Cacing makan apa??

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Rasanya agak lama saya tidak menulis mengenai cacing… Malahan ramai juga yang bertanya samada saya masih menternak cacing atau tidak.. Sebenarnya tiada berita menarik tentang cacing untuk dibicarakan cuma sekarang ni mereka telah mempunyai rumah sendiri.. Jadi lebih mudah untuk dibuat pemantauan.. HUhuhuhu… Setakat ini saya masih lagi belum menjual cacing, almaklumlah ianya sekadar dalam lingkungan 2 kg sahaja.. Jadi tak berbaloi untuk menjualnya.. Buat masa ni saya sekadar menumpu pada baja kompos yang terhasil dari perkumuhan cacing je buat masa ni..

Okay saya mendapat pertanyaan apa yang si cacing ni makan???  Kalau anda pergi ke blog  ni  anda .. Kalau diperhatikan selain dari tahi kambing yang dicampur habuk papan, terdapat sumber makanan lain yang biasa kita buang tetapi boleh digunakan sebagai bahan makanan si cacing.. Sisa-sisa makanan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan memang baik untuk proses tumbesaran si cacing.. Saya sendiri kadangkala memberi sisa makanan seperti epal, roti, sayur sawi dan memang terbukti bahawa cacing ini menjadi lebih besar.. Walaubagaimanapun bagi mengelakkan kulat pastikan sentiasa memantau bahan makanan dan jangan sesekali menanam di dalam media.. Ini bagi mengelakkan cacing mengalami jangkitan kuman sekaligus boleh menyebabkan kematian..

Rasanya cukup setakat ini tentang makanan cacing.. Insyaallah hasil eksperimentasi akan sentiasa dikongsi bersama..

 

Pengunjung Entri Ini :4699

22 comments:

  1. cacing ni makan najis ternakan yang makan rumput.. cam lembu,kambing n etc..
    insyaallah saya akan cerita lebih lanjut..
    ALmaklumlah baru je lepas pegi Jabatan Pertanian ni.. Ada idea lagi

    Reply

  2. saya ada menyediakan perkhidmatan membekal makanan / medium cacing untuk pengusaha dan penternak cacing. Baja yang terhasil melalui makanan mengikut ramuan yang kami sediakan adalah baja gred A. sekiranya berminat, sila hubungi di fathi_akmal@yahoo.com atau hubungi 019 364 9668 / 012 658 4249. Tq. (beroperasi di Damansara Damai)

    Reply

  3. yOoO2..bro!!
    kami nak wat research tentang cacing..
    eEeEm tentang makananan lain cacing..
    apa pendapat, bro??
    cadangkan makanan lain yang senang didapati/murah..
    bagi pendapat EeK..

    Reply

    zool Reply:

    kebiasaanya cacing suka makan benda yang mudah reput..
    cam tanaman dan sebagainya…
    ada tu nasik yang dihancur pun boleh..
    tapi yang dilarang, bahan berminyak, bahan asid, cili..

    Reply

  4. hyhe all….
    la pe susuah2 nak pk cacing makan pe ni…
    ble je dah a. castle agro ada jual pe.
    harga leh cte.. x de hal aa….
    paling mahal rm 1.80 n paling murah rm 1.00
    ikut a korang nak campur ape dalam makanan tu,,,
    kalu viagra mahal a ckit lg….
    nak tau lebih visite a laman web ni
    http://www.castleagro.com.

    Reply

    Au Reply:

    bro, dari mana i ada minat mahu beli makanan cacing(medium)?,saya dari selatan

    Reply

  5. hi castleagro,
    saya berminat mahu beli makanan cacing(medium) apa harga nya .

    saya dari johor

    Reply

  6. i nak tahu siapa blh beli baja cacing ini secara besar2. kami nak ternak cacing dn daedah najis lembu. kami nak tempat u jual baja. blh tlng beri idea tak

    Reply

  7. kpada ssiapa yg beminat membela makanan cacing boleh hbungi sya…….sya menjual makanan cacing dlm kapasiti yg bnyak…..harga boleh runding….0172108223

    Reply

  8. sy nk taw…
    boley ke cacing d jadikan makanan utama kepada pengusahaan ternakan ayam….???

    Reply

    zool Reply:

    boleh .. tapi tgklah harga cacing samada berbaloi atau tak

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

72,839 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge