Anugerah Gol Terbaik Sedekad AFC dimenangi Safawi Rasid

Mungkin ramai yang dah mengetahui bahawa pemain serangan JDT Safawi Rasid telah berjaya memenangi Anugerah Gol Terbaik Sedekad oleh Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC).
Pemain kelahiran Terengganu ini amat berbangga dengan anugerah tersebut melalui undian terbuka peminat bola sepak Asia yang berlangsung selama tiga minggu.
Jaringan tersebut berjaya menyingkirkan 19 pencalonan lain selepas meraih 34 peratus undi.

Berikut merupakan gol tersebut..

Amacam cantik tak jaringan tersebut?

Please follow and like us:
error0
post

Safawi bakal ke Portugal

Selepas Luqman Hakim, kini pemain sensasi negara Safawi Rasid telah menarik perhatian kelab dari Portugal, Portimonense SC.
Pasukan yang berpengkalan di ALgarve itu telah mengikut perkembangan pemain JDT itu selepas mengikuti perkembangan pemain itu selama enam bulan.

“Dengan status sebagai pemain muda terbaik, Portimonense SC percaya dia pemain paling berpotensi di negaranya dan salah seorang bintang di benua Asia yang dijangka menyerlah pada masa akan datang.

“Perjanjian sudah dimeterai dan ia dapat dijayakan menerusi hubungan baik antara pemegang saham terbesar pasukan, Theodoro Fonseca dengan pemilik JDT, Tunku Ismail Sultan Ibrahim,” lapor media terbabit.

Laporan sama turut menyebut betapa perpindahan itu dilihat memberi anjakan dan perkembangan positif terhadap bola sepak Malaysia.

Jurulatih pasukan itu, Paulo Sergio yang sebelum ini menunjukkan minat untuk mendapatkan seorang lagi pemain sayap kini memiliki pemain muda berpotensi untuk diketengahkan ketika ini

Terdahulu, Pengarah Sukan JDT, Martin Prest mengesahkan pasukan itu menerima tawaran daripada Portimonense untuk Safawi dan bersedia untuk melepaskan pemain itu bagi meneruskan kariernya di Eropah.

Malah, perpindahan itu mendapat ‘restu’ Tunku Ismail sekali gus menyaksikan impian pemain kelahiran Dungun itu untuk menggegar bumi Eropah menjadi kenyataan.

“Lepaskan selepas habis league (liga), All the best Safawi,” kata Tunku Ismail menerusi kenyataan di Instagram pasukan Harimau Selatan.

Sumber :-BHarian

Ligakampung.com mengucapkan syabas dan selamat maju jaya kepada Safawi.. Mungkinkah ada pertarungan antara Safawi dan Luqman Hakim pada Liga Portugal di musim hadapan?

Please follow and like us:
error0
post

Luqman perlu buktikan kualiti di KV Kortrijk

Ramai yang sedia maklum, pemain muda negara Luqman Hakim Shamsudin telah ditandatangani oleh kelab bola sepak professional Belgium, KV Kortrijk.
Mungkin ramai yang skeptikal dengan kemampuan Luqman apatah lagi beliau dipilih untuk mewakili kelab tersebut atas dasar impian pemiliknya iaitu ahli perniagaan Malaysia, Tan Sri VIncent Tan untuk menyaksikan anak Malaysia di dalam pasukan yang dibelinya.

Dalam temuramah, Tan Sri Vincent Tan juga mengharapkan agar Luqman membuktikan sentuhannya selaku penjaring gol bagi memastikan beliau berbaloi diambil oleh kelab tersebut.
Beliau terpaksa meyakinkan pihak pengurusan untuk membawa pemain kelahiran Kota Bharu itu meskipun kelab tersebut kurang yakin dengan kemampuan Luqman.

Kami di Ligakampung.com berpendapat peluang yang diterima oleh Luqman ini boleh menjadi pemangkin untuk para pemain muda lain mendapat perhatian sekaligus dapat membaiki kualiti pemain negara.
Diharapkan Luqman berjaya di sana..

Please follow and like us:
error0

Petinju Perlu ke Peringkat Lebih tinggi – PTM

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Sudah tiba masa untuk petinju negara keluar dari tanggapan ‘jaguh kampung’ dan membuktikan kemampuan mereka di peringkat lebih tinggi seperti di pentas Sukan Asia, Sukan Komanwel dan tidak mustahil ke Olimpik, kata Timbalan Presiden Persatuan Tinju Malaysia (PTM) Mohd Iruan Zulkifli.

Malah, beliau berkata ketetapan yang dibuat oleh Majlis Olimpik Malaysia (MOM) agar menghantar atlet yang benar-benar mampu menyumbang pingat emas pada Sukan SEA ke-31 di Vietnam, disahut sebagai cabaran untuk PTM mempersiapkan barisan petinju terbaik ke temasya itu tahun depan.

Menurut Mohd Iruan, PTM sedang berusaha membawa jurulatih asing dan memindahkan pusat latihan ke Nilai, Negeri Sembilan yang dilengkapi kemudahan canggih dan moden demi mempersiapkan skuad tinju yang lebih mantap.

“MOM membuat penetapan, hanya atlet yang dapat menyumbang emas sahaja dihantar ke Hanoi. Jadi, atlet tinju kena ambil satu iktibar untuk memberikan prestasi terbaik. Kalau mereka rasa hanya hendak jadi jaguh kampung, ia tidak bermakna.

“Sekarang, mereka kena berlatih bersungguh-sungguh demi menjaga maruah negara, mereka mesti menang emas di Hanoi. PTM dan Majlis Sukan Negara (MSN) juga lebih tegas dari segi penyusunan persediaan atlet dan kontrak,” katanya selepas majlis menandatangani kontrak dan perjumpaan bersama atlet serta jurulatih di MSN Keramat, hari ini.

Enam petinju diberikan kontrak di bawah Program Podium manakala lima lagi atlet menandatangani kontrak di bawah program pelapis, berkuat kuasa 1 April hingga 31 Dis ini.

Petinju yang diletakkan di bawah Program Podium adalah Mohd Fuad Mohd Redzuan bagi kategori 52kg, Muhammad Rasdenal Haikal Fadzli (49kg), Mohd Akram Rasit (60kg), Halim Izani Suliman (64kg), Mohd Aswan Che Azmi (69kg), dan Khirakyazlan Azmi (81kg).

Dalam pada itu, Mohd Iruan menegaskan mana-mana petinju di bawah kontrak yang tidak berdisiplin serta gagal mempamerkan prestasi konsisten dan komitmen tinggi, berisiko untuk digugurkan dan digantikan dengan petinju lebih baik dari persatuan negeri.

Kejohanan Piala Menteri Besar Perak yang dijangka berlangsung pada Oktober ini, bakal menjadi ujian pertama buat petinju negara selepas ketiadaan aksi kompetitif berikutan pandemik COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Mengenai pelantikan jurulatih, Mohd Iruan berkata PTM dan MSN sedang memilih calon terbaik selepas menyenarai pendek empat calon daripada tiga negara iaitu Kazakhstan, Uzbekistan dan Cuba.

“Mungkin dalam pertengahan Ogos kita dapat menyelesaikan pemilihan, jadi jurulatih itu dapat memulakan tugas pada September. Kita tidak boleh melewatkan pemilihan kerana atlet perlu memulakan persediaan,” katanya.

— BERNAMA

Please follow and like us:
error0
post

Wan Kuzri tiada keistimewaan meskipun adik kepada Timbalan Menteri Belia dan Sukan

Tiada keistimewaan buat pemain berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), Wan Kuzri Wan Ahmad Kamal, walaupun statusnya sebagai adik kepada Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal.

Wan Ahmad Fayhsal menegaskan pemain tengah Akademi Bola Sepak St Louis itu, perlu membuktikan kebolehannya bersaing dengan 34 pemain lain dalam kem latihan pusat di Wisma FAM untuk mendapatkan tempat ke Kejohanan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) 2020 B-19.

