Apa itu Hoki 5S ?

Skuad hoki remaja negara berjaya memenangi emas dalam Kejohanan Hoki 5S di Kejohanan Olimpik Belia 2018. Tapi tahukah korang semua apa itu Hoki 5S? Kebiasaannya hoki dimainkan oleh 11 pemain sama seperti sukan bola sepak. Untuk perlawanan hoki 5S ini ia dimainkan di dalam padang yang lebih kecil.

Sambil tu, Ligakampung.com nak berkongsi sedikit apa itu Hoki 5S atau Hoki 5 Sebelah. Hoki 5S ini mula diperkenalkan secara komersial pada Sukan Olimpik Belia 2014. Walaupun ianya telah dimainkan lebih lama namun ia hanya mula mengambil bahagian dalam kejohanan berprestij pada Kejohanan Olimpik Belia 4 tahun lalu.
Padang bagi Hoki 5S berbentuk segiempat tepat dimana hanya sepanjang 55 meter dan 41.70 meter lebar iaitu setengah dari keluasan padang hoki biasa. Berbeza dalam perlawanan hoki biasa dimana untuk menjaringkan gol pemain perlu masuk dalam kotak penalti sebaliknya dalam hoki 5S ini pemain boleh menjaringkan bola dimana-mana.

Ia mula menjadi perlawanan kompetitif pada Kejohanan Belia Olimpik 2010 di Singapura dimana ianya dimenangi oleh jaguh dunia iaitu Australia bagi acara lelaki manakala Belanda pula menguasai acara wanita.
Pada tahun 2014, FIH telah melakukan perubahan apabile menukar format Hoki 5S termasuk dari segi kaedah padang, peraturan dan format perlawanan. Pada Kejohanan Belia Dunia 2018 di Nanjing China, sekali lagi Australia menguasai emas manakala China pula berjaya menguasi bahagian wanita.


Perlawanan ini menjadi lebih menarik dan pantas dimana kecergasan pemain dituntut. Macam perlawanan futsal tetapi menggunakan kayu untuk menjaringkan gol. Dengan versi yang lebih pendek, mungkin Hoki 5S mungkin akan lebih dikenali serta banyak pasukan boleh menyertai kejohanan yang dianjurkan serta boleh menarik lebih ramai penonton.

Antara beberapa ciri permainan Hoki 5S adalah :-

1) Maksimum 5 pemain bagi setiap pasukan dalam sesuatu perlawanan.
2) Setiap pasukan dibenarkan melakukan 4 pertukaran dimana

  • Pertukaran boleh dilakukan pada bila-bila masa
  • Tiada had pemain boleh ditukarkan
  • Pemain yang masuk hanya dibenarkan selepas pemain yang digantikan keluar dari padang
  • Pertukaran tidak boleh dilakukan bagi pemain yang sedang digantung (seperti permainan hoki) masa
  • Selepas masa gantung tamat, pemain boleh ditukarkan tanpa pemain yang digantung masuk ke dalam padang.
  • Masa tidak akan diberhentikan ketika penggantian kecuali tidak cukup pemain atau penjaga gol yang digantung
Hoki 5S juga dimainkan di dalam dewan

3) Setiap pemain mesti mempunyai ketua pasukan dimana pengganti ketua pasukan perlu berada di gelanggang sekiranya ketua pasukan digantung.
4) Ketua pasukan bertanggungjawab terhadap kelakukan para pemain dan memastikan penggantikan mengikut prosedur ditetapkan.
5) Perlawanan berlangsung dalam 3 tempoh dimana 15 minit bagi setiap tempoh dan 2 minit rehat .
6) Pasukan menjaringkan lebih gol dari pihak lawan merupakan pemenang .
7) Tiada pukulan sudut penalti sebaliknya penalti satu lawan satu bagi kesalahan tertentu.
8) Tiada keputusan seri. Setiap perlawanan perlu mempunyai pemenang. Sekiranya masih seri selepas tamat masa perlawanan :-

a) Masa tambahan akan diadakan selama dua minit dimana setiap pemain akan dikurangkan satu pemain.
b) Jika masih seri , satu lagi pemain akan dikeluarkan selepas dua minit
c) Jika masih seri pasukan akan bermain dengan seorang pemain padang dan seorang penjaga gol.
d) Masa tambahan akan ditamatkan sekiranya terdapat pasukan yang menjaringkan gol. Kiranya macam gol emas dalam perlawanan bola sepak.

9) Cara menjaringkan gol :-
– Gol dikira sekiranya bola melepasi penuh gawang gol
– Gol dikira sekiranya bola disentuh oleh pemain (termasuk penjaga gol) dimana-mana kawasan padang
– Penjaga gol tidak boleh menjaringkan gol menggunakan badan, tangan, kaki atau tumit

Untuk maklumat lanjut korang boleh baca undang-undang di laman web FIH ni.

Panjang sangat pula kalau Jamal nak tulis kat sini.

 

Korang boleh baca juga komen-komen pemain handalan yang pernah beraksi dalam Kejohanan Hoki 5S ni.

https://www.theepochtimes.com/hockey-5s-a-new-game-in-the-making_8853.html

Jamal nak merasa juga bermain Hoki 5S ni tapi kat tempat Jamal ni sukan hoki tak berapa popular. Nak cari pemain-pemain memang susah. Jamal nak tengok kalau Menteri Belia dan Sukan perhatikan sukan hoki 5S ni. Selain dari berpeluang mencari pemain-pemain muda dapat juga menambahkan lagi koleksi pingat pasukan Malaysia. Mungkin selepas ini hoki 5S boleh diperkenalkan di peringkat akar umbi bagi memastikan ianya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Archives