proses yang berikutnya.

“(Selepas kami hubungi) mereka memberikan jawapan bahawa mereka akan menyediakan segala dokumen yang diperlukan.

“Sekarang ini, kami sedang menunggu mereka memulangkan dokumen itu semula agar kami dapat melihat sama ada dokumen itu boleh diterima atau tidak,” katanya.

Sumber :-Stadium ASTRO

Siapa pula kedua-dua pemain ni?


Harry Edge

  • Merupakan pemain yang beraksi di Eredivisie serta Liga New Zealand dan ketika ini beliau beraksi bersama kelab Sweeden , Torslanda IK.
    Posisi : Pemain Tengah (Midfield)
    Bapanya merupakan anak kelahiran Melaka.
    Berusia 26 tahun
    Ketinggian 187 cm

Marcel Kalonda

  • Merupakan pemain yang beraksi di Liga Zambia
    Posisi : Pemain Pertahanan
    Datuk lahir di Sabah
    Berusia 22 tahun
    Ketinggian 188 cm
Please follow and like us:
error0