“Saya menyerahkan sepenuhnya kepada jurulatih (Brad Maloney) dan FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) untuk menentukan kedudukan Wan Kuzri. Tidak bermakna dia adalah adik kepada timbalan menteri, kelebihan akan diberikan kepadanya.

“Saya yakin dengan kemampuannya sebagai pemain yang berpengkalan di AS mampu untuk menyumbang kepada skuad B-19 negara,” katanya pada sidang media selepas meninjau penganjuran Kejuaraan Cub Prix Malaysia Petronas 2020 di Litar Antarabangsa Sepang di sini, hari ini.

Wan Kuzri, 18, yang juga adik kepada seorang lagi pemain sensasi yang beraksi untuk pasukan Sporting Kansas City di AS, Wan Kuzain, memulakan latihan bersama skuad bimbingan Maloney semalam, selepas tamat tempoh kuarantin selama 14 hari dan diuji negatif COVID-19 dalam dua ujian swab sejak pulang dari negara itu.

Kejohanan AFC B-19 2020, yang dijadual berlangsung dari 14-31 Okt di Uzbekistan adalah pusingan kelayakan Piala Dunia Bawah 20, di Indonesia pada 2021.

Malaysia, yang diundi dalam Kumpulan D bersama bekas juara Qatar, Tajikistan dan Yaman, menyasarkan untuk layak ke Piala Dunia buat kali pertama secara merit.

— BERNAMA

Please follow and like us:
error0
post

Padang komersial beroperasi semula 15 Julai ini

KUALA LUMPUR, 11 Julai — Keputusan kerajaan membenarkan pengusaha-pengusaha padang komersial, operator gelanggang futsal, kemudahan sukan dan akademi kembali beroperasi semula bermula Rabu depan dilihat sebagai peluang terbaik untuk merancakkan semula kepesatan aktiviti bola sepak amatur tempatan.

Beberapa pengusaha padang komersial melihat keputusan kerajaan itu membantu mereka menjana kembali pendapatan yang terjejas teruk susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac lepas bagi membendung penularan pandemik COVID-19.

Ketua Pegawai Eksekutif Enervive Sdn Bhd, Khairulnizam Bakeri mengakui, keputusan terbaharu kerajaan itu jelas memberi kelegaan kepada pihaknya yang terpaksa menutup dua kemudahan sejak Februari lalu, iaitu satu padang di Kelab Sultan Sulaiman, Kampong Bharu serta tiga padang di Rhino KV Arena, Shah Alam, sekali gus menanggung kerugian kasar mencecah RM1.2 juta.

Beliau pada masa sama turut mendedahkan pihaknya telah menyediakan prosedur operasi standard (SOP) sebagaimana yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan dan juga Majlis Keselamatan Negara termasuk penjarakan sosial dan tiada perhimpunan secara besar-besar.

“Kita sudah menyediakan SOP ini sejak dua bulan lepas, dan kita akan sebarkan ke semua platform media sosial kami dan e-mel, dan semua pemain serta pegawai pasukan yang telah membuat tempahan diwajibkan mematuhi SOP berkenaan yang dibuat berdasarkan saranan daripada pihak berkuasa.

“Kita tidak berdepan masalah untuk membuat pemantauan pematuhan SOP memandangkan nama mereka yang membuat tempahan sudah didaftarkan dalam sistem rekod kami. Setakat ini, kita hanya membenarkan pemain dan pegawai terlibat sahaja untuk menggunakan kemudahan kami, manakala penyokong masih tidak dibenarkan masuk,” katanya kepada Bernama, hari ini.

Pandangan sama turut disuarakan Pengarah Arena Legacy Sdn Bhd, Nadzry Abu Bakar yang melihat keputusan terbaharu kerajaan itu umpama memberi ‘nafas baharu’ kepada syarikat berkenaan yang terpaksa menanggung kerugian kasar mencecah RM2 juta susulan pematuhan kepada PKP.

