post

Gossip Safawi Rasid

Adoi.. Apa citer pasal Safawi Rasid ni.. Dah sedap-sedap main dekat JDT tiba-tiba nama naik kat ruangan gossip.
Rupa-rupanya ada kisah antara Pawi dengan pelakon drama #SisCuba Syifa Melvin. Yang menjadi kontroversi bila pemilik JDT, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyatakan punca kemerosotan prestasi Safawi adalah disebabkan oleh pelakon cantik itu.

Hubungan kedua-dua selebriti ini bukan rahsia lagi apabila sering diluangkan dalam media sosial. Safawi juga nampak serius apabila telah menghadiahkan sebentun cincin kepada kekasihnya itu.
Sebenarnya kami di Ligakampung.com bukanlah nak tahu sangat pasal gossip-gossip ni tapi betul ke Pawi merosot sekarang ni? Memang nampak takde gol dalam 2 perlawanan sebelum ini tapi adakah betul beliau merosot.
Hm.. Mungkin panjang lagi cerita ni. Jangan camtu Pawi, kami support anda untuk lebih maju lagi. Relak je baca gossip sambil makan keropok Super Ring ye.
Tak payah ambil port sangat. Yang penting dapatkan kembali sepakan padu kaki kiri mu itu… Jangan ke laut pula tendangan mu tu. Kena hantar balik Ganu nanti..

Please follow and like us:
error0

Kejohanan Badminton Dunia 2019 : Apa Jadi Pemain Kita

Kejohanan badminton Dunia 2019 telahpun berakhir pada hari Ahad lalu. Seperti dijangka, dengan ketiadaan Datuk Lee Chong Wei maka tiada wakil barisan hadapan negara untuk ke akhir.
Dalam kejohanan yang berlangsung di Basel, Switzeland tempohari didapati pasukan Jepun berada dalam kelas tersendiri apabila memiliki 5 wakil di perlawanan akhir itu dengan dua darinya berjaya menjadi juara.
Manakala bagi barisan negara hanya dua wakil yang berjaya melangkah ke suku akhir iaitu beregu pilihan kelima iaitu Chan Peng Soon/ Goh Liu Ying dan pemain perseorangan negara, Lee Zii Jia.
Ini menunjukkan betapa meningkatnya pasukan Jepun yang juga dilatih oleh anak watan dari Melaka iaitu Jeremy Gan.
Bukan sahaja pasukan Jepun, jiran terdekat iaitu Thailand juga mempunyai wakil dalam acara beregu campuran sedangkan 20 tahun lalu mereka tiada pemain yang setanding dengan atlet badminton negara.

Mengapa agaknya ini terjadi? Adakah pasukan-pasukan ini mempunyai fasiliti yang lebih gah dari Malaysia ? Atau adakah pemain negara tidak segagah pemain-pemain dari Jepun? Perlu diingat terdapat juga beberapa pemain yang bukan datangnya dari negara yang kuat dalam sukan badminton.
Michelle Li yang menumpaskan pemain negara, Soniia Cheah berasal dari Hong Kong dan berhijrah ke Kanada. Bermain mewakili Kanada adakah mempunyai fasiliti dan sparing partner yang lebih berbanding Soniia?
Realitinya, Michelle Li kini menduduki ranking ke 9 dunia meskipun Kanada bukanlah negara yang mengenali badminton sepertimana rakyat Malaysia. Tetapi mampu berada dalam kelompok 10 terbaik dunia dimana usianya hanya setahun lebih tua dari Soniia.


Goh Jin Wei ? Dimana beliau? Nampaknya pemain muda negara ini ada masalah dari segi kekuatan fizikalnya. Adakah beliau mengalami kecederaan atau isu lain? Maaf kalau Ligakampung.com terlepas pandang.

Lee Zii Jia menghadirkan sedikit sinar tetapi masih banyak perlu diperbaiki. Dalam usianya yang telah meniti 21 tahun, beliau perlu mampu bersaing dengan pemain di peringkat tertinggi. Pemain no 1 dunia, Kento Momota hanya tiga tahun lebih tua darinya.
Jadi dia masih perlu untuk mencari jalan untuk menumpaskan pemain terbaik dunia ketika ini. Pemain ini yang mungkin boleh melepasi legasi Lee Chong Wei cukup gah berada di persada ranking badminton dunia.
Dalam perlawanan ketika menentang Kento Momota, terlalu jauh level antara Zii Jia dan pesaingnya. Sesuatu perlu dilakukan jiuka beliau ingin menjadi pengganti Lee Chong Wei. Cuba perbaiki aspek mental kerana dari segi fizikal beliau mempunyai kelebihan terutama dari segi ketinggian.
Smash tajam mampu dihadirkan namun kelekaan sehingga mengakibatkan ‘unforced error ‘ perlu diperbaiki.

Dalam aksi beregu pula, mungkin Goh Liu Ying/Chan Peng Soon perlu mencari formula terbaik untuk mereka berada sebaris dengan jagoan dunia. Meskipun berada di rangking ke 5 tetapi barisan pemain yang berada di hadapan mereka adalah lebih muda di dalam lingkungan 20-22 tahun.
Mereka mempunyai kelebihan dari segi stamina dan fizikal dimana Goh dan Chan perlu menggunakan segala pengalaman mereka berada dalam arena badminton untuk menguasai gelanggang terutama untuk menuju ke Olimpik 2020 pada tahun hadapan.
Beregu lelaki dan wanita pula tiada yang boleh dibanggakan apabila kebanyakan tidak melepasi sasaran yang baik. Adakah harapan beregu lelaki masih di tangan Goh V Shem/Tan Wee Kiong yang tidak nampak arahnya? Itu persoalan yang hanya mampu dijawab oleh mereka.

Melihat kepada keputusan kejohanan ini, harapan untuk memungut pingat dalam Sukan Olimpik sedikit sukar. Sesuatu yang drastik perlu dilakukan oleh semua yang terlibat termasuk dari BAM mahupun professional.
Impian untuk mengapai pingat emas mungkin sukar namun masih ada sinar untuk mencapai pingat seandainya pemain mampu melakar kejutan.

Selain itu, post mortem perlu dilakukan terutama oleh pihak BAM mengenai situasi ini. Kemungkinan pemain-pemain muda boleh dibentuk untuk bermain dalam kejohanan kecil selepas ini bagi memberikan konfiden kepada mereka.

Please follow and like us:
error0
post

LTDL 2019 : Pelumba Team Sapura Cycling Juara Keseluruhan

Kejohanan basikal terunggul negara iaitu Le Tour de Langkawi edisi 24 telah pun selesai pada minggu lepas. Walaupun dihimpit dengan beberapa isu terutama penganjur namun akhirnya perlumbaan pada tahun 2019 ini berjaya berjalan lancer. PETRONAS selaku penaja utama edisi kali ini membantu kelancaran acara sukan berbasikal yang bertaraf antabangsa ini.

Menariknya juga, Langkawi menjadi medan saingan terakhir sekaligus mengembalikan nostalgia kepada kejohanan itu sendiri. Pada kejohanan kali ini pasukan dari Malaysia iaitu Team Sapura Cycling (TSC) berjaya  menjadi menduduki tempat kedua keseluruhan dimana pelumbanya, Benjamin Dyball dari Australia dinobatkan selaku pemilik Jersi Kuning PETRONAS.

Pelumba professional negara, Mohd Harrif Saleh juga mencatat sejarah apabila bergelar juara peringkat di Melaka. Ia merupakan satu kejayaan besar kerana beliau merupakan pelumba kedua negara yang berjaya memenangi peringkat selepas kali terakhir dimenangi oleh pelumba lagenda, Anuar Manan pada 2010.

Pasukan kebangsaan Malaysia juga cemerlang dengan menduduki tempat kedua senarai terbaik Asia dan menduduki tangga 11 daripada keseluruhan 21 pasukan musim ini.

Raja Pecut pula dimenangi oleh Travis McCabe yang mewakili pasukannya, Floyd’s Pro Cycling manakala raja bukit disandang oleh Angus Lyod. Pasukan Floyd’s Pro Cycling menjadi juara keseluruhan pada edisi kali ini.

Secara keseluruhannya, edisi ini agak menarik apatah lagi pendakian di Genting Highland di perkenalkan semula. Cuma apabila acara di Genting Highlands maka kebiasannya pemenang di peringkat itu akan mengungguli jersi kuning dan itu yang berlaku. Mungkin pihak penganjur perlu mencari idea supaya akan ada persaingan untuk merebut jersi kuning pada peringkat yang lain.

Dari segi promosi memang agak baik dan boleh dikatakan LTDL kali ini agak berjaya juga. Mengembalikan kejohanan ke Langkawi juga adalah satu percubaan baik untuk bersama-sama mempromosikan Bandar Langkawi ke persada dunia.

Sumber Gambar :- https://www.facebook.com/ltdlangkawi/

Please follow and like us:
error0
post

Pasukan Bawah 23 Tahun Gagal Layak Ke Piala AFC-B23 : Apa Yang Kita Boleh Pelajari

Mungkin ramai yang dah mengetahui tentang kegagalan skuad bola sepak Bawah 23 tahun negara untuk melangkah ke pusingan akhir Piala AFC pada tahun hadapan. Boleh dikatakan Malaysia hampir layak ke Bangkok namun dinafikan gol Jiang Sheng pada minit ke 83. Gol tersebut meranapkan impian untuk skuad muda negara bergelar Juara Kumpulan J untuk layak secara automatik.  Harapan untuk layak sebagai naib juara tidak menjadi kenyataan selepas hanya empat pasukan naib juara kumpulan yang diberikan tiket untuk ke pusingan akhir.

Dalam perlawanan terakhir kumpulan menentang skuad China itu, pasukan negara membuktikan mereka mampu untuk memberikan tentangan pada pasukan negara tembok besar itu. Berhadapan dengan pemain yang mempunyai fizikal yang lebih besar tidak menakutkan barisan pemain negara.

Skuad negara mendahului perlawanan selepas rembatan Syahmi Safari tertampan gol sendiri oleh pemain China, Yang Liyu pada minit 11. Tersentak dengan gol itu, barisan pemain China mengandakan serangan dan satu serangan menarik menghasilkan gol melalui tandukan Zhang Yuning pada minit ke 17.

Separuh masa kedua menyaksikan kedua-dua pasukan berusaha mencari gol. Skuad Malaysia berjaya memecah kebuntuan selepas penjaga gol China terlepas bola ketika sepakan sudut Nik Akif. Bola yang terlepas itu disambut mudah oleh pemain tengah, Daniel Hakim bagi memastikan skuad negara mendahului dengan satu gol. Namun kesilapan pada minit-minit terakhir membuka ruang bagi skuad China mendapat gol sekaligus menafikan peluang skuad bimbingan Ong Kim Swee itu untuk sekali lagi layak ke pusingan akhir Piala AFC 23 tahun.

[ Ong Kim Swee- Satu Keputusan Perit ]

Secara amnya, Ligakampung.com berpendapat bahawa pasukan ini mempunyai potensi besar untuk pergi lebih jauh lagi. Perlu kita ingat, rata-rata para pemain ini juga merupakan anggota yang beraksi dalam Sukan Asia tempohari. Ingatkah bagaimana skuad negara melakar kejutan terhadap Korea Selatan di peringkat kumpulan dan kurang bernasib baik ketika menentang Jepun di pusingan kedua Sukan Asia itu.

Ada juga di antara mereka yang telah mula mengetuk pintu skuad senior. Pemain seperti Safawi Rasid, Akhyar Rasid, Syamer Kutty, Syahmi Safawi adalah pemain yang menjadi tulang belakang ketika skuad negara dalam Piala AFF 2018 tempohari. Sudah pasti akan ada beberapa pemain lain yang juga turut diintai untuk berada dalam kesebelasan skuad senior tidak lama lagi.

Dalam kejohanan ini juga mungkin ada pencari-pencari bakat yang telah melihat aksi beberapa pemain yang menunjukkan kemampuan mereka. Tidak mustahil ada antara mereka yang akan dipancing oleh kelab luar negara. Sekiranya ada yang dipancing, pergilah sertai pasukan luar negara. Ini akan membantu mengembangkan bakat anda berbanding bermain di dalam negara. Kalau kita lihat penyerang, Hadi Fayyadh juga menampakkan kemajuan permainan beliau. Walaupun tidak menghasilkan sebarang gol ataupun bantuan gol (assist) namun dari segi corak pemainan secara fizikal ada perkembangan positif. Mungkin penyertaan beliau di Liga Jepun akan memberikan kesan positif dalam tempoh 2 atau 3 tahun lagi.

Cuma dari segi beberapa posisi perlu diberikan perhatian.  Posisi pertahanan misalnya, walaupun dikawal baik oleh Syamer Kutty dan Dominic Tan namun sebenarnya mereka bukanlah asalnya beraksi di posisi itu.  Syamer Kutty sebenarnya lebih banyak beraksi di bahagian tengah. Memang ia bukanlah masalah besar untuknya beraksi di bahagian pertahanan tengah namun lebih sesuai jika ada pemain yang memang tetap di bahagian tersebut kerana Syamer ini pemain yang agak mobility. Corak beliau yang lebih banyak bergerak akan merugikan pasukan jika tertumpu pada barisan pertahanan.

Dari segi serangan pula, mungkin potensi Faisal Halim perlu dikembangkan. Kemungkinan beliau boleh dijadikan alternative bagi corak serangan pasukan B23 Malaysia pada Sukan SEA tahun ini. Corak permainan pantas dan dribble menarik menunjukkan beliau berpotensi untuk melancarkan serangan berbahaya. Ketenangan ketika menjaringkan gol pada aksi menentang Filipina membuktikan kita mempunyai penyerang yang berbeza skillnya dimana Hadi Fayyadh lebih kepada penyerang yang menggunakan fizikal. Perbezaan ini mungkin membantu jurulatih Ong Kim Swee untuk membuat perhitungan berdasarkan pasukan yang akan ditemui.

Mungkin barisan pemain yang sama ini akan dikumpulkan kembali untuk aksi Sukan SEA di Filipina dan tidak mustahil pingat emas mampu dikutip pada tahun ini.

Please follow and like us:
error0