Beliau mengakui sambutan yang diterima daripada orang ramai amat menggalakkan sebaik sahaja kerajaan memberi lampu hijau kepada pengusaha padang komersial untuk beroperasi seperti biasa.

“Bagi saya, ia keputusan terbaik walaupun sebenarnya kita mengharapkan kerajaan dapat meluluskan permohonan kita lebih cepat daripada 15 Julai, namun kita tetap bersyukur dengan keputusan itu.

“Walaupun sudah mendapat permintaan luar biasa daripada pemain bola sepak amatur, kita sedang memperkemaskan SOP sedia ada sebelum kemudahan kita dijangka beroperasi semula pada pertengahan Ogos,” jelas Nadzry.

Arena Legacy Sdn Bhd mempunyai lima padang komersial, masing-masing dua padang di Arena 26, Shah Alam dan Radia Arena, Bukit Jelutong, selain satu padang di Gardens Arena, Sungai Buloh, dan kebanyakan kemudahan berkenaan digunakan untuk saingan Liga Sosial, Liga Komuniti serta Liga Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS).

Semalam, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media, mengumumkan bahawa kerajaan membenarkan pengusaha-pengusaha padang komersial, operator gelanggang futsal, kemudahan sukan dan akademi kembali beroperasi semula bermula 15 Julai ini.

— BERNAMA

Mesti ramai gembira ni. Dah lama tak turun padang futsal ni..

Please follow and like us:
error0
post

Sebab Utama Khalid Jamlus lelong kasut emas

KUALA LUMPUR: “Tindakan saya tidak menyalahi mana-mana undang-undang kerana saya cuba buat apa yang saya rasa bersesuaian dan sepatutnya saya lakukan, dengan keadaan hidup saya ketika ini.”

Demikian luahan bekas bintang bola sepak Perak, Muhamad Khalid Jamlus, yang bertindak melelong beberapa barangan peribadi termasuk kasut emas, jersi dan pingat yang dimenanginya sebelum ini.
Tegasnya, apa yang dilakukan itu adalah berlandaskan situasi kehidupan yang dilaluinya sekarang dan ia tidak salah di sisi undang-undang.

“Secara jujurnya, benda ini berlaku berpunca daripada perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat wabak COVID-19 ini.

“Sebelum ini, memang saya ada terlibat menjadi duta produk, yang mana, abang ipar saya sendiri banyak membantu.

“Namun, sampai bila saya ingin mengharapkan bantuan orang? Barang-barang itu (yang dilelong) hak milik saya, bukan saya jual barangan orang lain,” katanya ketika ditemu bual Astro ARENA pada Isnin.

Jelas Khalid, 43 tahun, apa yang dilakukannya adalah satu faktor kehidupan, memandangkan beliau tidak mempunyai punca pendapatan dan berasa terdesak dengan situasi yang dilalui ketika ini.

“Apa yang boleh kita jangkakan kalau tiga tahun tidak bekerja? Saya juga ketua keluarga, saya rasa terdesak.

“Saya bukan hanya berdiam diri, saya sudah menyuarakan hasrat saya untuk menjadi jurulatih di Perak, begitu juga di Selangor dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

“Tetapi, saya tidak nampak peluang itu,” jelasnya lagi dalam keadaan yang sebak.

Ditanya mengenai penerimaan keluarga dalam membuat keputusan melepaskan kesemua barangan yang cukup berharga dan mempunyai ‘sentimental value’ itu, ini penjelasan beliau.

“Apa yang saya buat ini adalah untuk menampung perbelanjaan saya. Saya masih lagi mempunyai emak dan ayah. Ayah dan emak saya pun tidak sihat.

“Jadi, kepada siapa lagi saya ingin mengadu perkara ini? Apa yang saya lakukan ini adalah untuk masa depan keluarga saya, untuk kelangsungan hidup,” tambah Khalid.

Khalid Jumaat lalu melelong kasut emas yang dimenanginya selepas menjuarai Liga Perdana pada 2002 dengan harga bidaan RM10,500 menerusi sesi Facebook Live yang berjaya menarik lebih 1,000 penonton.
Bagaimanapun, menurut Khalid, beliau masih belum menyerahkan barangan itu kepada pembida yang berjaya kerana menunggu untuk berjumpa dengan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal.

“Saya akan melihat hasrat beliau untuk membantu saya. Saya akan melihat sama ada pertemuan itu akan memberikan sinar baharu buat hidup saya atau pun sebaliknya,” katanya.

Sumber :-Astro Awani

Please follow and like us:
error0
post

Lagi 2 Remaja Malaysia Bakal ke Eropah

Mungkin ramai dah mengetahui tentang pemain berbakat besar bola sepak Malaysia iaitu Luqman Hakim yang bakal ke Liga Belgium.
Tetapi tahukah anda ada dua lagi pemain yang lebih muda dan kini sudah mula mengorak langkah untuk beraksi di Eropah ? Ligakampung.com terbaca dua artikel di akhbar Harian Metro mengenai 2 pemain muda yang berpotensi untuk beraksi di Liga Eropah.

1) Omar Raiyan Kama Azlan
Pemain muda baru berusia 15 tahun ini kini bersama pasukan dari kelab Serbia iaittu Red Star Belgrade. Kelab ini popular sedikit masa dahulu dan merupakan kelab yang paling berjaya dalam sejarah bola sepak Serbia. Kiranya macam JDT la kalau kat Malaysia ni.
Red Star ni pernah menang ‘ Kejuaraan Eropah ‘(sekarang ni Liga Juara-juara) pada tahun 1991 dan menang Intercontinental Cup pada tahun sama. Banyak nama besar hadir dari kelab ini seperti pemain Inter Milan yang juga pakar free kick Sinisa Mihaljovic, pemain tengah Dejan Stankovic dan bekas pemain Setan Merah, Nemanja Vidic.
Berbalik semula pada pemain yang beraksi dalam kelab ini iaitu Omar Raiyan. Pemain muda ini berjaya memikat hati orang Serbia selepas menjalani pemilihan pada Julai tahun lalu. Kira setahun juga lah mendapat keputusan orang Serbia ni.

Omar sebelum ni pernah bersama akademi Manchester City dan membantu akademi tersebut mara ke pusingan 32 terbaik di Piala Gothia 2018 ni.
Ligakampung.com bersetuju sekiranya Omar menggunakan peluang untuk menimba pengalaman di Liga Serbia termasuk untuk mendapatkan permit kerja bagi memudahkan urusan.
Mana tau satu hari nanti dapat kembali ke Manchester City sebagai pemain. Time tu nanti dah boleh gantikan Raheem Sterling. Gempak dik kalau ko dapat main Manchester City.

2) Alle Putra Aril
Pemuda berusia 15 tahun ini pula mendapat tempat dalam akademi FC Malaga City tapi bukan dibawah kelab terkenal , Malaga tu tapi kira handal la juga.
Menurut kenyataan media, akademi akan menanggung sebarang kos pengajian beliau. Beliau telah pun menandantangani perjanjian dengan akademi tersebut dan akan bermula tidak berapa lama lagi.

Bagus juga budak ni. Kalau baca dalam akhbar beliau dah bermula secara serius pada usia 14 tahun dan pernah bermula dengan Perlis FA Bawah 19 tahun tapi isu pengurusan menyebabkan tidak bertahan lama.

Itulah dua prospek ubi muda Malaysia yang bakal ke Eropah. Kami mendoakan supaya mereka bertiga (termasuk Luqman) berjaya untuk mencapai cita-cita menjadi pemain di Liga Eropah.
Bukan sekadar menang Mencari Ramli tapi main kat Liga Malaysia lagi.

Lagi satu kami mengharapkan bahawa takde lah yang tiba-tiba nak tangkap dia kan? Biarlah dia berjaya kat luar dulu..

Please follow and like us:
error0